Tudom, hogy most éppen a legprofibb e-kereskedő olvassa ezeket a sorokat! Amikor azonban már régóta végezzük a mindennapi vállalkozói teendőinket, könnyen elveszítjük a fókuszt olyan tényezők felett, amelyek valójában pénzt hozhatnának a konyhára. Kezdjük is azonnal egy olyannal, amely felett sokan elsiklanak!
Szezonba 10X többet hirdetni?
Az elmúlt időszakban egy érdekes jelenségre bukkantunk, amikor kereskedőkkel beszélgettünk marketingkiadásaikról. Már önmagában is érdekes, hogy a többség nem hirdet szezon előtt, mert úgy vélik, majd úgyis jön a szezon. Így nem támogatják meg az érdeklődőkkel azt az időszakot, amikor egyébként drágábban is lehetne hirdetni. De itt jön a következő meglepő dolog: amikor valóban kapkodnak a termékéért az emberek, akkor sem növeli meg a hirdetési keretét.
Tipp: Szezon előtt már érdemes lehet odaterelni az embereket a webshopra, akár szezon előtti ajánlattal, kuponnal, vagy egyéb módszerekkel, például e-mail marketinggel listát építeni. Szezonban növeljük a hirdetési variációk számát, legyen az Google vagy Facebook, hogy legalább 30 futó hirdetésed legyen. Emellett érdemes jelentősen megnövelni a hirdetési keretet is.
Stratégia: Több ügyfelünk is alkalmazta a fenti módszert. Van, aki 2-3 éven keresztül, jelentősen megemelte a marketingkiadásait. Ennek köszönhetően nemcsak a nyereségük nőtt, hanem olyan piaci pozíciót szereztek, hogy 3 év után már csökkenteni tudták a marketingkiadásokat. Gondolkodj stratégiában és szakaszokban!
+kiegészítés: A kezdő webáruházak többségében a marketingkiadásokon buknak el. Ezt ebben a videóban dolgoztuk fel, érdemes végignézni: Miért nem tud sikeres lenni ma egy e-kereskedő? Mutatjuk! VIDEÓ
Ne bukj be egy szezon a logisztika miatt!
Ma nehéz jó munkaerőt találni, különösen egy monoton munkára, mint a csomagolás. Egy kisebb webshopnál, ha valaki a szezonban dolgozik, még akár az unokatestvér párját is be kell állítani csomagolni. Ez azonban nem fenntartható üzleti modell. Számos webshop már a fulfillment mellett dönt, azaz kiszervezi a logisztikát olyan szolgáltatóknak, mint az iLogistic. Többször tartottunk ügyfeleinkkel raktárbejárásokat az iLogisticnél, és sok videót is készítettünk az előnyökről. Lehet, hogy egyes webshop történetekben magadra ismersz. Lásd itt:
- Milyen cégek válaszották már a kiszervezett logisztikát? 6 példa
- „Ennyi áfát fizetsz havonta? Félév alatt egy ház ára!” Akkor megy a cég? Modellfutár…
- Webshop sikersztori: Lunalux. Fogfehérítőből több tízmillió havonta
Welcome e-mail sorozat, és kupon megoldások követő e-mailben
A pop-upokról még nem is írtam a bekezdés címében, pedig érdemes használnod őket! Az emberek 98%-a vásárlás nélkül hagyja el az oldaladat. Ha már ott vannak, és egyébként is más oldalakon is bezárják a sütisávot, valószínűleg nem fogja őket zavarni egy pop-up. Ne magadból indulj ki! Cégvezető vagy!
Az üdvözlő e-mail sorozatok (welcome e-mail) vagy a vásárlást követő kuponok szintén növelhetik a forgalmadat. Egy korábbi podcastunkban sokat beszélgettünk erről, éles piaci példákkal, számokkal és adatokkal alátámasztva. Aktív e-mail marketing segítségével elérheted, hogy a forgalmad 20-30%-a csupán ebből a csatornából származzon. Számolj csak!
Adj el ajándékkártyát!
A COVID hozta előtérbe az ajándékkártyákat, különösen azok online értékesítési formáját. Míg az offline értékesítési számok csökkennek, addig az online adatok jelentős növekedést mutatnak. 2021-ben óriási fellendülés volt a nemzetközi piacon. A National Retail Federation felmérése alapján 2021-ben az ajándékkártyák piaca 50%-kal nőtt. Hazai adatok alább találhatók.
A pandémia idején természetesen jelentős bővülés volt tapasztalható, de most kezd stabilizálódni a piac. A Reportlinker friss globális kutatása éves átlagos 8,3%-os növekedést jelez előre az ajándékkártya piacon, amit a hazai statisztikák is alátámasztanak. Az elmúlt években Magyarországon rendszeresen 10-12%-kal bővült az ajándékkártyák iránti fogyasztói kereslet.
A Google-ben évről évre nő az ajándékkártya keresések száma a karácsonyi időszakban (Magyarországon). 2023 novemberében 8000-szer kerestek rá az emberek, decemberben pedig már 20 000 keresést regisztráltak. Ennek ellenére a piaci szereplők közül csak kevesen értékesítenek ajándékkártyákat.
Pedig még a terméket el sem kell adnod!

Mit mondjak a könyvelőnek? Fontos! Erről azért kérdezd meg könyvelődet, de ezt mi már lezongoráztuk saját cégen belül is.
- Az ajándékkártya összegét egyéb, rövid lejáratú követelés soron tatjuk számon. Amennyiben vásárlás történik a kártyával, ajándékutalvánnyal innen egyenlíti ki és kerül át bevételi sorra. A saját ÁSZF-edben meghatározott elévülési időn túli dátum után pedig egyéb bevétel soron bevételként tarjuk számon.
- Az áfát az utalvány értékesítésekor fel kell számítani, a beváltásakor már nem. A beváltáskor bizonylat készítési kötelezettség sincs. Ha úgy fizet a vevő, hogy X mennyiséget utalvánnyal, Y mennyiséget pénzzel (mert többért vásárol), akkor Y-ról kell bizonylatot kiállítani.
Na jó! Elég is ennyi tipp, ötlet! Mi marad az előfizetőknek, vagy a tanácsadásokon!
Kapcsolódó tartalmak:
- iLogistic fulfillment cég: https://ilogistic.hu/
- Kipróbáltuk milyen a webshop logisztika. iLogistic-nél dolgoztunk + raktárbejáráson voltunk
- Hogyan hozd ki a maximumot a saját raktárból. Üzemeltetési tippek az iLogistic vezetőjétől
- Saját raktár vs kiszervezett logisztika (fulfillment) költségösszehasonlítás
Fotó: Canva