Lefagyott gép, elfelejtett jelszó, leállt nyomtatás, vírustámadás, nem megérkező e-mailek – mind mind olyan problémák, melyek esetén azonnal hívjuk a rendszergazdákat. Ők pedig ott teremnek, ki tudja, honnan jönnek és hová mennek, három kattintás és megoldották a végzetesnek hitt problémát. El sem tudunk képzelni olyan világot, melyben nincsenek olyan magasan képzett informatikusok, akik a háttérből, sokszor láthatatlanul segítik a munkánkat. Mi lenne velünk, ha nem lennének? Az ESET szakemberei összegyűjtöttek pár példát.
Ideje leszámolnunk azzal a sztereotípiával, hogy a rendszergazda egy introvertált, mogorva IT-s, aki kizárólag az „egyszerűbb” informatikai problémákat hivatott megoldani. A rendszeradminisztrátor feladatköre napjainkra kiemelt fontosságot nyert, és a hatékony problémamegoldás érdekében ma már elengedhetetlen a szakmai tudáson túl a softskillek megléte is. A „sysadminok” igen jelentős döntéshozó és döntés-előkészítő szerepet töltenek be a kis- és nagyvállalatoknál egyaránt. Egyrészt mivel a hálózatok és az azokon tárolt, kezelt adattömegek nagysága egyre növekszik, ami nagyobb karbantartási kapacitást is igényel, másrészt pedig az üzemeltetési „alapfeladatok” mellett a rendszergazdák számos egyéb funkciót töltenek be.
Mivel a sysadminok munkája nem olyan látványos, mint egy-egy új fejlesztés, alkalmazás vagy egy új kütyü piaci bevezetése, a szerepüket hajlamosak vagyunk alábecsülni, pedig az általuk kezelt problémákat az átlag user-ek többsége egyáltalán nem tudná megoldani.
Az informatikai szakemberek és az átlagfelhasználók tudásszintje közti különbség óriásira nőtt az elmúlt 30 évben, nem érdemes azért nekiállni a munkahelyi hálózat kijavításához, mert a múltkor sikerült újraindítani a céges nyomtatót. A 80-as évek elején, az IBM kompatibilis PC hajnalán még léteztek olyan univerzális szakemberek, akik egyaránt értettek a szoftverhez és a hardverhez. Manapság az ismeretek olyannyira széttagozódtak, hogy csak az IT biztonsági szakma is számos önálló szakmát foglal magában víruslaborostól kezdve logelemzőn át az etikus hackerig bezárólag.
Mit is csinál a rendszergazda?
Tudásukra nap mint nap rászorulunk, állandóan segítséget kérünk, a technikai hibáktól kezdve a vírusfertőzések elleni védekezésen át a hardveres és szoftveres környezet fejlesztéséig minden témakörben otthonosan mozognak.
Mentéseket kezelnek, spameket szűrnek, erőforrást optimalizálnak, frissítenek, hibákat hárítanak el, technikai támogatást nyújtanak és gondoskodnak arról, hogy az üzletmenet folyamatosan működhessen. A szokásos munkákon kívül sok helyütt a rendszergazdának még az idén május 24-én életbe lépett GDPR szabályozásból adódóan további extra adatvédelmi feladatai is vannak.
Ha varázsütésre eltűnnének, azonnal észrevennénk a hiányukat, és talán jobban megbecsülnénk nélkülözhetetlen, háttérben végzett munkájukat. Nem csupán valamiféle csodabogaraknak tartanánk őket, akiket baj esetén riasztani lehet. Kicsit olyan ez, mint a láthatatlan háztartási munka: amíg minden rendben, ragyog a lakás, addig nem tűnik fel, hogy valaki elvégezte ezeket a feladatokat.
De mi is lenne a világgal nélkülük?
A sort gyakorlatilag bármeddig folytathatnánk, hiszen az élet minden területén dolgoznak rendszergazdák, de lássunk pár példát, ahol hiányoznának az ESET szakértői szerint:
- aki elfelejti a jelszavát, nem tudna dolgozni, mert senki nem tudna neki újat generálni
- nyári árleszállítások idején nem tudnánk megrendelni a régóta áhított függőágyat
- ha lenne is hol megrendelni, a csomagküldők nem tudnák kezelni a megrendeléseket
- nem tudnánk bevallani az adónkat
- a közlekedési lámpák óriási káoszt okoznának
- papíralapú térképekkel felszerelkezve, pályaudvaron menetrendeket böngészve utaznánk
A németországi ransomware fertőzéseknél például jól láttuk, hogy mit is okoz a mentések hiánya, illetve a szerverek leállítása. Körülbelül ezt az állapotot képzelhetnénk el állandónak, ha nem lennének rendszergazdák:
- szünetelt a betegnyilvántartás, ideiglenesen vissza kellett térni a kartonozásra
- házon belül és házon kívül is telefon és fax működött csak
- a betegirányítási rendszer (például mentők) sem működött
- papír és ceruza lett ismét a jegyzetelés eszköze
- a korábbi e-mailes, illetve letöltéses leletkiadás helyett 1-2 órát kellett autózni
- a leletek személyes átvétele miatt műtétek maradtak el
Ugyanilyen okokból vesztette el az atlantai rendőrség a teljes videóarchívumát, a manchesteri rendőrség pedig napokig nem tudta ellenőrizni a gyorshajtókat és a gyanús gépjárműveket.
Hogyan tud hatékonyan dolgozni a rendszergazda?
Ezzel párhuzamosan sok cégnél a CEO-nak már részben CIO szemlélettel kell rendelkeznie, hiszen így tud a legjobban együtt dolgozni az IT-s szakemberekkel. Az is trend már, hogy a CIO-k később a cégnél CEO-vá válnak, így biztosított az IT-szemlélet.
Ugyancsak fontos, hogy egy számítógépes rendszer akkor üzemeltethető hatékonyan és biztonságosan, ha a rendszergazdát már a kezdetektől, a tervezési fázistól kezdődően bevonják az infrastruktúra tervezésébe, fejlesztésébe is. Sok olyan szempont létezik (például jól megtervezett automatikus központi mentés, hibatűrés, rendundancia), amelyek hiánya a gyengén, rosszul megvalósított rendszereknél már csak utólag, a problémák, katasztrófák, ransomware fertőzések esetén mutatkoznak meg.
Mindig lesznek rendszergazdák?
Bár számos területen már kezd teret nyerni a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia, a rendszergazda hatásköre továbbra is magasan kvalifikált, tapasztalt szakember jelenlétét igényli, hiszen a hardver és szoftver a munkát valóban hatékonyan segíti, ám a döntéseket nem lehet csak gépekre bízni.
A minden évben július utolsó péntekére eső rendszergazdák és IT üzemeltetők napja (Sysadminday) kezdeményezés ennek szellemében azért indult, hogy ezen a napon a szakma eme hőseit ünnepeljük, hangsúlyozzuk a munkájuk fontosságát, ezt a sokszor láthatatlanul végzett feladatot jobban
megismertessük az átlagfelhasználókkal. Hiszen egy magát folyamatosan képző profi rendszergazda biztos állásra számíthat a jövőben is, hiszen jó szakemberekből már jelenleg is jelentős hiány van a munkaerőpiacon.
Magyarországon július 20-án, egy héttel a hivatalos Sysadminday előtt már elkezdték ünnepelni a rendszergazdákat, az esemény kiemelt támogatója az ESET volt.