Összegyűjtöttem néhány érdekes és fontos dolgot, amit érdemes tudnod az egyik legnagyobb autómárkáról.
1. A logó
Mindenki ismeri a bajorok kék-fehér logóját. Azt azonban kevesen tudják, miért is így néz ki. A GTC.news cikkéből kiderül, hogy a BMW repülőmotor-gyártással kezdte meg történetét. A négybe osztott logó a forgó légcsavart hivatott szimbolizálni. Érdekes ezt látni prémium autók orrán, nem igaz? Ám bizonyos források szerint ennek nincs semmi alapja, mindössze Bayern tartományi színeit hivatott visszaadni. De a repülős verzió jobb.
2. A különválás, és egy új cég létrejötte
Miután Camillo Castiglioni, addigi főrészvényes, 1922-ben elhagyta az eredeti céget, magával vitte a BMW márkanevet is. De ami hátramaradt, azt sem kellett félteni. Ugyanis abból jött létre az a vállalat, ami ma Knorr-Bremseként működik és fékrendszereket gyárt, főleg haszongépjárműveknek. Külön pikáns részlet, hogy a cég hazai üzeme a kecskeméti Mercedes-Benz gyár tőszomszédságában áll.
3. Repülőből autó
Bár a BMW repülőgép-motorok gyártásával kezdte, átálltak a motorkerékpárok és autók gyártására. Miért? Azért, mert az I. világháborút lezáró békék megtiltották a németeknek a hadigépek gyártását. Így a vállalatnak át kellett állnia egy olyan szegmensre, amihez megvolt a szaktudás, de nem kellett miatta tartaniuk a nemzetközi haragtól.
4. Majdnem megvette a Mercedes
Volt olyan idő, amikor a BMW-t majdnem felvásárolta a Daimler-Benz konszern. 1959-ben a BMW részvénytőkéjének a fele a Deutsche Bank tulajdonában volt, a vállalat nem volt igazán sikeres, de a banki képviselők hasznot akartak hajtani. Ezért előadták, hogy adják el a márkát a stuttgartiaknak. Némi könyvelési csűrcsavar után azonban ez meghiúsult, ma pedig már egymás konkurenciái.
5. A tőzsdén forognak a részvényei, te is lehetsz BMW tulajdonos
Nem véletlenül írtam most a BMW-ről. Május 18-án 4 eurós osztalékot fizetnek minden részvényük után. Most még ki lehet ezt használni, de utána sem érdemes elengedni! Az elmúlt években ugyanis folyamatosan emelkedett az osztalék összege:
- 2013-ban €2,5;
- 2014-ben €2,6;
- 2015-ben €2,9;
- 2016-ban €3,2;
- 2017-ben pedig €3,5 volt.
A vállalat felszálló ágban van. Az árfolyamát a Volkswagen dízelbotránya szintén berántotta, de jóval gyorsabban felállt, és emelkedő trendbe lépett, mint a VW. A növekvő osztalékfizetés jelzi a befektetőknek, hogy a cég várakozásai pozitívak, és a profitot eljuttatják a részvényeseknek.
További cikkeket olvasnál a BMW részvényéről, a közelgő osztalékáról? Nézz fel a GTC.news oldalra, ahol követni tudod az ezzel és más részvényekkel kapcsolatos fontosabb híreket.