Szerencsére már itthon is egyre népszerűbb a franchise üzleti modell. Mondhatni itthon is már kellő tapasztalattal rendelkeznek a szakemberek ehhez a területhez kapcsolódóan. Előző cikkben megnéztük miért is jó egy franchise tulajdonosnak így társakat szerezni, most pedig a másik oldalt nézzük, vagyis miért jó a franchise tagoknak, vagy másnéven franchise-átvevőnek.
1. Nem nekik kell gondolkodniuk, tervezniük
Egy vállalkozás létrehozása, kitalálása, termékek/szolgáltatások összeállítása, árazás, jogi dolgok… mind-mind idő, pénz, kockázat… Ezt a franchise tulajdonos már mind-mind körbejárta, megtapasztalta, illetve közben a kockázatot is ő viselte (pl. rossz árazásból fakadó veszteség…). A franchise tag így egy már jól mükődő üzletmenetet tud átvenni.
Például
– a nyitáshoz szükséges ügyintézéseket, engedélyeket sokkal könnyebben be tudják szerezni, és azt is lehet tudni, kihez kell fordulni….
– a beszállítóktól kedvezményesebb ajánlatokat tud kapni
– az üzlethelység külső kialakításán már nem kell gondolkodnia az átvevőnek, adott minden
2. Profi marketing
A franchise hálózat nagyon sokat spórol a központi marketingen is. Mivel a beszállítók / kivitelezők (kiadványszerkesztés, grafika, nyomda..) kedvezményes ajánlatot adnak a hálózatnak (nagy megrendelések miatt). Illetve a franchise-átadó a profibb és minőségibb marketinget ad a tagoknak, mintha azt ők más üzleti modellben saját maguk intéznék (találnák ki). Továbbá a képzések során piacképes marketing oktatást is kaphatnak.
3. Oktatás
Mivel a franchise tagoknak vannak kötelezettségeik (pl. a legtöbbnél ilyen az oktatás, oktatáson való részvétel), így a franchise tagok és alkalmazottai a központi oktatások révén sokkal jobb tudással rendelkezhetnek, mint a többi piaci szereplő. Illetve az oktatás költségét is porlasztani tudja egy nagy létszámmal rendelkező franchise hálózat.
4. Pénzügyi tervezés, likviditás, adótanácsadás
A megfelelő müködéshez szükséges cashflowban, vagy a pénzügyi tervezésben sokat segít a franchise tulajdonos a tagoknak, amivel így nemcsak időt, hanem pénzt is spórolnak, nem is beszélve arról, hogy a legtöbb más üzleti modellt folytató hazai vállalkozás ezeket figyelmen kívül is hagyja.
5. Van kihez fordulni
Nagyon fontos az 5. pont. A legtöbb vállalkozó még a saját könyelőjét sem kérdezi meg, hogy „akkor most jól csináljuk a dolgokat, vagy nem?” Ezzel szemben a franchise hálózatokban (vagyis többségükben) eleve segítséget kapnak a tagok, ha bármilyen problémájuk van.
+1. Innováció, K+F fejlesztések kihasználása
A tagok továbbá élvezik az „anyacég” átlal kifejlesztett új termékeket, vagy új technológiát, amire így az adott tagnak nem kell költenie.
Ehhez kapcsolódó tartalmak:
Miből van egy franchise tulajdonosnak (franchise-átadó) bevétele? Miért éri meg neki? – pl. McDonald’s, Fornetti…
Franchisehoz kapcsolódó vállalkozás ötletek
- Startup ötlet: 5. város/régió applikáció franchise, egyéb app franchise
- Indíts vállalkozást: 145. ötlet – Franchise szakértő
- Indíts vállalkozást: 76. ötlet – A sztárok is ezt választják, akkor te?
Fotó: Vimeo
Forrás: entrepreneur.com