Zöld úton: A fiatal generáció új hozzáállása megmutatkozik a piacon is

Dátum

Megosztás

A közlekedési szokások jelentős átalakuláson mennek keresztül, különösen a fiatalabb generációk körében. Az e-autózás és a közösségi autómegosztás egyre népszerűbbé válik – ha már se saját ház, se saját autó –, ami nemcsak a környezettudatosság növekedését, hanem a mobilitásról alkotott elképzelések változását is tükrözi. Ezt a trendet jól szemlélteti a GreenGo, egy vezető autómegosztó szolgáltató legújabb kezdeményezése és adatai, amelyek kifejezetten ezt a generációt célozzák – nem véletlenül!

Sharing is caring!

A GreenGo nemrég bevezetett egy új, kifejezetten a 25 év alatti felhasználókat célzó díjcsomagot, amely jelentős kedvezményeket kínál. És miért volt szükség erre a lépésre? A számok magukért beszélnek: míg 2021-ben a 18-25 évesek csak a regisztrált felhasználók 6%-át tették ki, 2024-re ez az arány már 16,7%-ra emelkedett. Így ez a korosztály vált a legdinamikusabban növekvő csoporttá a szolgáltatás felhasználói között.

Látod mennyire fontos a számok, adatok ismerete? Így tudsz jó döntést hozni és beleállni egy trendbe. 

Na, de mire fel ez a nagy léptékű változás?

Emögött leginkább két fő tényező áll: a sharing economy népszerűségének növekedése és a fiatalok fokozott környezettudatossága. Az autómegosztás számos előnnyel rendelkezik, amelyek különösen vonzóak a zoomer közönség számára:

  • Költséghatékonyság: Elkerülhetik a saját autó vásárlásával és fenntartásával járó jelentős kiadásokat.
  • Rugalmasság: Kényelmes alternatívát nyújt a közösségi közlekedés mellett, hosszú távú elköteleződés nélkül.
  • Trendkövetés: Az autómegosztás választása egyfajta énkommunikáció és a szabadság szimbóluma.

A GreenGo új, Green U25 néven bevezetett díjcsomagja mindössze 490 forintos havidíj mellett kínál jelentős kedvezményeket. A csomag olyan speciális ajánlatokat tartalmaz, mint az ingyenes éjszakai parkolás vagy a hétvégi napidíj-kedvezmény, amelyek kifejezetten a fiatalok mobilitási szokásaihoz igazodnak. Jogos, nem? Bármikor, bárhol egy spontán tinder randi és még a parkolás is ingyen van!

És, hogy mi történt a s-Z-olgáltatás bevezetése óta? Több mint 6000 fiatal felhasználó és 2023-ban már 30%-os korosztályi képviselet az új regisztrálók körében. A cég emellett eltörölte az egy éves jogosítvány meglétére vonatkozó korábbi feltételt, lehetővé téve, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkezők is azonnal használhassák a szolgáltatást. Nem csak autókban, de számokban is vezetnek! Mi ez, ha nem sikeres újítás!

#tipp Az U25 kategória bevezetése a fentiek tekintetében igencsak elgondolkodtató lehet több vállalkozás számára. Lehetséges más szférában ezzel nyitni egy felnövőben lévő generáció/piac felé? Ha mi, a Minnernél feltettük magunknak a kérdést, hogy milyen lehet egy M25 csomag, ajánlom, hogy ti is tegyétek meg – ki tudja, akár kombinálva egy előfizetéses akció programmal, egy egészen széleskörű, új bevételi forrásra tehettek szert!

Ha e-autó, akkor akkumulátor

A közösségi autómegosztás térhódítása nemcsak üzleti lehetőségeket teremt, de hozzájárulhat egy fenntarthatóbb és élhetőbb városi környezet kialakításához is. De az e-autózás térhódítása mellett fontos kitérni az iparág egyik kulcsfontosságú kérdésére: az akkumulátorok gyártására és piacára. Bár Magyarország jelentős beruházásokat vonzott ezen a területen, a globális helyzet összetettebb képet mutat.

Az Európai Unióban a bejelentett akkugyár-beruházások kapacitása már 2022 őszére meghaladta a 2030-as akkuigényre vonatkozó legoptimistább előrejelzéseket is. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) idei becslése szerint az európai elektromosautó-eladások 2030-ra 10,1 millióra, 2035-re pedig 15 millióra nőhetnek a 2023-as 3,4 millióról. Ez 2030-ra évi 0,7–0,8 terawattórás (TWh), 2035-re pedig 1,3–1,4 TWh európai akkumulátorigényt jelent.

Ezzel szemben a jelenleg működő és a 2030-ig tervezett akkugyár-projektek kapacitása már meghaladja a 9 TWh-t. Ez azt jelenti, hogy akár még túltermelés is kialakulhat a piacon, ami erős versenyt eredményezhet a gyártók között.

Az elektromos autók iránti kereslet alakulását erősen befolyásolják az állami támogatások. Ezt jól példázza Németország esete, ahol az e-autók vásárlására nyújtott állami támogatások hirtelen kivezetése 16,4%-os visszaesést eredményezett a piacon.

#itthon Olyan jelentős szereplők építettek vagy terveznek akkumulátorgyárakat, mint a Samsung SDI, az SK On, a CATL és a BYD. Ezek a beruházások több százmilliárd forintos állami támogatást élveznek. Ugyanakkor a túlkínálat kockázatot jelenthet, hiszen ezek a gyárak ugyanarra a – jelenleg még szűk – piacra termelnek.

Oké, az elektromos autózás terjedése hosszú távon biztosnak tűnik, de a rövid- és középtávú piaci ingadozások, valamint a potenciális túlkínálat kihívást jelentenek mind a gyártók, mind a beruházásokat támogató kormányok számára. A vállalkozóknak és befektetőknek érdemes figyelemmel kísérniük ezeket, az egyébként nem ismeretlen mozgásokat: bevett iparpolitikai szokás túl apanázsolni egy feltörekvő piacot, majd ha az már önjáró módon működik, megfosztani minden támogatástól – hátrahagyva a gyengébbeket.

Kapcsolódó cikkeink

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.