A vezető nem egy pozíció. Inkább egy olyan személy, aki felismer egy új kihívást, és kreatív-innovatív választ ad rá. Aki új utakat fedez fel, új termékeket talál ki, és visz piacra. Valaki, aki másokat saját példájával arra ösztönöz, hogy értéket hozzanak létre, amiért érdemes áldozatot hozni.

A cikket vendégszerző írta. Csaba Zoltán a Budapesti Metropolitan Egyetem stratégiai igazgatója, Transformative Agile Leadership képzés megalkotója.

Az elmúlt hetekben jelent meg Barabási Albert-László “A képlet” című könyve, melyben a világhírű fizikus-hálózatkutató tudományosan bizonyítja, amit eddig is valahol mindannyian éreztünk: a siker csak kis részben függ az egyén teljesítményétől. A sikert ugyanis az határozza meg, hogy a közeg, amiben élünk, hogyan ítéli meg az erőfeszítésünket.

Ezért egyrészt fontos, hogy a jó vezető képes legyen arra, hogy a célok elérése érdekében létrehozza a szükséges céges struktúrát (közösséget) és kultúrát, mely támogatja a kollégák hatékony értékteremtését, a kiemelkedő teljesítményt.  Az innováció során rengeteg sikertelen próbálkozást követően születik meg az átütő felfedezés. A sorozatos kudarcok elviseléséhez, és az ismételt talpra álláshoz szükséges, hogy a vezető felismerje és elfogadja ezt a sajátosságot. Azok a szervezetek lesznek sikeresek, melyek elfogadják, hogy nem szégyen hibázni, és a sikertelen próbálkozást nem véglegesnek élik meg, hanem csak lépcsőfoknak látják a végső cél elérése érdekében. Ez pedig nem is olyan könnyű, még olyan nagy cégek életében sem, mint a Google.

Másrészt Barabási gondolatmenete rímel Eric Ries, a Lean startup elmélet megalkotójának tapasztalatával. Ries azt találta, hogy nem azok az induló vállalkozások lettek a legsikeresebbek, akik a legnagyobb koponyákat foglalkoztatták és a legkeményebben dolgoztak, hanem azok, melyek képesek voltak olyan működési módot kialakítani, mely lehetővé tette, hogy gyorsan és rugalmasan reagáljanak a fogyasztóik elvárásaira. Azaz, akik képesek voltak a rugalmas innovációs folyamataiknak köszönhetően, szélsőségesen bizonytalan körülmények között is olyan terméket, vagy szolgáltatást létrehozni, melyet értékeltek a releváns fogyasztói csoportok.

A sikeres vállalatvezető szerepköre napjainkra átalakul, kiegészül. A jövő megújuló, sikeres vállalatainak menedzsment-rendszereiben és struktúráiban megnövekszik az érett személyiségek szerepe, akik személyes, csapat- és vállalati szinten jól kialakított kapcsolatok segítségével biztosítják a belső kohéziót ahhoz, hogy agilis módon képesek legyenek a szervezetek reagálni a körülmények gyors és folytonos változásához.

Nem az a cég lesz a legsikeresebb, aki a leggyorsabb processzorral, objektív mérőszámok alapján a leggyorsabb mobil telefont viszi piacra, hanem – ahogy ezt láthattuk az Apple esetében – aki képes volt a fogyasztóiból elismerést kiváltani. Azok a vezetők lesznek sikeresek a jövőben, akik képesek arra, hogy akár egy érett szervezetben is (újra) megteremtsék a kísérletezés iránti vágyat és olyan innovatív termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre, melyek értéket teremtenek a fogyasztóknak és képesek ezt vásárlóikban tudatosítani. Ahogy Barabási fogalmaz, a kiemelkedő teljesítmény csak az egyik feltétele a sikernek, nem garancia rá.

Ha többet szeretnél megtudni a cikkben felvetett témákról, akkor nézd meg a Budapesti Metropolitan Egyetem most induló miniMBA képzését! Kattints ide!

Kapcsolódó cikk:

Fotó:  rawpixel/ Unsplash