Hogyan dönti el a Facebook, hogy mit lásson egy felhasználó a hírfolyamában? Ugye te is tapasztaltad már azt, hogy egyre kevesebb emberhez érnek el a céges oldalaidon a megosztott tartalmak. Már annak is örülünk, ha a követők 10%-ához elérnek. Vajon miért csinálja ezt a Facebook? Kezdjük ezzel!
A Facebook egy közösségi oldal
Miért írom ezt le? Mert néha a cégeknek, sőt még marketingeseknek is el kell ezt mondani, hogy a felhasználók nem azért mennek fel a legnagyobb közösségi oldalra, hogy reklámokat nézegessenek. Ők szórakozni jönnek! Idejüket eltölteni. Igen! Bár tudják, azért használhatják az oldalt, mert vannak reklámok, és valójában el is fogadják ezt (nagy százalékban).
A Facebook küzd. De mivel?
Tudtad, hogy a FB folyamatosan azon dolgozik, hogy a felhasználók minél aktívabbak legyenek, használják a közösségi oldalt? És ezt bizony a tökéletességig csiszolják, vagy legalább ahhoz megközelítően. Folyamatosan tesztelnek, elemeznek, hogy mivel tudják fenntartani a felhasználók figyelmét. A Facebook algoritmusának legfontosabb elve:
Ha jó a tartalmad, sok embernek megmutatjuk!
De, van itt valami! „Sajnos” annyi tartalom születik nap mint nap, hogy egyszerűen nem tudja mindet a felhasználók elé tenni a cég. Egyébként az algoritmus elég jól ki tudja találni, hogy mi érdekli a felhasználót, melyik adott tartalmat tegye a hírfolyamába, de ettől még van, ami bár érdekelné, de nem kerül a felhasználó elé. Tehát egyrészt ha nem ér el sok emberhez, még örülhetsz is neki, lehet nem is volt annyira jó a poszt. Még egyszer megjegyzem, ez egy közösség oldal és nem doktori disszertációt akarnak olvasni és mély lélegzetvételű tartalmakat. Könnyed, laza, közösségi posztok. És akkor még hirdetéseket is bele kell nyomnia a folyamba, és a csoportok… Ugye? Érted már miért olyan kicsi az organikus elérés?
A Facebook algoritmus működése
Ezt a cikket úgy írom, hogy több mint 6 éve nap mint nap posztolok a Facebookon, több tízmillió forintot saját zsebből is hirdettem már és rengeteget tesztelem a Facebook egyes részeit. Szeretem kreatívan megközelíteni ezt az egészet. Vizsgálom az emberek viselkedését, kattintási hajlandóságát, motivációját.
Organikus és fizetett posztokra is igazak a következők.
A Facebook így dönti el, hogy a felhasználó elé teszi-e a posztot:
- Adott a FB oldal témája, mennyire kapcsolódik az emberhez.
- Mennyire volt aktív az adott oldallal kapcsolatban.
- Milyen poszttípus következik most a hírfolyamában.
Ez egy fontos rész! A Facebook szeretné, ha változatos lenne a hírfolyamunk, így egymás alatt váltakozva jöjjenek olyan poszttípusok, mint (nézd úgy, mintha egy hírfolyam lenne):- Egy csoport posztja
- Egy link poszt egy page-től
- Egy ismerős posztja
- Még egy ismerős posztja
- Egy képes poszt
- Egy hirdetés (link poszttal)
- Egy videó poszt
- Egy link poszt
- …. és így tovább
- Az előző pont azért fontos, mert a különböző paramétereket súlyozza a FB, így ha például egy felhasználó előtt régóta volt videó, akkor valójában az adott videós poszt / hirdetés, nagyobb eséllyel jelenhet meg. Tehát poszttípus versenyzik a másik poszttípussal. Például a videós tartalomból kevesebb van, ezért láthatod, hogy több emberhez érnek el vagy például azért olyan olcsó a FB videó hirdetés.
Továbbá természetesen valami nagyobb súllyal szerepel alapból, jelenleg a FB csoportok posztjai. - És egy fontos dolog! A Facebook teszteli az embereken a posztodat. Organikus posztoknál először 50-100 embernél teszteli és az algoritmus figyeli azt is, hogy a felhasználóknak egyébként milyen szokott lenni az aktivitása az ilyen poszttal, ha úgy látja, az aktivitás nagyobb, egyre és egyre több emberhez juttatja el. Amint érzi a csökkenést, (a poszt élettartama alatt) visszavesz az elérésekből.
Még figyelembe veszi az algoritmus azt is, hogy egy adott felhasználó az adott posztod típusánál mennyire kattint. - Van egy másik dolog, amire érdemes tekintettel lenned. A Facebook szereti, ha a felhasználó a saját oldalán marad, ezt érdemes kihasználni. Ezért mennek nagyon a képes posztok (Minner se véletlen használja).
Merre tovább? Inspirálódj, szívd magadba a tudást ezekből a cikkekből, anyagokból: