Most akkor taxi az Uber? Vagy nem?

2014. novembere óta itthon is megjelent az Uber, és néhányan használják is már. Főleg az ingyenes kuponok miatt is sokan igénybe veszik. Nemcsak nálunk, hanem más országokban is problémákat okoz az Uber, sőt lassan több érv van ellene, mint mellette. A startupok nemes egyszerűséggel sokszor gondolják úgy, hogy rájuk nem vonatkozik az adózás, vagy éppen olyan szolgáltatásuk van, ami nem esik bele adott jogszabályba… Az Uber persze már nem csak egy kis startup, hiszen 40 milliárd dollárra becsülik a cég értékét az elemzők. 

Taxi az Uber?
Gondolom hallottál már az Autohop vagy az Oszkar.com-ról. Mind a kettő telekocsi szolgáltatás, vagyis a sofőr bejelöli merre is utazik, aki szeretne, tud hozzá csatlakozni hozzá, tehát itt érvényesül a “carsharing”, vagyis az autómegosztás. A fenti oldalaknál a lényeg, hogy te utasként beszállsz a költségekbe, a benzinpénzbe, autópályadíjba… Az Uber is erre hivatkozik, hogy ő is ezt a tevékenységet végzi, ellenben nála nem valósul meg tökéletesen azaz érv, hogy a sofőr adott irányba utazik, és te csak beülsz mellé, és pénzzel beszállsz a benzin költségbe. Az Ubert megrendeled, és taxiként elvisz a te célállomásodhoz.

Érdekes, hogy sok bírósági ügye is van az Uber-nek, vegyes eredményekkel. Erős lehet a gyanúnk, hogy azért is tudják ilyen olcsón adni a szolgáltatást, mert kibújnak a szabályozás alól.
A válasz tehát: Az Uber taxi szolgáltatás.

Sok cégvezető is kipróbálta már az Ubert, és arra panaszkodnak, hogy nem kapnak számlát, sajnos ez a legnagyobb probléma az Uber esetében. A gondolatmenetet folytatva a hazánkban működő Wundercar is inkább taxi, mint autómegosztó szolgáltatás. Lehet játszani a jog különböző értelmezésével, de egy hazai bíróságon is elesne valószínűleg az Uber érvelése.

Az Uber további kockázatai:

  • a női utasokat többször érte már atrocitás, így nőként utazni veszélyesebb Uberben, mint Taxiban
  • baleset estén a biztosítás kérdése is egy fontos szempont
  • sofőrként szinte meg se éri, mivel sokat kell utána adózni, és még a kocsink is amortizálódik

Levonva a konklúziót, az Uber olcsósága akár a budapesti taxisokat egy prémium kategóriába is emelheti. Én biztosan így is reklámoznám a taxi szolgáltatásomat, ha Budapesten működtetném.

Érdemes beleolvasni a 444.hu-s újságíró cikkébe is, Így nem lettem Uber sofőr.

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozok azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!