Felkeltette a figyelmünket egy jó kis kutatás, ami az amerikai startupok növekedési céljait kérdőjelezte meg. Mint talán tudjátok a startup ökoszisztémában eleve olyan üzleti modellek kapnak komoly befektetéseket, amik képesek a gyors skálázásra, akár globálisan, de minimum EU+USA nemzetközi szinten. Ennek konkrét oka nincs, egyszerűen úgy alakul ki sokakban a gondolkodásmód, hogy a gyors növekedés legyen a fókuszban. Ezek a vállalatok milliárdos tőkeinjekciókat kapnak, ami csak úgy tud megtérülni, ha minél előbb világszinten operálnak. De az ok okozati kapcsolat fordítva is fennáll. Van, hogy a túl gyors növekedési elvárások miatt van szükség a hatalmas külső tőkebevonásra.
Akárhogy is, ez a növekedésre való igény komoly problémát jelent a működés fenntartásában és sokakat épp ez visz csődbe.
Itt a Minneren a hazai KKV-knak írunk szóval nem csak startupokról lesz szó, ezeknek a problémáknak a nagy része megjelenik jóval kisebb és kevésbé dinamikusan növekvő cégeknél is. Számos olyan van köztük, amikkel akár épp most találkozol vagy találkozni fogsz a jövőben, ha elkezded méretében is fejleszteni a vállalkozásod.
#kutatás: Az Inc.com és Kauffman Alapítvány végzett egy utánkövetést a magazin 5000 leggyorsabban növekvő vállalatának listáján. 5-8 évvel később vizsgálták a cégek helyzetét és azt találták, hogy kb. kétharmaduk kisebb lett, áron alul eladták vagy csődbe ment. Ehhez képest a lassabb növekedésű cégek általában jobb helyzetben voltak és ténylegesen növekedtek tovább az eltelt évek alatt. Ez egybevág Cyrus Ramezani egyetemi pénzügy professzor 2002-es kutatásával, aki negatív kapcsolatot fedezett fel növekedési ütem és a későbbi vállalatérték között.
A startup világban ez egy rendszerszintű probléma, amit néha a befektetők irreális elvárásai néha az alapítók túlzott ambíciói okoznak. De miért ekkora baj ez? Hát mindenki pénzt akar nem?
A túl gyors növekedés buktatói
Alapvetően semmi gond nincs azzal, hogy egy üzleti modell vagy vállalkozás ötlet nemzetközi piacra termett. Sok jó lehetőség van, amiket tényleg az egekbe lehet skálázni és nem is működnek egy kicsi piacon, mint pl Magyarország. A probléma nem ez, hanem a sebesség. Amikor egy vállalkozás a gyors növekedésre helyezi a hangsúlyt a fenntartható növekedés helyett, azzal a saját életbenmaradásának tesz keresztbe. Sikeres startupperek a következő okokat sorolták fel:
- A döntéshozatal alapja a személyes vágy, nem pedig valós piacismeret. Van amikor olyan döntések születnek a növekedés érdekében, amik ellentétesek a piaci igényekkel és a fogyasztók elvárásaival.
- Gyenge menedzsment. A gyors növekedés során egy ponton a vállalkozás már nem képes az alapító személyes közereműködésére támaszkodni mindenben. Viszont a megfelelő döntéshozatali folyamatok kialakítása nem kulcskérdés, így aztán nem is foglalkoznak vele eleget. Hiszen növekedni kell. Végül ott egy szervezet, ahol az alapító túlterhelt és még mindig része a napi operatív máködésnek, holott már rég nagyobb dolgokkal kéne foglalkoznia.
- Gyakori hiba, hogy a skálázásra vágyó startupok „megszokják”, hogy a működésük elején égetik a pénzt. Teljesen átlagos, hogy az első pár évben százmilliók mennek el bármiféle nyereség nélkül (még a Tesla is csak 2020 óta nyereséges). Ebbe a gondolkodásba bele lehet kényelmesedni és aztán a növekedés után sem képesek pénzt termelni. Eleve rosszul alakítanak ki folyamatokat, mert nem a profitablitás a cél, hanem a növekedés.
- A menedzsment mellett a HR sem fókusz és bár folyamatos a munkaerőfelvétel, a fluktuáció magas. Túlterheltség és kusza kommunikáció, rosszul kialakított feladatkörök jellemeznek sok startupot, ahol aztán ennek megfelelően borzalmas szervezeti kultúra alakul ki. Az innovátorok elmennek, a cég pedig küszködik, hogy megtartsa a tehetséges munkavállalókat.
- A termék és a növekedés fókusza miatt háttérbe szorul az ügyfélkezelés is. Hatalmas fintech cégeknél pl. Revolut, Robinhood nagyon sokan panaszkodnak az ügyfélszolgálatra.
- A magasfokú eladósodottság miatt nehézkes cash-flow tervezés. Nem mindig gyűlik össze a pénz a következő fizetési határidőre.
- Gyártó vállalat esetén a termelés kapacitásnövelése könnyen mehet a minőség rovására.
Ha belegondolunk olyan ez, mint egy összetett sportág, mint az öttusa. Ha te csak egyetlen sportágra edzel, a többiben gyenge leszel, míg aki igazán sikeres mind az ötre felkészül.
Egyszerre kell több téren helytállni. Ha csak növekedni akarsz, elmarad miatta a kommunikáció, a belső folyamatok, a pénzügyi tervezés, a profitabilitás és a szervezeti kultúra fejlődése. Már pedig ezek mint előkerülnek a növekedés során. Még csak nem is kell startupnak lenni.
Mindez előkerül egy KKV-nál is
Egy nem skálázásra fókuszáló, nem globális piacra készülő vállalkozásnál is ezeknek a problémáknak a 99%-a megjelenik. Egy bizonyos ponton bármelyikbe belefuthatsz, abban a pillanatban, hogy továbblépsz a szabadúszó/egyéni vállalkozó szintről és úgy döntesz ideje növekedni. A legfontosabbak, amikre oda kell figyelned:
- A növekedés gyakran hoz komoly változásokat a likviditási szükségletekben. A cash flow kezelése és tervezése hirtelen fontosabbá válik, megnőnek a beruházási igények, több mindenre kell figyelni, hogy ne alakuljon ki átmeneti fizetésképtelenség. (Pl. elkezd a cég Kínából importálni és a megszokott pár hetes átfutási időből hirtelen több hónap lesz.)
- A lassú folyamatokat késő akkor fejleszteni, amikor minden ezerrel pörög. Érdemes folyamatosan automatizálni, mert könnyen lehet, hogy a nagy növekedés közben nem lesz kapacitás rá, közben meg visszafogja a működést. (Pl. ami régen jó volt scannelve, emailben küldve, az lehete teljesen automatikus is, emberi munka nélkül)
- Ilyenkor sérül a legkönnyebben a vásárlói elégedettség. A hirtelen jött népszerűség kétélű fegyver, csúsznak a szálítások, elnagyolt a csomagolás, kimaradnak tételek a rendelésből. A visszatérő vásárlók elvesztését egy cég sem engedheti meg magának.
- A munkatársak hirtelen lesznek túlherheltek, előtérbe kerül a HR fontossága. Figyelni kell meddig bírják a terhelést, mikor kell még több ember, hogy lehetne újraszervezni a munkaköröket. A cégkultúra is fejlődik ilyenkor, az alkalmazottak nem úgy viszonyulnak a változáshoz, mint a tulajdonos. Mentálisan is feszélyezi őket az új helyzet. Ezt mind mind kezelni kell, mert ha hirtelen mindenki felmond, nagyot lehet bukni.
- Átalakul a vezetés és a döntéshozás. Vállalkozóként, tulajdonosként a növekedésben eltávolodsz, és el is kell távolodnod az operatív működéstől. Egy több fős cég már nem kell, hogy a személyes közreműködésedtől függjön. Legalábbis nem napi szinten, nem operatív szinten. Tervezned kell, menedzselni a változást, a munkatársakat, a likviditást. Ez az a pont ahol igazán előkerülnek a vezetési képességek. Sokakról ekkör derül ki, hogy jó szakemberek voltak, de nem jó vezetők. El kell kezdeni ilyen téren is fejlődni.
Egy cégnek nem csak a forgalomban és bevételben kell fejlődnie, ha el akar kerülni súlyos problémákat. A lassú növekedés előnye, hogy van időd kezelni a kialakuló új helyzeteket, több időd van adaptálódni. A hirtelen jött növekedés, a piacra való berobbanás, egyszerre zúdítja ezeket a nyakadba.
A cél a fenntartható növekedés
A gyors növekedés helyett ki szokták emelni a fenntartható növekedést. Igazából erre kellene fókuszálnia minden vállalkozásnak. A felsorolt gondok itt is előkerülnek, de a szemléletmód teljesen más. A növekedés miatti problémákat nem a növekedés oldja meg, nincs olyan, hogy majd ha eljutunk x pontra, foglalkozunk ezekkel. A szervezeti kultúra, a kommunikáció, a folyamattervezés mind olyan, amibe a vállalkozás első percétől bele kell tenni a munkát. A fenntartható növekedés lényege, hogy a folyamatok együtt fejlődnek a forgalommal és a bevétellel. Ezeket pedig reális célokkal határozzuk meg, időt hagyva a változás kezelésének, hogy az elért növekedés ne tegye tönkre önmagát.
Ez érdekes volt! Olvasnék még!
- A magyar cégek 99%-a legyőzhető. A kérdés: tudsz élni a lehetőséggel?
- Mi alapján léptetsz elő valakit? Így kerüld el a Peter-elvet
Segítünk a folyamattervezésben, optimalizálásban! Ez kell neked: Folyamatfejlesztés workshop
Mentőöv cégvezetőknek, ha elhagynád a napi tűzoltást: Felszabadult vezető: útmutató a delegáláshoz
Források: americanexpress.com
inc.com
infoentrepreneurs.org
sage.com
entrepreneurshandbook.co
entrepreneur.com
Fotó: Canva