Fizessenek a cégek azért, hogy lemásolhassanak! Ez a franchise

Dátum

Megosztás

Hudák Tibor az I love Póló franchise-hálózat tulajdonosa egy izgalmas témát dobott fel a legutóbbi Minner eseményen. Mondtam is megamban, hogy: Ez jó! De láthatóan a hallgatóságot is megfogta a címben is olvasható gondolat. Tibor rávilágított, hogy bármit is csinálunk valahogy így is úgy is másolni fognak. Persze kérdés, hogy hogyan (mert sokszor rosszul), de itt a lényeg, hogy bizony pénzt is kérhetsz a másolásért. Ezt hívják franchisenak. Van egy vállalkozásod? Gondoltál már rá, hogy franchise-osítsd? Nosza!

Hudák Tibor Tatabányáról indította el az I Love Póló vállalkozását. Kitapasztalta néhány év alatt hogyan tud jól működni a pólónyomtatásos vállalkozása. Majd alig 1 év alatt felhúzta franchise hálózatát, már több mint 9 üzlete van. A pólónyomtatás, feliratok póló szektor sokszereplős, ám mégis ki tud emelkedni az I Love Póló franchise. (Erről itt olvashatsz részletesen).

Röviden a működése:

  • Van egy központi oldal, webshop: ilovepolo.hu
  • Ha befut egy rendelés, akkor az irányítószám alapján kerül a legközelebbi franchise partnerhez, aki elkészíti a rendelést.
  • A franchise tagok helyi üzletet nyitnak. Természetesen a helyi, üzletbe betérő vásárlókat is kiszolgálják.
  • A franchise tagok franchise díjat fizetnek (belépési díj, marketing hozzájárulási díj, royalty díj)
  • Az alapanyagot Tiborék vállalkozása szállítja. Ez a cég, ami összefogja a franchise-okat, ezt hívjuk rendszergazdának.
  • Folyamatos oktatást kapnak a franchise tagok.
  • A marketinget a rendszergazda végzi.

Magyar franchise hálózatok – Szolgáltatástól egészen a borüzletig

Az alábbi képen láthatod, hogy szinte nincs olyan szektor, ahol ne lenne már franchise. És itt a példában hazai márkák vannak! Ez azt is jelenti, hogy te bármit is csinálsz, bármivel is foglalkozol igenis lehet rá franchise megoldást találni!

Milyen előnye / hátránya van egy franchise hálózatnak?

Előnyök:

  • Óriási növekedést eredményez már néhány franchise elindítása is.
  • Ismertebb lesz a márkád.
  • Új nézőpontokat kapsz.
  • Kizökkent a normál működésből, új üzleti modelled lesz.
  • Stratégává válsz a vállalkozásodban.

Nem a cégedben, hanem a cégeden dolgozol.

Hátrányok:

  • Új szereped lesz a vállalkozásban. Fel kell készülnöd!
  • Nagyobb felelősség.
  • Kiadod a kezed közül a vállalkozást.
  • Konkurenciát csinálsz magadnak (de legalább fizetnek).

Mik a következő lépések? Franchise indítás

Természetesen csak nagyvonalakban írom le:

  • Kell egy jó know-how, egy vállalkozás ami pénzt hoz. És persze olyan működés, amit franchise-osítani lehet. A legtöbb esetben a kulcs, hogy alapanyag és egyéb szolgáltatásokat adsz a franchise tagoknak, amiből lesz a pénzed (tehát nem csak a franchise díjakból).
  • Szükséged lesz egy franchise kézikönyvre. Lényegében ez lesz az, amiben leírod mikor mit kell csinálni. Minden részletre ki kell térned. Ez lesz lényegében a működési könyve a franchiseoknak majd. (Marketing kézikönyv, működési kézikönyv, arculati kézikönyv).
  • Oktatási anyagokat kell készítened.
  • Elkészíteni a franchise ajánlatot – ki fizet és miért (érdemes körbe nézni, hogy ki mit kér a piacon, mit fizetnek a tagok, mit kapnak). Például belépési díj, royalty díj (rendszeresen fizetendő díj), marketing hozzájárulási díj (pl. forgalom X%-a)
  • El kell menned ügyvédhez, akivel elkészítitek a franchise szerződést. – Ebben is a franchise képzésünk segít, van még segédletünk is.
  • Védjegybejegyzéseket megtetted (Ha van szabadalom azt is).
  • Fel kell készülnöd a franchise rendszer hirdetésére, tagok kiválasztása, stratégia a terjeszkedésre.
  • Gyorsítanád a folyamatokat? Tudni szeretnéd a fentieket részletesen? Hudák Tibor képzése a MinnerAkadémián: Franchise képzés – Növekedj franchise hálózatban!
Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Cápák között 5. évad 11. rész: Nem eredeti az ötleted, már nem is vagy vállalkozó?

Ez az eszköz csak ennyit tud? Mondják a Cápák. Vagy komment szekcióban jönnek a képek az italos projektről, hogy néhány dollár Kínából. Üzletről beszélünk...

Áprilisban Canton Fair a Minneren! Utazunk Kínába

Három év bezárkózás után újra lehet utazni Kínába, úgyhogy a Kimport csapata áprilisban be is járja a legfontosabb kiállításokat, hogy bemutassuk nektek az újdonságokat...

Miért vásárolnak az emberek valójában?

Miért vásárolnak az emberek? Milyen érzelmek és motivációk miatt mondhatnak igent az ajánlataidra? Hogyan használd ezeket a motivációs tényezőket a marketingedben?

Gerillamarketing híres emberekkel, pimasz trükkel. Az 5. marketingest fogyasztom. Eladó a Cserpes – Hírszemle

Egy müzligyártó úgy reklámozott világsztárokkal, hogy ezért nem kellett mélyen a zsebébe nyúlnia. Pimasz trükkel érte el. A Starbucks vezére elment Olaszországba és mire...

Mégsem késő beszállni a YouTube -ba? A Tv még csak most költözik oda. Vagy ez más?

Hány éve is volt már? 5 éve, hogy leírtuk a Minneren, hogy várhatóan milyen tematikájú, formájú Youtube csatornák lesznek sikeresek a következő években. Bejött!...

Cápák között 5. évad 10. rész: Lángosautomatát a magyarnak! És strandtörölköző-erőtér gyilkos táska

Igazi balatoni üzleti ötletek voltak a Cápák között új részében. Először jött a lángosautomata majd a strandtáska, amivel meggyűlik a baja táskalopóknak. Volt ismét...

Így érdemes marketinget tervezni! 5 ökölszabály, amiket több milliárd forint marketingköltségen tanultunk meg

Ne áltassuk magunkat, a marketing büdzsé egy része ablakon kidobott pénz. Nem jut el a fogyasztóhoz az üzenet, vagy például rosszul mértük fel a...

Így jelenj meg ingyen a sajtóban | A ChatGPT elveszi a munkád? – Hírszemle

Milyen jó lenne, ha ingyen megjelenhetnél egy csomó magazinnál és a sajtóban! Hozunk pár példát, hogy milyen virálissá vált kampányok segítenek ebben. Nagyot újított...