A céged papíron szárnyal, a marzsok rendben, a költségeket kordában tartod, és a növekedés is stabil. Nyereséges vagy. És mégis… a bankszámlád valahogy mást mutat. Szorul a hurok a fizetéseknél, a beszállítók már hívogatnak, és folyamatosan sakkoznod kell a határidőkkel, hogy elkerüld a pénzügyi krízist.
Mégis, hogy lehet egy profitábilis cég pénzszűkében? A válasz a cash flow és a tőketervezés metszéspontjában rejlik. A profit ugyanis nem egyenlő a likviditással. A profit egy elméleti mérőszám, a készpénz viszont a túlélés záloga.
Gondolj bele: lehetsz te papíron milliós nyereségben, ha az a pénz az ügyfeleidnél van „kintlevőség” formájában, akik majd 60-90 nap múlva fizetnek. Eközben a te fizetéseidet, a beszállítóidat és a bérleti díjat ma kell kifizetned, valódi, kézzelfogható pénzből. Ez a csendes gyilkos.
A láthatatlan probléma: a gyenge tőkestruktúra
Oké, tehát a cash flow a ludas. De mi van emögött? A legtöbb esetben a probléma gyökere egy rosszul megtervezett tőkestruktúra.
A céged finanszírozása, vagyis a tőkestruktúrája, mint egy építőkockákból álló torony:
- vannak benne saját tőke elemek (amit te vagy a befektetők beletettetek),
- visszatartott nyereség (amit megtermeltél és visszaforgattál),
- hitelek és különböző forgótőke-finanszírozási formák.
A baj ott kezdődik, amikor az időtávok nem passzolnak az üzleti ciklusodhoz.
Sok cégvezető elköveti azt a hibát, hogy hosszú távú tőkét használ rövid távú igényekre, vagy fordítva, rövid lejáratú hitelekből finanszíroz hosszú távú projekteket. Ez olyan, mintha 30 éves lakáshitelből fizetnéd a napi bevásárlást, vagy hitelkártyával vennél egy új gyárcsarnokot. Egy darabig működhet, de stresszhelyzetben azonnal összedől.
Hogyan szinkronizáld a pénzügyi ritmust az üzleti ritmussal?
Ahhoz, hogy a profit valóban felhasználható likviditássá váljon, és a céged ne csak papíron legyen sikeres, egyetlen aranyszabályt kell követned: párosítsd a tőkéd élettartamát az eszközeid élettartamával.
- Rövid távú tevékenységeket (mint a készletfeltöltés vagy a vevői kintlevőségek „megelőlegezése”) finanszírozz rövid távú hitelekből.
- Hosszú távú eszközöket (mint egy új gép, szoftverfejlesztés vagy egy cégfelvásárlás) finanszírozz hosszú távú tőkéből (pl. befektetés, hosszú lejáratú hitel).
Ez az összehangolás biztosítja, hogy az operatív siker ne ragadjon be a könyvelési labirintusba.
Stabil likviditás, de hogyan csináld ezt a gyakorlatban?
- Használd okosan a forgótőke-eszközöket!
A forgótőke a céged szíve. Minél gyorsabban kering, annál jobb. Ahelyett, hogy folyamatosan saját tőkéből (vagy a nehezen megtermelt profitból) pótolnád ki a rövid távú pénzügyi lyukakat, használj erre tervezett rugalmas eszközöket. Ilyen például a faktoring (számlafinanszírozás), a revolving hitelkeretek (mint egy céges folyószámlahitel), vagy akár a beszállítóiddal kialkudott hosszabb fizetési határidő.
- A növekedést hosszú távú tőkéből fizesd!
Amikor terjeszkedésbe, új termékvonal indításába vagy egy nagyobb marketingkampányba fogsz, olyan tőkét használj, ami tükrözi a projekt megtérülési idejét. Ha egy beruházás várhatóan 24 hónap alatt hozza vissza az árát, remélem nem mondunk újat azzal, hogy nem érdemes egy 6 hónapos áthidaló kölcsönből finanszírozni.
Itt jönnek képbe az olyan modern megoldások, mint a venture debt (kockázati tőke körökhöz kapcsolódó, kevésbé hígító hitelforma) vagy a bevételalapú finanszírozás. Utóbbiak lehetővé teszik, hogy a kiszámítható, ismétlődő bevételeid alapján férj hozzá tőkéhez, ami veled együtt növekszik, nem pedig ellened dolgozik.
- Mindig legyen likviditási tartalékod!
Még a legtökéletesebb tőkestruktúra mellett is jöhetnek váratlan helyzetek: egy késve fizető nagy ügyfél, egy ellátási lánc probléma, vagy egy gazdasági visszaesés. Ezért létfontosságú a likviditási puffer.
Törekedj arra, hogy legalább 2-3 hónapnyi fix működési költségednek megfelelő összeget tartalékolj. Ez lehet egy le nem hívott hitelkeret, rövid távú befektetés, vagy egy előre jóváhagyott forgótőke-finanszírozási vonal.
A Harvard Business Review egyik cikke szerint azok a cégek, amelyek megfelelő likviditási pufferrel rendelkeznek, nemcsak jobban vészelik át a válságokat, de képesek lecsapni azokra a lehetőségekre is, amikre a készpénzszűkében lévő versenytársak már nem.
Cél a tőkehatékonyság
A modern üzleti életben a profit csak a sztori fele. A stabilitás mérőszáma a tőkehatékonyság, vagyis az, hogy a céged milyen hatékonyan képes a tőkét készpénzzé, a készpénzt pedig fenntartható növekedéssé alakítani. A vállalkozások ritkán buknak meg azért, mert nem elég jó a termékük, vagy mert nincs piacuk. Azért buknak meg, mert a pénzügyi architektúrájuk nem bírja el a növekedés ütemét.
És itt érdemes megemlíteni azt az itthoni pénzügyi légkört, azon belül is az egyoldalú vagyonkoncetrációt, amiről nemrég a Minneren írtunk. A hivatkozott statisztika szerint a „céges vagyon” is pénzügyi vagyon. De te is tudod, hogy a Kft.-d vagy E.V.-d nem (feltétlenül) egy likvid, piacon eladható cégérték. Ez sokszor „kényszervállalkozás”, ami a megélhetésedet biztosítja. A felső réteg cége viszont valódi, értékesíthető vagyontárgy. Ez egy fontos különbségtétel, amikor a saját „vagyonodat” számolod. A céged annyit ér, amennyiért holnap el tudnád adni.
Pontosan ez a gondolkodásmód ágyaz meg a cikkben taglalt pénzügyi problémáknak. Ha a cég csak egy eszköz a havi megélhetéshez, a fókusz a rövid távú pénzkivonáson van, nem a hosszú távú tőkehatékonyságon. Egy ilyen cégből „kiveszik” a profitot, amint megérkezik, ahelyett, hogy tudatosan építenének belőle likviditási puffert, vagy okosan visszaforgatnák azt a tőkestruktúrát erősítve.
Egy okos tőkestruktúra többet tesz, mint hogy finanszírozza a működést; összehangolja a pénzügyi ritmusodat az üzleti ritmusoddal. Az első lépés afelé, hogy a céged ne csak egy jobb munkahely legyen, hanem egy valódi, értékes és stabil lábakon álló vagyon.
Olvass tovább a témában!
- Stagnáló cégek vs gyorsan növekvő cégek. Mit csinálnak másként? Minner KEDD
- Nincs hitel, nincs befektető. Így növekedhetsz önerőből – Minner Kedd
- Munka mellett mellékes. Melyik szolgáltatásra keresnek rá sokan?
- Céget alapítanál, startuppolnál? Ne félj a korodtól, nincs késő, sőt!
- A nagy dobás – Amiről a sikeres cégvezetők nem beszélnek
Forrás:
Entrepreneur, Harvard Business Review, Minner
Fotó:
Google Nano Banana









