Új bevételi forrás a webshopoknak. Sokan lemaradnak róla

Dátum

Megosztás

Pont jól jönne ez a kis plusz pénz, amikor az online kereskedelem a fogyasztók szűkülő pénztárcája miatt is bajban, a szereplők nagy részét érinti a Temu-hatás is. És itt jön képbe a retail média, mint bevételi forrás. Most lehetsz majd szomorú, hogy nem építettél 20 000 fős hírlevél listát! Persze még nem késő! És másik oldalt márkaként itt egy új lehetőség, hogy ne csak a közösségi médiában hirdessenek, vagy drága awareness kampány keretén belül költsék a marketingre szánt pénzt.

A retail média a vásárlás élményének szerves részeként, közvetlenül a termékek keresése, böngészése közben szólítja meg a fogyasztókat. Megjelenés lehet kiemelt termékhirdetés (egy márka, gyártó, nagykereskedő által), keresési ajánló, hírlevélben ajánlás (értsd reklám), bannerek a webshopban.

#kutatás: A PwC és az IAB friss kutatása alapján a magyar e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak, és csak 1,8%-uk nyitott külső hirdetők felé is. Vagyis noha van némi mozgás ezen a téren, a nemzetközi trendekhez képest még rendkívül alacsony a hazai lefedettség. Nyugat-Európában négyszer gyorsabban nő a retail media költés a többi marketing megoldáshoz képest, és a kereskedők 56%-a nyújt ilyen megoldást.

A magyar piacon a leggyakoribb retail média megoldások jelenleg (értsd kereskedők hírlevélben, webshopban megjelenő hirdetések):

  • hírleveles hirdetések (85,5%)
  • képes/animált bannerek (46%)
  • szponzorált termékmegjelenítések (42,1%) 
  • és a találati listákon való termékkiemelések (39,8%)

Érdekesség, hogy applikációs hirdetések és videós tartalmak még elenyésző részarányt képviselnek hazánkban – holott külföldön ezek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak.

Helyi kiskereskedelemben is létezik a retail media, amikor is az üzletben például TV-n elhelyezett hirdetés jelenik meg a fogyasztó előtt.

Van egy webáruházam, akkor kaphatok pénzt hirdetésekért?

A válasz igen. Sőt mi ösztönözzük is most a cégeket, hozzánk forduló e-kereskedőket, hogy indítsanak ilyen kampányokat.

Webáruház látogatottság vagy e-mail feliratkozó szám. Melyikből van sok?

Természetesen a hirdetőknek az kell, hogy minél több emberhez eljusson a hirdetésük. Egy biztos, releváns és drága célközönséget kaphat egy webshopban.

Látogatottság, vagyis webshopon belüli hirdetés:

A legtöbb hazai webáruház látogatottsága alig éri el a napi 400 (!!!) főt. Apró konverzió számítás után rájöhetünk, hogy ez egyébként sem megérős, hiszen 2% konverzió (benchmark) mellett ez napi 8 vásárlója van átlagosan a hazai webshopoknak (érdemes ezen javítani, lásd itt). Tipp: Napi 2000-es látogatószám felett próbáld értékesíteni a hirdetők, gyártók, partnerek felé a webshop reklámhelyeid, kiemeléseket.
Mennyiért tudod eladni a reklámhelyet? (Pl. termékkiemelés, banner…) 1000 megtekintésenként (CPM) 200-4000 Ft között összeget kérhetsz. Azért ilyen nagy a szórás, mert terméktől függ. Ha plázaszerű webshopról van szó, akkor ott alacsonyabb a CPM, ha szűkebb termékkörrel és célcsoporttal rendelkező webshopról van szó, ott nagyobb a bevételi lehetőség.

Hírlevél, e-mail lista

Itt már könnyebb lehet labdába rúgni, már 10 000-es feliratkozó szám (webshop esetén) érdemes lehet megkeresni szponzori megjelenés lehetőséggel a partnereket, gyártókat, vagy akár keresztértékesítésbe bevonható másik piaci szereplőket. Irány feliratkozókat gyűjteni!
Mennyit kérhetsz el? 1000 megnyitásonként 7-10 000 Ft-tal kalkulálva egy jól gondozott hírlevél lista esetében, a példánkban szereplő 10 000-es feliratkozó szám mellett ez kb. 24 000-35 000 Ft / levél.

Mi van akkor, ha az én webshopomban saját termékeim vannak, vagy nem tudok közvetlenül a gyártókkal beszélni?

Ahogy a cikk elején bemutatott PwC kutatásban is benne volt, külsős piaci szereplők felé is meg lehet nyitni a webshop hirdetési lehetőségét. Persze óvatosan és itt is inkább e-kereskedelem felé próbáljunk menni.

Tipp: Ha még sem klappol semmi, és nem tudod beletenni a webáruházadban ezt az üzleti modellt, akkor gondolkozz kollaborációs marketingben.

Így győzd meg a szponzorokat:

Ehhez az információhoz nem jutsz olyan könnyen hozzá! Írj e-mailt a hello@minner.hu -ra és megválaszolom milyen lépéseket kövess, mire figyelj.

Ezzel folytasd most!

Fotó: Canva
Forrás: PwC

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!