A Starbucks új kihívója már nem csak kínai sztori: a Luckin Coffee amerikai nyitása

Igen, ez az a Luckin Coffee, amelyről írtunk már: pénzügyi botrányból lett startup-sztori, majd Kína legnagyobb kávézólánca. Most viszont újra történelmet ír – de már nem otthon, hanem New Yorkban.

Korábban a Minneren részletesen bemutattuk, hogyan támadt fel a cég a csalási ügy után: teljes újrapozicionálás, fiatal célcsoport, édesített italok, digitális működés, franchise-expanzió, és napi 16,5 új kávézó. Így nyomta le a Starbucksot Kínában. Most viszont valami egészen más történik: elindult az amerikai terjeszkedés.

Végre valaki élesben tesztel egy kínai növekedési modellt a nyugati piacon – és tanulhatunk abból, hogyan működik (vagy nem működik) az, ami otthon bevált. Lássuk, hogyan nyitották meg az első amerikai üzletet…

Az első amerikai: New York

A Business Insider riportere nemcsak letesztelte az első Greenwich Village-i üzletet, de egyből rátapintott arra, amit mi már jól ismerünk a Luckin kapcsán: ár és applikáció – ez a két kulcsszó. Az amerikai nyitáskor bevezetett promóció szerint minden ital 1,99 dollár volt – New Yorkban ez gyakorlatilag ingyenkávé. És ebben benne van a Luckin egész filozófiája is: nem a minőségre gyúr, hanem a fogyasztási élményre és az elérhetőségre.

Ez ugyanaz a bevezető stratégia, amit Kínában is alkalmaztak 2020 előtt: olcsón, vagy szinte ingyen adták a kávét, hogy rászoktassák a vásárlókat – és utána finoman emeltek az áron. Csak most nem a pekingi diákokat, hanem a manhattani dolgozókat célozzák meg.

Itt is ezt látjuk: egy low-entry ajánlattal próbálják becsábítani a fogyasztókat, hogy aztán márkává váljanak a fejükben. És a trükk? Nem (csak) az olcsóság. Hanem az, hogy a vásárlás kizárólag appon keresztül történik. QR-kódos rendelés, automatikus fizetés, kontaktmentes kiszolgálás. Aki belép, az máris egy adatpont.

App-alapú működés – ez már nem (csak) kávézó, hanem techcég

A vásárlás kizárólag mobilappon keresztül történik, pont, ahogyan a kínai modellben is megszokták. Nincs készpénz, nincs bankkártyás fizetés a pultnál, sőt még pult sincs klasszikus értelemben. A vásárlást kizárólag mobilalkalmazáson keresztül lehet intézni. Letöltöd az appot, kiválasztod az italt, fizetsz benne – majd QR-kódos átvétel. Így a gyors kiszolgálás, minimális személyes kontakt. Az amerikai vásárlók még egy kicsit furcsán nézték, de az alkalmazottak segítőkészen magyarázták el, hogyan működik a rendszer. 

Ez az automatizált működés nem csak költséget spórol, hanem skálázhatóbb is – éppen ezért tudott a Luckin ennyi üzletet nyitni Kínában is. És ami a legfontosabb: az egész digitális rendszer alkalmas adatgyűjtésre, szokásfigyelésre, dinamikus árazásra. Minden vásárlás, minden preferencia rögzül, és ez alapján akár valós időben is lehet ajánlani új italokat, promóciókat. Amit Kínában megtanultak, most bevetik Amerikában. 

A Starbucks ugyan szintén rendelkezik applikációval, de a Luckin egy lépéssel továbbment: itt az app nem kiegészítő, hanem maga az élmény központi eleme. És látod, itt nincs személyeskedés, “jajj hadd írjuk a nevedet a pohárra”: pörgés van, az idő pénz…

Milyen a termékpalettájuk, mit hoztak Kínából és mi az új? A cikk Előny részében beszélünk róla és megvizsgáljuk, hogy ez az „ingyen kávé” árpolitika mennyire fenntartható és miért működik (ha működik)…

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Olvasnál még a témában?

Fotó:
CanvaGPT, Luckin Coffee

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.

Kapcsolódó cikkek