Pár hónappal ezelőtt írtam egy startupról, akik havidíj ellenében korlátlan mozizást ajánlottak az embereknek. A cikk címe az is lehetne, hogy a MoviePass tündöklése és bukása, bár kérdés, hogy tündökölt-e valaha. Mondjuk volt olyan időszak, amikor 2 millió aktív előfizetője volt a cégnek, ami figyelemre méltó. Tanulságos a sztorijuk és sokat segít nekünk abban, hogy még sikeresebbek legyünk, mert bizony tanulhatunk tőlük. Nézzük!

MoviePass – előfizetéses mozizás

Mozibérletet, előfizetést értékesít a Moviepass. (jelenleg éppen küzdenek az életben maradásért). A felhasználók jelenleg havi 9,95 dollárnyi előfizetésért havi 3 filmet megnézhetnek a közelünkben lévő mozikban és olcsóbban megvehetik a további jegyeket. Azért írtam, hogy jelenleg, mert mikor olvasod ezt a cikket, lehet már mások a feltételek. Volt 50 dollár, volt 7 dollár, volt napi 1 film ajánlat is, volt korlátlan… és így tovább. Most csak az adott napon elérhető filmekből válogathatunk, nem tudunk előre foglalni (Ismerős? Itthon hasonló napi korlátozással működik a Ma Este Színház, csak ott még nincs előfizetés). Jelenleg 2 millió aktív felhasználója van a mozis szolgáltatásnak, bár a felhasználók számának növekedése drasztikusan csökkent, ha úgy nézzük megállt.
A legnagyobb probléma a céggel, hogy az elmúlt 7 évben 11-szer változtatták meg a felhasználói feltételeiket, árazásukat, üzleti modellljüket, főleg az utolsó 2 évben, amikor új vezetése lett a cégnek és próbálták igazán beindítani.

A piac: Az elmúlt egy-két évben többször is olvastam, hogy hiába termeli a sikerfilmeket Hollywood, a mozi népszerűsége csökkenőben van az USA-ban. Egyébként ez még nem is lenne akkora probléma, mert több ilyen kisebb hullámvölgy volt már a mozitörténelemben. Az emberek többsége még mindig szeret moziba járni, a filmeket nagy vásznon nézni, profi hangzással, képi világgal. Viszont egy új trend ide is elért, ami már elérte a zeneipart, vagy például a TV-s filmipart, méghozzá a korlátlanság élménye egy havidíjért.
Konkurencia: A MoviePass ideiglenes problémáira reagálva a konkurens Sinemia bevezette a 29 dolláros havi korlátlan mozis előfizetését. (Forrás BusinessInsider)

Nem volt mindig “korlátlan”, aztán korlátlan lett, majd újra korlátozott

Amikor 2011-ben elindult a cég, akkor először inkább csak segítettek mobilon keresztül megvásárolni a mozijegyeket. Aztán jött a váltás 2016-ban. Mitch Lowe-t nevezték ki vezérigazgatónak, aki korábban a Netflix vezérigazgatója is volt. Innen nem nehéz kitalálni, hogy miért is ment át rövid időn belül nagyobb változáson az üzleti modell. Nem akarták azonnal felrázni a piacot, így fokozatosan vezették be, a szinte korlátlan mozilátogatást. Először csak 2-3 filmet adtak havi 15-20 dollárért, majd fokozatosan álltak át egyre több filmre. A fokozatosság meg is hozta a sikert, és most elérték az említett 2 milliós előfizetői számot. Csak egy gond volt, nem termeltek profitot és 2018 nyarára elfogyott a pénzük. Gyorsan kellett váltani, mert alig tudták fedezni a kiadásaikat. A felhasználók mondjuk meg szokták a sok változtatást, ahogy fent említettem már szinte évszakonként változtatták azt.

“Korlátlan” – pedig lehetne az

Sajnos nem látunk bele a statisztikájukba, de nem is kell, mivel nem életszerű az, hogy a felhasználók nagy része mindennap elmenne moziba. Így ezt jól ki tudják használni. Az viszont biztos, hogy a havi 3-5 mozira így már beülnek az emberek. Sajnos a korlátlanság nem jött össze nekik és majdnem csődbe került a cég 2018 nyarán.
A legnagyobb akadály: A MoviePass ért a felhasználók megszerzéséhez, de a mozikkal való együttműködésben és tárgyalásban nagyon gyenge. Ez okozza a vesztüket most. Szó szerint az életben maradásért küzdenek. Például a nagy nyári változtatások után a havi 300 ezerről 80 ezerre csökkent az applikáció letöltők száma.

Árt a piacnak?

Arra is gondolhatnánk, hogy árt a piacnak. De gondolj bele, hogy így olyan filmeknek a látogatottságát is megtöbbszörözi, amit amúgy csak 10-15 fő nézne csak! A mozik többségének egyébként is a büfé szolgáltatásból van a legtöbb profitjuk. Tehát többen fognak menni a moziba, és kiszámolva még a jegybevétel is ugyanannyi lehet. A 3D-s filmekre pedig nem vonatkozik az előfizetés, mert csak a 2D-seket lehet nézni. Bár a cég még veszteséges, most már van annyi felhasználója, hogy a mozikkal és a filmgyártókkal tárgyalni tudjon (olcsóbb jegyekért, szponzorációról…)
Gondolj bele! Nincs is annyi film, hogy 3 hónapon keresztül mindennap tudj nézni egy filmet, így a mostani változtatás akár jó is lehet.

Mit tanulhatunk belőle és mit lehetne máshogy csinálni?

Tanuljunk tőlük: Igazi startup cég. Mindent tesztelnek, bár tény, hogy már túlzásba vitték, de azt elleshetjük tőlük, hogy érdemes tesztelni az árakat és új üzleti modelleket keresni. Keresték a legjobb megoldást.
Máshogy csinálni: Jó ötletük volt, ezt látszik abból is, hogy több millió felhasználót tudtak rövid időn belül összegyűjteni (2016 után pörögtek fel, amikor új vezetés lett). Bár tény, hogy felhasználókra kell összpontosítani, de ők túlságosan is arra fókuszáltak és nem törődtek a mozikkal való együttműködéssel. Ha arra koncentráltak volna, akkor sokkal jobb konstrukciókat ki tudtak volna dolgozni. Tipp ehhez:

Ne te legyél a mozijegy értékesítő cég, hanem szolgáltass valamit a piacnak. Pl. legyél közvetítő.

Ha utóbbira koncentrálnának, akkor nagyobb piacuk lenne. Vagy neked is egy jó ötlet itthon. Gondolj csak a MaEsteSzínház sikerére.

Tőzsdei kitekintés – Jó vétel?

A céget birtokló Helios & Matheson Analytics (HMNY) részvényei megsínylették a kudarcot. Sőt a cég szeretné, ha a részvények számát 500 az 1 arányra csökkentenék, így az ár 500 szorosára nőne, aminek köszönhetően bent maradhatnak a Nasdaq tőzsdén (ha így marad decemberben törlik a tőzsdéről és az OTC piacon, vagyis tőzsdén kívüli piacon lehet kereskedni a részvényével), mert egyébként már 1 dollár alatt van bőven az árfolyama a cégnek, ami azt eredményezheti, hogy kivezetik a tőzsdéről.

Most lenne igazán jó vétel egy cégnek az egész MoviePass ügyfélállomány, poton pénzért meg tudnák venni. Ennyi pénzért egyébként spekulálni is érdemes rá, pár tízezer forintot megér a kis kockázat, mert bár bukásról írok, de a nagy felhasználószámra rá is vetheti magát egy nagy befektető, vagy éppen kitartásuk hozza meg a változást, amitől száguldhat az árfolyam. Én éppen vásárláson töröm a fejem, ennyi kockázatot megér.

Olvasd el a többi startup kudarcot is! Kattints ide!

Forrás: CNBC, BusinessInsider
Fotó: gorovsyannykov

Iratkozz fel a Minner hírlevélre! Feliratkozás! Minden hétfőn 5 üzleti, gazdasági hír összefoglalóját kapod meg emailben (nem csak a Minner a forrás, hanem Index, HVG, G7/24...). Kattints ide a feliratkozáshoz!