10 éve töltünk le appokat: a piac tükre számokban

Akkor értettük meg igazán, hogy már zsebünkben hordjuk a számítógépet, amikor elkezdhettünk applikációkat letölteni, játékok, menstruációs naptárak, sörnaplók, email kliensek, hasznos és haszontalan szoftverek tucatjai kerültek a telefonunkra.

Bő tíz éve vannak velünk az appok, megnéztük hogy néz ki most a piac, és merre tartunk.

Elemzők szerint 2018-ban 106 milliárd dollárt ért az applikációk piaca, mielőtt azt gondolnánk, hogy hosszas növekedés után platóhoz érkező trendről van szó, gyorsan hozzáteszik: a következő hat év során ez 407 milliárdra fog nőni.

Úgy tűnik két “erő” hajtja tovább a piacot, az egyik a gyors internetkapcsolat hiánya, a másik a gyors internetkapcsolat terjedése. A fejlődő országokban ugyanis a minőségi, legfőképp állandó internetelérés – és az asztali számítógépek, laptopok – hiánya teszi hangsúlyossá az appok használatát, ahol pedig megjelenik, ott a nagyszámú új belépő erősíti a piacot.

Ma már nehéz elképzelni, de az Apple App Store első verziójában, 2008-ban még bizony csupán 500 app árválkodott, ma bő húszmillió regisztrált iOS fejlesztő szolgálja ki ugyannek a platformnak a heti ötszázmillió látogatóját, 1,8 millió applikációval.

A szintén 2008-ban, Android Market néven indult, ma már Google Play néven ismert nagy riválisnak sincs miért szégyenkeznie, 2013-ra már el is értek egymillió appot, ma már közel hárommilliónál járnak.

A hatalmas számokat természetesen az óriási piac adja, hiszen mára már az emberiség közel hatvan százaléka internetezik, ötmilliárd ember rendelkezik mobiltelefonnal, ebből 3,2 milliárd okostelefont hord magánál.

Az App Annie iparági piackutató szerint ki is használjuk a lehetőséget, 2018-ban 194 milliárd app letöltés történt, 2017-ben még “csak” 178 milliárd, ebben is növekvő trendet mutat a piac.

A Fast Company cikke szerint 2019 során a top 100 app előfizetési bevételei elérték a 4,6 milliárd dollárt csak az USA-ban, ez 21%-os növekedés 2018 azonos értékéhez képest.

Most pedig lássuk a BusinessofApps remek összefoglalóját, a terület legizgalmasabb információi és számai ezek:

  • A 194 milliárd letöltésből 105 milliárd a Google Play és az Apple App Store rendszereiből történt.
  • A Google Play 76 milliárd, az Apple pedig 30 milliárd letöltést hozott.
  • 900 millió letöltéssel a WhatsApp dominált 2018-ban, más források szerint a Facebook Messenger vezet.
  • A TikTok jelenleg az app piac sztárja, 16 millióval több letöltést kapott 2018-ban, mint a megelőző év során.

A globális applikáció letöltések 50%-a Kínában történik.

Mielőtt továbbmennénk a piac számainak elemzésével, nézzük meg, hogy mely kategóriák dominálnak, milyen appokat tölt le a világ. Az Allied Market Research kutatása összecseng más források véleményével, a legkeresettebtől a legkevésbé népszerűig így néznek ki a típusok:

  • Játékok
  • Zene és szórakozás
  • Egészség és fitnesz
  • Utazás és vendéglátás
  • Kereskedelem és e-commerce
  • Oktatás és tanulás
  • Egyéb: navigáció, hírek, praktikus eszközök

A piac legfontosabb szereplői, a meghatározó fejlesztők pedig a következőek:

  • Apple Inc.
  • CA Technologies
  • Cognizant
  • China Mobil Ltd
  • Hewlett Packard Enterprise
  • Intellectsoft
  • Google LLC
  • International Business Machines Corporation (IBM)
  • Microsoft Corporation
  • Verbat Technologies

A globális internethasználók 30%-a legalább havonta egyszer használt egy fuvarkérő applikációt 2018 során.

Külön érdekesség, hogy a személyes pénzügyeket támogató applikációk jelentős növekedésen mentek keresztül az utóbbi időben, közel 30%-kal több ilyen célú eszközt töltöttünk le. Most pedig térjünk vissza a kulcs számok felsorolásához, a könnyebb áttekinthetőség érdekében:

  • A globális játék app piac közönsége 2,2 milliárd fő.
  • A kutatás során megkérdezettek 50%-a játszott valamilyen app-al az elmúlt hét során.
  • 2018 során az app letöltések 33%-át valamilyen játék adta.
  • Az ételrendelés szegmense is növekszik, 2016-2018 között megduplázódott az ilyen célú appok letöltése.

Kína jelenti az iOS appok legnagyobb piacát.

A világ legnépszerűbb applikációi. Forrás: App Annie (appannie.com)

Ahogy az a fenti ábrán is látszik, a Facebook dominanciája megkérdőjelezhetetlen az applikációk globális piacán, nem kell azonban félteni Kínát sem, a Tencent és az Alibaba Group, illetve a Baidu megteszi azért magáért, hogy “legalább” a hazai pályán megtartsák pozícióikat.

De mit hozhat a jövő?

Abban minden kutatás, előrejelzés egyetért, hogy ebben a piacban még mindig rengeteg muníció van, komoly növekedésre számíthatunk a következő évek során. Nagy kérdés azonban, hogy pontosan hol, és pontosan mivel lehet érvényesülni, az alábbiakban erre keressük a választ.

Applikáció letöltések országonként, 2017 tapasztalati, és 2022 becsült számainak összevetése. Forrás: App Annie (appannie.com)

Az App Annie előrejelzése szerint az USA kivételével minden meghatározó piacon növekedés várható, különösen igaz ez Kínára, ahol mintegy 50%-kal nő majd az app letöltések száma 2022-re, 2017-hez képest.

De még Kína növekedési értéke is eltörpül India mellett, itt ugyanis 208%-os növekedést prognosztizálnak, a 2017-es 12,1 milliárdról 37,2 milliárdra nő a letöltött appok száma 2022-re.

Ahogy arra az eMarketer is rámutat, a folyamatot az is erősíti, hogy egyre többen fordulnak az új, digitális médiához, egyre kevsebb figyelmet hagyva a “hagyományos” média világának:

Hagyományos vs. digitális médiafogyasztás Kínában, percben kifejezve, naponta. Forrás: eMarketer (www.emarketer.com)

A várható növekedés a világ minden régiójára vonatkozik, az App Annie annak is utánajárt, hogy mire számíthatunk az egyes területeken:

Növkeedés régiónként az applikáció letöltészszámában, milliárdban kifejezeve. Forrás: App Annie (www.appannie.com)

Az AMER (Észak, Közép, és Dél-Amerika) régióban nem számítanak jelentős növekedésre, a 2018-as 29,9 milliárd letöltésszámról 31,5 milliárdig jutnak el 2022-re. Az APAC (Ázsia és a csendes-óceáni térség), ezen belül elsősorban Kína és India komoly növekedésnek néz elébe, a 2018-as 140,3 milliárdról 187 milliárdra nő a letöltött appok szma 2022-re.

Az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) együttes bár jelentősebb növekedést fog mutatni a prognózis szerint mint az AMER, azonban ez sem kiugróan jelentős, a 2018-as 35,2 milliárdról 39,7 milliárdra jutnak el.

Ha szeretnél még jobban elményedni a piac számaiban, és lehetséges jövőjében, akkor a már említett BusinessofApps remek cikkét ajánjuk, mely javarészt az App Annie kutatásaira hagyatkozik.

Érdemes még beszállni erre a piacra?

A fentiek alapján úgy tűnik, hogy noha a hőskornak, és az arany időknek is vége van már, mégis van még kakaó az applikációk piacában. Ha sikerül találnunk egy kevésbé fedett részpiacot vagy egy jól bejáratott alkalmazástípus kapcsán van egy valóban újító ötletünk, akkor – kellő körüljárás után – érdemes lehet applikációt fejlesztenünk vállalkozás gyanánt.

Úgy tűnik azonban, hogy ahhoz, hogy igazán jelentős sikert érhessünk el, Indiára vagy Kínára, esetleg valamelyik másik feltörekvő nagy piacra kell fókuszálnunk, ez azonban egyáltalán nem lehetetlen.

Az applikációk izgalmas piacot jelentenek, a jövőben is beszámolunk majd a terület fejleményeiről! De van is itt már valami, amit el kell olvasnod: Mennyit lehet keresni egy játék mobilapplikációval? Mekkora befektetést igényel a felfuttatása?

Borítókép: Pixabay

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.