Csokorba szedett információ, mint üzlet? Eladva 130 milliárd forintért!

A Google a barátod, az interneten mindent megtalálsz, a közhelyes kijelentések mögött van egy egyetemes igazság, miszerint mára elsőszámú információforrásunkká vált a világháló. Na jó, ez még mindig egy óriási közhely, próbáljuk meg finomítani.

Nem létezik olyan területe az életnek és a gazdaságnak, aminek a felszínes, közepesen mély, vagy akár egészen részletes, csak az adott szakma művelői számára érdekes információit ne online keresnénk. Tudományos eredmények adatbázisai, filmes archívumok, a tökfőzelék receptje, bármit keresünk, lesz olyan platform, amin megtaláljuk.

A kérdés csak az, hogy pontosan hol, mennyi utánajárással, milyen erőfeszítések árán, vagyis milyen időigénnyel találjuk meg azt, amit keresünk.

A különböző online üzleti modellek evolúciója pontosan ezért hívta életre az információ-aggregátorokat, olyan szolgáltatásokról van szó, amik tipikusan ingyen, nagyszámú forrásból, általában automatizáltan gyűjtik össze egy jól körülhatárolható terület fontos mutatóit, indikátorait.

Egy szó mint száz, ha van egy (összetett, sok szereplős) piac, ahol nehéz tisztán látni, pontosan a nagyszámú információforrás miatt, akkor egy ilyen aggregátor aranyat érhet, egy nemrég lezárt felvásárlás rámutat: akár több száz millió dollárt is adhatnak egy ilyen oldalért.

Nézzük meg a konkrét példát, amire a felvásárlás kapcsán utaltunk. A CoinMarketCap-ről van szó, a kriptopénz piac egyik legfontosabb szereplőjéről. Cikkünk témája miatt tegyük most félre, hogy mit gondolunk erről a területről, akár hiszünk benne, akár nem, az üzleti modell elemzésének szempontjából ez most kevésbé lényeges.

Pillanatkép a CoinMarketCap felületéről, a piacvezető coin éppen az áprilisi tréfának szánt, a járványra reagáló Toilet Paper Token.

Eőször nézzük meg, hogy mivel is foglalkoznak, milyen értéket nyújtanak az érdeklődőknek, majd elemezzük üzletfejlesztési szempontból. Tehát először a modellről:

  • A kriptopénz piac több mint ötezer szereplőjét, coinokat, tokeneket mutatnak be, aktuális értékük, és rendelkezésre álló darabszámuk, és az ebből a kettőből számolt tőkeértékük szerint.
  • Sorra veszik, volumenük szerint egy, hét, és 30 napos értékeikkel együtt bemutatják a különböző kriptopénztőzsdéket, egyéb indikátorokat is bemutatva.
  • Minden részterület kapcsán könnyen áttekinthető, szűrhető, felhasználóbarát listákat biztosítanak.
  • Minden információ dinamikus, percről percre követik a piac változásait, folyamatosan naprakész a rendszer egésze.

De miért van ennek olyan nagy jelentősége? Azért, mert egy összetett, nagyszámú szereplőből álló, ráadásul erősen szabályozatlan területen nehéz tisztán látni, ez a projekt értéket teremt az érdeklődőknek, pillanatok alatt juthatunk hozzá azokhoz az információkhoz, amiket csak hosszas keresgélés árán érhetnénk el. Fussuk át üzleti, üzletfejlesztési szempontból a szolgáltatást:

  • A Bitcoin, azaz az egész piacot megteremtő kriptopénz 2009-ben indult, a CoinMarketCap pedig 2013-ban, vagyis együtt nőttek fel a piaccal, az időzítés szinte tökéletes, korábban indulni nem lett volna értelme, hiszen nem volt még piac, később pedig azért lett volna sokkal nehezebb, mert folyamatosan nőtt a hasonló szolgáltatások száma.
  • A szolgáltatás ingyenes, az üzleti modelljük lényege, hogy nagy mennyiségű, és magas minőségű látogatói bázist építenek, ezt releváns hirdetők számára értékesítik.
  • Nem csak együtt nőttek, de együtt is fejlődtek a piaccal, folyamatosan bővítették, időnként szűkítették, szelektálták az elérhető információkat, mindig azt adták a piacuknak, amire annak aktuálisan igénye volt.

A szívós munka, a remek időzítés, és az igényes szolgáltatás végül ahhoz vezetett, hogy néhány héttel ezelőtt az egyik piacvezető kriptopénztőzsde, a Binance 400 millió dollárt, azaz 130 milliárd forintot fizetett a szolgáltatásért, megtörtént a csillagászati összegű felvásárlás, amiről minden startup álmodik.

Lássuk, mit tanulhatunk meg vállalkozóként a CoinMarketCap történetéből:

  • Ha egy új területen, jó ütemérzékkel, mások által előállított információkra alapozva építünk információ-aggregátort, annak nagy értéke lehet.
  • Nem árt, sőt, szinte elengedhetetlen, hogy mélyen benne legyünk az adott piacban, igazán jól ismerjük, ez igaz a példaként emlegetett projekt alapítóira.
  • Együtt kell fejlődnünk a piacunkkal, elképzelhetetlen az, hogy a kezdetekben összerakott rendszer éveken át megállja a helyét.
  • Ha értéket teremtük a látogatóinknak, akkor kincset adunk a hirdetőinknek, áttételesen más piaci szereplőknek is, így felvásárlás célpontja lehetünk, ha igazán jó az, amit csinálunk.

Van még ehhez hasonló? A hazai hirkereso.hu oldal évente 500 milliót hoz a tulajdonosának (profitban), és nagyon nem változott az utóbbi években semmit, alig 6-an dolgoznak a cégben. Erről itt írt Milán: Egy magyar weboldal (na jó, 2) amiben csak 6-an dolgoznak, és éves 500 milliót hoz a tulajdonosnak

Tartsuk nyitva a szemünket, akár itthon, akár a nemzetközi térben, vadásszunk tudatosan az új piacokra, gondoljuk át, hogy melyiken teremthetünk értéket egy ilyen, vagy egy ehhez hasonló aggregátor felépítésével!

Fotó: Pixabay

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.