Remélem olvastad az arról szóló írásomat, hogy lesz e új ipari forradalom, vagy mi várható a jövőben. A téma azért is foglalkoztatott, mert többféleképpen is lehet profitálni abból, ha valami eltalálunk. Vladimir Bulović az MIT professzora és több vállalkozás tulajdonosa is előre tekintett a jövőbe, és leírta, hogy ő milyen területeken vár változást, melyik területekre kell fókuszálni. Nézzük is meg ezeket:
1. Napenergia
Vladimir szerint eljön azaz idő, amikor a mobilok hátulján, oldalán napelemek lesznek, és nem lesz szükség már arra, hogy töltsük őket a hálózatról. Már léteznek olyan mobilok, vagy mobilbankok (powerbank), amik napenergiával működnek, mégis a legtöbb mobilgyártó erre nem fektet hangsúlyt. Az én meglátásom: Talán az iPhone 10-ben ez lesz a nagy fejlesztés? Hogy egy picit humoros legyek. De tényleg, az Apple valószínű erre is fog építeni.
Összefoglalva a napenergia ahhoz képest, hogy már régóta itt van velünk, még mindig gyerekcipőben jár.
2. Hardverek
A professzor szerint a hardverpiacon az a baj, hogy egy-egy új termék, fejlesztés csak több év után éri el a piacot. De az egyik szegmens, amiben a startupok erősek lehetnek az a hardverpiac.
Az én megjegyzésem: A közösségi finanszírozásoknak hála egyre könnyebb betörni a piacra egy új hardverrel. Kivéve akkor, ha csak tötymörögsz, mint a magyar okos zuhany kitalálói, róluk itt írtam, kattints ide!
3. Magánszektor és a felvásárlások
A nagy cégekre óriási nyomás nehezedik, minden egyes fejlesztésüket figyeli a nagyközönség. A befektetők elvárják, hogy negyedévről-negyedévre újításokat hozzanak. Ezeket viszont nem tudják maguk elérni, mivel egy nagy multi nem olyan innovatív, mint egy kisebb startup. Látható is, hogy a nagyobb cégek felvásárlásokkal oldják meg az innovációk megszerzését. Olcsóbb megoldás lehetne az, hogy az egyetemekkel sokkal jobban együttműködnek ezek a cégek. Arra már több vállalat is rájött, hogy érdemes külön választani a részlegeiket (pl. Hewlett-Packard, vagy az Ebay, utóbbi leválasztotta a PayPal üzletágát).
Levonva a konklúziót tehát, a napenergiában még mindig van potenciál, és növekedési lehetőség. A startupoknak jobb most a lehetőségük a hardverpiacon, mint korábban. A nagy multik pedig a felsőoktatási intézményekkel együtt felpörgethetik a kutatásokat.