Rúzsbár és webshop: átalakulóban a szépségipar, helyi szereplők előnyben?

Dátum

Megosztás

Tudom, tudom. Megint webshop. „De már annyi van!” – mondod te is, pont ahogy a korábbi Minner cikkünkben is írtuk erről (épp a webshop mint mellékes üzemeltetéséről). Most egy kicsit más oldalról közelítjük meg a kérdést, mert a McKinsey 2025-ös kutatása a szépségipar átalakulásának egy érdekes elemére hívja fel a figyelmünket.

Ugyanis a jelentés szerint 2030-ra az online csatornák fogják adni a globális szépségipari eladások közel egyharmadát, ami jelentős növekedés a 2024-es 26%-hoz képest. Ez a trend amúgy passzol ahhoz az irányhoz, amit már több cikkünkben is emlegettünk, hogy a digitális platformok a kényelmi vásárlások és az újratöltések terepei lettek. De mi lesz a fizikai boltokkal? És hogyan lehet ezt az átalakulóban lévő piacot kicsiként is meglovagolni?

A piac lassul, de ez pont neked kedvez

A McKinsey szerint a globális szépségipari piac növekedése 5%-ra lassul 2030-ig, szemben a 2022-2024 közötti 7%-os éves növekedéssel. Na most ez elsőre talán ijesztően hangzik, de várj csak! 

  • A fogyasztók 24%-a olcsóbb szépségápolási termékekre váltott az elmúlt 12 hónapban, és itt jön a csavar: a fogyasztók értéktudatosak, szkeptikusak a hype-pal szemben, és lézerfókuszban figyelik, hogy a termékek valóban teljesítenek-e.
  • És itt nem minden esetben csak minőségi lemondásról beszélünk. A fogyasztók egyszerűen tudatosabbak lettek! Rájöttek, hogy a 20 ezres krém nem feltétlenül jobb a 8 ezresnél, ha ugyanazok az összetevők vannak benne.

Ez mit jelent? Hogy a nagy márkák éppen most veszítik el a varázslatuk egy részét. És ez egy (globálisan) 450 milliárd dolláros piac! A fogyasztók nem akarnak többé csak fizetni a névért, valódi értéket akarnak. És ezt, ahogy Milán is írta, te is egy kisebb, mellékesként indított webshoppal meg tudod nekik adni.

Most jön a kedvencem: 47%, vagyis majdnem minden második vásárló számára fontos, hogy helyi vállalkozástól vásároljon. Gondolj bele! Nem kell legyőznöd a L’Oréalt globálisan. Elég, ha a saját városodban, régiódban vagy te a kedvenc. És míg a multik milliókat költenek arra, hogy „helyinek” tűnjenek, te tényleg az vagy.

Nem mellékes, de hazai

Nézd meg Tomán Szabinát! Megnyitotta kapuit Tomán Szabina új, saját vállalkozása a Lipbar by Toman. Az ország első és egyetlen rúzsbárjában minden nő számára személyre szabottan elkészítik a tökéletes rúzst.

Az ötlet? Egyszerű, talán még azt is mondhatod, hogy jajj ez csak valami hype. De nézd meg honnan jött az ötlet: “egy forgatáson a sminkesem egyszerűen nem találta meg a bőrszínemhez passzoló tökéletes rúzst. Akkor kikevert nekem egy kis tégelyben egy saját, csak arra a fotózásra szánt árnyalatot”. Bumm! Igény + egyediség + élmény.

Piaci rés? Igen. Nem az ezredik rúzsmárka kellett a piacra, hanem egy olyan szolgáltatás, ami megoldja azt a problémát, amit a nagy márkák nem tudnak: a személyre szabottságot. Az, hogy ebből rúzsbár lett, egy közösségi tér, már csak hab a tortán (de egyáltalán nem elhanyagolható!).

És akkor most lehet mondani, hogy drága, vagy túl prémium, ki engedheti ezt meg magának. De nézd csak a McKinsey adatait:

  • miközben “mindenki spórol”, a prémium szépségápolás 8%-kal nő évente, szemben a tömegpiac 5%-ával. Hogyan lehetséges ez? Egyszerű: az emberek kevesebbet vásárolnak, de tudatosan, ahogy ezt fentebb is írtuk. Inkább vesznek egy szuper (értsd: egészséges, transzparens anyagokat használó) rúzst 15 ezerért, mint hármat 5-ért, ami nem is jó, vagy egy prémium márkát 25-ért (ugyanazokkal az anyagokkal). 

Nem kell a legolcsóbbnak lenned. Légy a legjobb abban, amit csinálsz, és merj elkérni érte rendes árat.

Szolgáltatás boom: amikor a termék már nem elég

Az USA-ban 22%-ról 33%-ra ugrott azok aránya, akik szépségszolgáltatásokat vesznek igénybe. Az emberek már nem csak terméket akarnak, hanem élményt is. Ezért is mondtam, hogy Szabina rúzsbárja nem elhanyagolható marketing és közösségszervezés szempontjából. 

Az ajánlatadás kapcsán ez már több cikkünkben is feljött. Hogyan pozicionálod a terméked? Milyen ajánlatot kínálsz, vagy kellene kínálnod a pusztán termékközpontú kommunikációd helyett? Ez fog téged megkülönböztetni a többi piaci szereplőtől és ez segíthet abban is, hogy folyamatosan visszatérő ügyfeleid legyenek: hogy legyen miért nálad vásárolniuk. Mert terméket vagy árat könnyű lekörözni, de az élményt már nem… Te hogyan tudod a termékedet élménnyé változtatni? Hogyan tudod szolgáltatással kiegészíteni? Egy webshop mellett lehet konzultáció, személyre szabás, akár online tanácsadás. A csak termék már nem elég, adj hozzá valami, ami csak nálad van meg! 

A McKinsey szerint a szépség definíciója folyamatosan bővül, már nem csak a hagyományos kategóriákról van szó, hanem wellness-ről, személyes gondoskodásról és esztétikai kezelésekről is. Itt van egy másik fontos trend: a szépség és wellness közötti határok elmosódnak. Egyre több szépségipari termék tartalmaz egészségügyi előnyökkel bíró hatóanyagokat.

És érdemes diverzifikálni is: nem csak a 30/40+ fogyasztók azok, aki a külsejükkel törődnek. A Gen Z számára a „jobb megjelenés” 2023-ban a hatodik helyen állt a prioritási listán, 2024-re már a harmadik lett. Ami pedig itt kifejezetten meglepő, hogy a McKinsey kutatása szerint, ennek generációnak a 34%-a hajlandó hitelre is vásárolni! 13 százalékponttal többen, mint más generációk. És mire költenek? 29% éppen pont szépségápolásra. És akkor, ha most mondanád, hogy igen, mert a nagy márkákat össze-vissza vásárolják az “influenszerek”: nem! Csak 13% vásárol azért, mert híres az alapító. Ők autentikusságot akarnak, történetet, valamit, amivel azonosulni tudnak. (Lehet, hogy éppen kikeverni a saját rúzsuk színét!)

Beauty road

A márkáknak újra kell gondolniuk az értékajánlatukat és frissíteniük kell a kereskedelmi funkcióikat. Bár a szépségipar növekedése 2030-ig 5%-ra csökken, az online eladások és digitalizálás aránya nő! Aki ma webshopot indít ebben a szektorban, annak nem elég a szokásos e-commerce gondolkodás.

Kulcs tényezők, amiket tarts fejben:

  • Tudj mást nyújtani, mint a többi.
  • Kombináld a fizikai és digitális világot.
  • Építs közösséget, ne csak árusíts.
  • Diverzifikálj, portfólió és célközönség szinten is.

Mindemellett pedig emlékezz arra is, amit Milán írt a múltkori cikkében: 

Amíg évi 100 millió forint forgalom alatt vagy addig magaddal harcolsz, nem a konkurenciával

Olvass még a témában!

Forrás:
WeLoveBudapest, McKinsey, Minner

Fotó:
Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.