Így lehet betörni egy piacra saját fejlesztéssel és jó stratégiával – célcsoportválasztás és bővítés

Az elmúlt évtizedek egyik legérdekesebb gazdasági sikersztorija, hogy egy kínai, pontosabban egy kevéssé ismert sencseni cég, a Transsion, hogyan hódította meg Afrikát az olcsó, de stratégiailag átgondolt mobiltelefonjaival. 

Ez a történet nem csupán egy cég sikeréről szól, hanem arról, hogy hogyan lehet jól megérteni egy piacot, alkalmazkodni a helyi igényekhez, és hosszú távon fenntartható növekedést elérni. Ez tanulságos lehet sok vállalkozónak célcsoportválasztás terén.

A Transsion sikere: piaci rések felismerése

A Transsion vállalat az első nagy lépést azzal tette meg, hogy 2008-ban úgy döntött, teljes mértékben az afrikai piacra koncentrál. Ezzel a lépéssel felismertek egy fontos piaci rést: Afrikában ugyan már megjelentek a nagy nemzetközi gyártók, mint a Samsung és az Apple, ám a termékeik megfizethetetlenek voltak az átlagos afrikai vásárló számára. Ezért a Transsion olyan mobiltelefonokat fejlesztett, amelyek mind árban, mind funkcióban a helyi vásárlók igényeire voltak szabva.

Második lépés: a helyi igények és kultúra tisztelete

A Transsion nem állt meg az árazásnál. A valódi siker kulcsa abban rejlett, hogy a cég figyelembe vette az afrikai piac sajátosságait és kultúráját. Az afrikai felhasználók gyakran váltanak szolgáltatót a jobb lefedettség vagy az árak miatt, ezért a Transsion telefonjai több SIM-kártya kezelésére is képesek lettek. Emellett az afrikaiak szeretik a zenét, ezért a telefonjaik erős és jó minőségű hangszórókkal készültek, valamint a kamerákat is úgy fejlesztették, hogy sötétebb bőrtónusokon is megfelelő képeket készítsenek.

Ez a helyi igényekhez való alkalmazkodás tette lehetővé, hogy a Transsion gyorsan piacvezetővé váljon Afrikában. Az egyik legfontosabb tanulság itt, hogy ha valaki idegen piacon akar sikereket elérni, nem elegendő csupán „lemásolni” egy meglévő stratégiát – alkalmazkodni kell a helyi kultúrához, piaci sajátosságokhoz és elvárásokhoz.

Persze a vállalat árazási stratégiája mellett sem lehet elmenni:  telefonjai rendkívül olcsók voltak. Egyes modellek 20 dollárnál is kevesebbe kerültek, ám ezek nem a csúcstechnológiát kínálták, hanem pont azt, amire a felhasználók többsége vágyott: elérhetőséget, alapvető funkciókat és a helyi piacra szabott megoldásokat. Ennek köszönhetően a cég már az első években rendkívül sikeres lett.

Mára a Transsion birtokolja az afrikai mobiltelefon-piac felét.

Bár a cég kezdetben alacsony árakkal operált, hamar belátták, hogy az ár/érték arány fontosabb, mint a puszta olcsóság. Később megjelentek a vállalatuk tulajdonában álló, de más márkájú és specifikációjú telefonjaikkal, amelyeket így egymással versenyeztettek az afrikai piacon. Ez a gondolkodásmód segítette őket abban, hogy a régióban legkeresettebb telefonok mindegyike az ő vállalatuk tulajdonában álljon, még ha ezek nem is voltak technológiailag a legfejlettebbek.

Hogyan alkalmazhatod ezt a stratégiát a saját piacodon? (Előfizetőknek)

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Olvasnál még a témában?

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.

Kapcsolódó cikkek