A nagy dobás – Amiről a sikeres cégvezetők nem beszélnek

Dátum

Megosztás

Te is csak kapkodod a fejedet, hogy mennyi mindent lehetne csinálni a cégben? Rövid videók, új munkatársak, vállalatirányítási rendszer, jó lenne tervezetten is működni, aztán visszalépsz a napi robotba és konstatálod, hogy: De mikor? Egyszerre több területen is dolgozol a cégben, nem is tudnád máshogy, hol fér itt bele bármi más? Aztán látod másoknak mintha 48 órából állna egy nap, láthatóan nem egyhelyben toporognak. Sőt, mintha háromszoros sebességgel haladnának. Piacra dobtak egy új terméket, szolgáltatást, vagy nyitnak egy új üzletet, beindítottak egy új marketing kampányt, bővülnek, te pedig éppen azon gondolkodsz, hogy mikor lenne időd egy normális hírlevél megírására, nemhogy egy új kampányra. Közben egy félkész projekted ott porosodik a mappák között, amit hónapokkal ezelőtt még teljes lendülettel kezdtél el. De mit csinálnak máshogy a csúcson pörgő cégek? Előkészítjük a nagy dobásod!

Ha a bekezdésben több pont is igaz rád, akkor a cikkben leírtakra egészen biztosan nem legyinthetsz. Vagy persze legyinthetsz, te döntésed, de ha haladni akarsz a céljaid felé, akkor most nagyon figyelj ide!

Nem, nem arról lesz szó, hogy vezess be rövid videós marketinget, vagy digitalizálj, vagy egyéb fütyfürütty. Ez MOST más lesz!

Fontos előszó – figyelmeztetés, mielőtt belekezdesz!

Ez nem egy szokványos üzleti cikk. Ez egy szemléletformáló írás, amiben lesznek olyan gondolatok, amelyek elsőre talán kényelmetlenek lesznek. Olyan állítások, amikre lehet, hogy legyintesz. Vagy azt gondolod: „nálam ez másképp van”.

De kérlek, maradj velünk végig!

Több ezer vállalkozóval dolgoztunk már együtt – láttunk rengeteg elakadást, mintát, visszatérő hibát, és ugyanígy: áttöréseket is. A cikk minden sora ezekre a tapasztalatokra, valamint kutatásokra és valódi, működő példákra épül.

Ha csak egy mondat elindít benned egy új gondolatot – már megérte.

Induljunk el együtt ebbe az irányba. Mert lehet máshogy csinálni. És ha eddig is a Minner tartalmaiból építkeztél, akkor tudod: mi nem a felszínt kapargatjuk, hanem mélyére megyünk az üzleti kihívásoknak– mindig a gyakorlatból, a valóságból építkezünk.

Ha pedig ezeket tudod, de nem alkalmazod, akkor pedig ideje önvizsgálatot tartani. Miért legyintesz még mindig rá?

Ha túl hosszú a cikk és inkább „hangoskönyv” verzióban hallgatnád, akkor itt megteheted: Youtube-on itt éred el, Spotfiy-on itt, Apple Podcast-on itt.

Tűzoltás – Örök körforgás marad, ha ezt nem csinálod

Több mint 1500 vállalkozás volt nálunk személyesen (tanácsadáson, vagy workshopon, előadáson, podcast interjún). Értelemszerűen sokan éppen megtorpantak, keresték a kiutat azért is jöttek el. A legtöbb esetben azok a visszajelzések jöttek a cégvezetőktől, hogy:

  • „Mire péntekhez érünk, eszembe jut, hogy kellett volna foglalkozni … -val, hogy fejlődjön a cégem, de már nem volt időm.”
  • „Egyszerre több területen is helyt kell állnom”
  • „Ha én nem csinálom meg, akkor senki…, nekem kell mindenre gondolni”
  • „Nap végére már csak tűzoltásra futja. A stratégia mindig holnapra marad, vagy inkább elmarad.”
  • „Minden nap érzem, hogy túl sokat vállalok, mégis ugyanott vagyok hónapok óta.”
  • „Alkalmazott vagyok a saját cégemben”

Van egy kutatás, amit ha átfordítunk napi órákra vagy hetes időszakra, akkor kezdheted sejteni, hogy lehet valamit máshogy kell csinálni. The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi felmérések, hogy a cégvezetők a munkaidejük

  • 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása (a megtorpanó cégeknél ez 5-10%).
  • munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)

A fenti képen azt látod, hogy a sikeres cégvezető munkanapjában kódolva van a cégfejlesztés, az is a napi feladatok része, ahogy az e-mail olvasás, ügyfélkezelés, kiszolgálás….

„De mikor? Milán, mikor? Mikor?”

Jöhet a kérdés felém, hiszen amikor ezeket a sorokat olvasod, te is úgy érzed több mindent nem tudsz belezsúfolni a napodba. Hoznék egy példát, kicsit szemfelnyitó lehet.

Vajon melyik lesz sikeresebb? Rendelkezésre áll 15 óra egy új feladatra:

  • „A” vállalkozó azonnal beleugrik. Fogja a feladatot, és megállás nélkül dolgozik rajta. Pörög, halad, menet közben hozza a döntéseket, és 12 óra alatt be is fejezi. Büszke rá, hogy hatékony volt, maradt még 3 órája – új feladatba is belekezd.
  • „B” vállalkozó máshogy közelít. Az első 3 órát azzal tölti, hogy átgondolja a feladatot.
  • Hogyan lehetne ezt egyszerűbben megoldani?
  • Ki tudna ebben segíteni?
  • Kell-e egyáltalán ezt így csinálni?
  • Megnéz egy-két példát, egyeztet valakivel, lerajzolja a lépéseket, tisztázza a célokat. És amikor nekiáll… 9 óra alatt befejezi a feladatot.

Az eredmény?
Mindkét feladat kész van, de:

  • „A” vállalkozó 12 órát dolgozott, 3-at maradékra fordított, és ha újra ezt a feladatot meg kell csinálni, ismét minden energiáját bel kell tenni.
  • „B” vállalkozó 3 órát tervezett, 9-et dolgozott = 3 órája maradt… gondolkodni a következő szintlépésen. Sőt mivel rendszerben gondolkodott, ugyanezt a feladatot gyorsabban fogja megoldani, vagy éppen nemet mondani rá, mert mérlegelt rajta eleget, esetleg delegálta, mert rájött nem is az ő feladata.

A különbség óriási.

Nem a gyorsaság a kulcs – hanem az, hogy hagysz-e időt gondolkodni. A „B” gyorsabban halad! Ahogy látod majd a cikk további részében is. A NAGY DOBÁS a sebesség!

És ez nem csak egy példa. A valóságban a legtöbb cégvezető folyamatosan „A” módban él, és ezért nem jutnak el oda, hogy kilépjenek az örök operatív körforgásból. Lépjünk ebből ki!

Persze, persze, tudom te úgy csinálod, ahogy a „B”. (Biztos? Ha érzed, hogy meg vagy torpanva, akkor valószínűleg nem.) Gondolj bele! Egyébként is úszol, soha nem éred utol magad, akkor nem jobb betervezni a napodba a fenti tervezést?

Adok egy lifehack-et ehhez, amivel el tudod kezdeni és megvilágosodsz. Persze, legyinthetsz rá, ahogy majd a siker is legyinteni fog rád. Mikor valaki mond neked egy egyszerű megoldást, akkor ne utasítsd el azért, mert bonyolultmegoldást vársz (Miért akarsz szenvedni? persze írj e-mailt, tudok olyat is…)! A javaslatom írd be 2 hét múlva péntekre, hogy cégfejlesztés, egész napra húzd végig a naptárban. Alkalmazottak is tudják, te is tudd, hogy addigra ami teendőd azt megcsináld. Sőt, ami a cégfejlesztés témája, abban mindig picit dolgozz előre, írj teendőket, 5-10 perc gondolkodás milyen lépések lesznek, kis jegyzetek… Meg fogsz lepődni mennyire jól működik. Aztán 2 hét múlva újra csináld meg ezt, majd 10 naponta, majd hetente.

Igen itt már dőlj hátra, már vittél annyit el, ha minden igaz, hogy megtérül a cikkre szánt időd. Örülök, hogy itt jársz, de még hosszú utazás vár ránk! És köszönöm azt is, hogy ennyire megtisztelsz a figyelmeddel!

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre a tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates

Ők is 24 órából gazdálkodnak – mégis 3x annyit lépnek előre

Sokan úgy érzik, mintha a sikeres cégek 48 órából dolgoznának egy nap. Pedig nem. Ők is ugyanannyit kapnak az időből – csak máshogy használják.

Egy korábbi kutatás szerint egy cseh vállalat 2 hét alatt bevezeti az e-mail marketinget, míg egy magyar vállalkozásnak ez 2-3 hónapjába telik.
Sebességbeli különbség? Igen.
Versenyelőny? Még inkább. A cseh cég már rég bevételt termel a hírlevélből és a következő projekten gondolkodik, míg a magyar cég éppen egyeztet valakivel.

De mi a különbség oka? Honnan jön a különbség? A tavalyi sikeres vállalkozásokat bemutató rovatunkból – ahol olyan cégek szerepeltek, mint a BiotechUSA, Lipóti Pékség, Unix – egyértelmű minták rajzolódtak ki:

A gyorsan fejlődő cégek közös lépései:

  • Alkalmazták az előző szakaszban bemutatott gyakorlatot. (Először te is ezzel kezdd – Legyél őszinte magadhoz. Biztos úgy csinálod?)
  • Időnként újraépítik a működésüket.
    Minden 5-6 évben változtattak a működésen vagy új szolgáltatást indítottak.
    A BiotechUSA felismerte 2014-ben: a bérgyártás már nem fenntartható, kicsi az árrés. Saját gyárra volt szükségük. Ha tűzoltásban vagy, ezt nem ismered fel!
    • Ha kell, akkor nem félnek leépíteni. Részlegeket, területeket, termékeket, szolgáltatásokat zárnak be. („Ez a leszálltak a döglött lóról effektus”).
    • A Netflix 2001-ben 120 főből 80-ra csökkentette a csapatát. A megmaradt munkatársak fellélegeztek. A teljesítmény nőtt.
      Miért? Mert a gyenge láncszemek kikerültek. És így végre haladni lehetett. A legnagyobb erőforrás, költség, idő a munkaerő. És ezt nem menedzseli egy cég? Te mennyit agyalsz a munkatársakon, teljesítményen, a működésen?
    • 2 hete pénteken beszéltem a Ziegler ostya cégvezetőjével, aki mesélte, hogy több terméküknél mondtak stopot, és vezetik ki. Ez nem bukás, okos döntés. A piac változik, nem te csinálsz rosszul valamit, akkor csinálsz azt, ha nem figyelsz, ha nem alkalmazkodsz.
  • Rendszerszintű működés, rendszerekben dolgoznak: A növekedéskor láthatóan átváltottak fejnehéz működésről rendszerszintű szemléletre, és bevezették a projektmenedzsment eszköztárát is (erről lesz még szó, érteni fogod miért fontos ez).
    Az Unixnál rendszerszintű problémákat azonosítottak: szállítási fennakadások, kiszolgálási hibák (több mint 15 éve). Nem egyénileg hibáztattak – folyamatot javítottak. Ma piacvezető a cég.
    Nem olyan nehéz ez! Nem kínai! Neked is sikerülni fog, csak figyelj a Minnerre! Igen, a növekedés fáj!
  • A cégvezető ideje nem operatív, hanem stratégiai.
    A Harvard Business Reviewban bemutatott tanulmány alapján a sikeres cégvezetők idejük több mint 60%-át emberekkel való beszélgetésre fordítják.
    Nem „meetingelnek”, hanem stratégiát építenek, információt gyűjtenek, ellenőriznek, figyelnek, döntenek.
  • Mérnek, követnek, újraterveznek.
    Minden gyorsan növekvő cégnél láttuk a következőket a sikeres cégek kutatásunkban: havi riport, erőforrásterv, projektmenedzsment eszközök. Nem csak dolgoznak – irányítanak. Mér, követ, újratervez. Ez így teljes egészében biztosan hiányzik a legtöbb magyar cég eszköztárából! (Persze tudom, most azt mondod, hogy „mi ezt csináljuk, ezt tudom„. Ne engem győzködj, magadat!)

Félünk mérni, mert akkor szembesülünk a rossz döntéseinkkel. (Ezt ki fogom írni a falra! Ez lesz az új mottóm). Nem a rossz döntés a rossz, hanem az, ha nem is tudjuk, hogy már rég dönteni kellett volna. DÖNTÉSHOZÓ vagy! A sikeres cégek többször hoznak döntést, mint a sikertelen cégvezetők, de fontos, hogy ehhez alaposan mérnek, gondolkodnak, beszélnek munkatársakkal, piaci szereplőkkel, időt hagynak a döntésre (tudod abban a 32%-ban).

A működésük tehát folyamatosan átalakult.

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre a tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates
A sikeres cégek nem több idővel gazdálkodnak – csak jobban.
Stratégiában gondolkodnak, rendszerben működnek, és időt szánnak a döntésekre.
Nem félnek változtatni, nem halogatják a mérést – mert tudják, hogy a gyorsaság (sebesség) mögött a tudatosság lapul.

„Kisvállalkozói példák kellenek, inspiráció. Mutasd a sebességet!”

Egy szakasz erejéig pihentessük az agytekervényeinket úgy, hogy két inspiráló példát hozok nektek. Olyan cégek mint te, eközben óriási sebességgel haladnak. Én is meglepődtem, pedig direkt úgy választottuk ki őket, hogy kerestük azokat a pontokat, ami alapján sejtettük, hogy gyorsabban fognak haladni a Cégfejlesztési Challenge-ünkben (ismerjük a képletet). Ez tudod mit jelent? Ezeket az alapokat kell majd neked is lefektetni és akkor meglesz a NAGY DOBÁS!

Egy hónap sem telt el, és már teltházzal ment az új vevőszerzési megoldása a Board Game Café -nak (társasjátékos kávézó). Március elején ültünk össze és dolgoztunk az ötleten, ők nem vártak, hanem egyből megvalósították és áprilisban már teltházzal ment ez az új projekt a cégnél. Milyen jól tették! Ezt a sebességet érdemes követni. Már most élvezik a többlet forgalmat. Mi lett volna, ha csak félév múlva foglalkoznak ezzel? Nekik a napi működésben kódolva van a fejlesztés. Azt hiszed nekik nem kell tüzet oltani? Dehogy nem!

Mi történt?

Bevezették azt a szolgáltatást, amit közösen kitaláltunk. Lényege, hogy az első termékük hiányzott, vagyis amivel az új vendéget be tudják vonzani. És még egy problémát át kellett hidalni, hogy aki először jön túl kezdő társasjátékokat vesz le, ami miatt nem fog olyan sokszor visszatérni. Így vezették be az Onboarding programot, ahol is nehezebb társasjátékokat mutatnak be, oktatják be az érdeklődőket. Ez annyira bejött, hogy már második alkalomtól teltházzal megy a program. Azt is mondhatjuk, hogy futószalagon jönnek a visszatérő társasjátékozók is, a vevőszerzést le is tudták 2-3 évre! Annyira örülök, hogy bár féléves ez a Cégfejlesztési challenge program, de már most ilyen sikert mutattunk fel! Holá! Mehetnek a következő projektre!

A Jobbmunkát.hu állásportál cégfejlesztését is nyomon követjük, mentoráljuk.

Mi történt? Az első Minner cégfejlesztő mentorálás alkalmával jött az ötlet, hogy állásbörzét szervezzünk. Nem teketóriázik Norbi, a jobbmunkát.hu alapítója, mert már áprilisban előkészíti és májusban már meg is ejtjük az állásbörzét.

Azért kell ez az állásbörze, mert ad egy jó struktúrát a marketinghez, a cég működéséhez (pl. évente 2 állásbörze), ilyenkor megugrik a márkaismertsége is, továbbá sokkal jobban bővül az álláskereső adatbázis is. Neki is 24 órából áll egy nap, neki is van napi teendője, ügyfelek, szerződések megkötése… Nincs végtelen tőkéje, alulról építkezik. Mit csinált volna egy másik szereplő? Szeptemberre tolja ugyanezt…. Norbi már ősszel a másodikat csinálja! Ez a dupla sebesség!

Tapasztalat, hogy a megtorpant vállalkozásoknál az ötleteket (akár tudás megszerzést) nem követi a cselekvés, vagy nem olyan ütemben. De miért? Ezzel foglalkoztunk már a feljebb lévő részen, tehát például NEM szánnak időt a tervezésre, csekklistára, NEM látják maguk előtt mire számíthatnak, mik lesz lesznek a teendők, ezért halogatnak, vagy lesöprik a projektet az asztalról.

Te is szeretnél ilyet? A nyárra most van egy kedvezményes ajánlatunk, kattints ide!

Folytassuk a cikket, mert még sok minden vár ránk!

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre a tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates
A sikeres cégek nem több idővel gazdálkodnak – csak jobban.
Stratégiában gondolkodnak, rendszerben működnek, és időt szánnak a döntésekre.
Nem félnek változtatni, nem halogatják a mérést – mert tudják, hogy a gyorsaság (sebesség) mögött a tudatosság.
– Kisvállalkozások, mégis gyorsan haladnak! Hogyan? Ha nem agyalsz, tervezel a megvalósítás lépésein, akkor félév múlva talán belevágsz! Tudod 32% kell neked!

Hogyan lehet más a működésünk? Munkaszervezés

Ezt keressük! Ezt a szót: Működés, napi működés.

Ez kell járjon a fejedben, amikor a működésről van szó: „Én így dolgozok, XY munkatárs így, ezt a projektet így csináljuk, először ezt kell, aztán ezt, és amazt, így ellenőrzünk, ekkor kell beszélnünk…” Aztán a kérdések?: „Lehet a sorrend rossz, ahogy dolgozunk? Ezért folyik el az idő, pénz?”

Van egy törvényszerűség, ami leírja azt, ahogy beosztjuk akár a saját időnket, akár más az idejét: A Parkinson-törvényt C. Northcote Parkinson fogalmazta meg először még 1955-ben és bizony ez még mindig fennáll.  Ez pedig a következő:

A munka kitölti a rendelkezésre álló időt.

Ahogy ígértem nektek például ma 18:00-ra biztosan kész lett a cikk. Kitöltöttem az időt!

És hogy ez mennyire igaz? Leteszteltem a munkatársaknál!

  • Míg én 4 óra alatt elkészítek egy igazán nagy cikket, addig kollégáim 8-12 óra alatt. Ezt fel akartam gyorsítani. Tudtam, hogy a rendelkezésre álló időt kitöltik és hat rájuk a Parkinson törvénye.
  • A MŰKÖDÉSEN változtattunk! Tehát azon a FOLYAMATon, ahogy dolgozunk.
  • Továbbá el akartam érni, hogy ugyanúgy jöjjön nekik is az ihlet, ahogy nekem is és belekerüljön az az esszencia, amiért a Minner tartalmakat szeretitek. Tehát kikerüljek a képletből szinte teljesen. Vagy másik nézőpont, hogy valójában a működés megváltoztatásával még javítunk is a minőségen!

Bevezettük a cikkíró workshopokat (cégen belül). Lényegében egyszerre írunk cikkeket egy időben, akár távol is lehet a kolléga, mert becsatlakozik online. A közös workshop elején átbeszéljük azokat a témákat, amit egyesével hoztunk a workshopra (értsd mindenki külön megírandó tartalmat, ötletet). Ezen a részen kitaláljuk mik legyenek a bekezdések, mi legyen a mondanivalója a cikknek, mindenki ad a másiknak javaslatokat, öleteket, új nézőpontokat. Majd szigorúan egy óra elmélyült munka következik (deep work), majd kis szünet után átbeszéljük ki hol tart. És Bámm! Működött! Ennyi kellett csak? – tettem fel a kérdést magamban, ez nem lehet ennyire egyszerű.

Miben más ez ahhoz képest, amikor mindenki magányosan írja?! Felfoghatatlan! 8 óra helyett 4 óra sem kellett ugyanahhoz a produktumhoz? Persze benne volt közös gondolkodás, hogy nem zavartuk egymást hülye viccekkel és persze az elmélyült munka bizony ilyen hatékony és az a nyomás, hogy egyszerre dolgozunk a cikkeken. A motiváció is közrejátszik, meg az is, hogy előre készültünk! Mindenki 5-10 percet előtte napokban rászánt a saját tartalomötletére a workshopig.

Tehát csak máshogy csináltuk, máshogy szerveztük a munkát. Tudod, hogy mikor gondolkodtam ezen? Igen abban a 32%-ban amiről a cikk elején volt szó, annak is egy kis szeletében. De ha nem tettem volna, mennyi de mennyi (!!!) pazarlás ment volna még mindig kárba (Így nem kell egy plusz munkatárs, számold csak ki, mennyit nyertünk!).

Az alábbi képen egy ilyen workshopot látsz (nemrég fotóztam). Már azon gondolkozunk, hogy lehet bevonjuk még a külsős cikkíróinkat is (vannak külsősök is. Idén szeretném még többször csinálni, heti rendszerességgel.

Jól gondolod! Akkor a cikk elején lévő tűzoltás résznél említett a 32% -ban ezen kell agyalnod. Igen, vagyis ezen IS, a működésen is gondolkozol.

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates
A sikeres cégek nem több idővel gazdálkodnak – csak jobban.
Stratégiában gondolkodnak, rendszerben működnek, és időt szánnak a döntésekre.
Nem félnek változtatni, nem halogatják a mérést – mert tudják, hogy a gyorsaság (sebesség) mögött a tudatosság.
– Kisvállalkozások mégis gyorsan haladnak! Hogyan? Ha nem agyalsz, tervezel a megvalósítás lépésein, akkor félév múlva talán belevágsz! Tudod 32%!
Szervezd a munkát és versenyelőnyöd lesz! Folyamatok, hogy lehet ezt jobban csinálni kérdések motoszkáljanak. Tudod, abban a 32%-ban, amit holnap magamra is tetováltatok! A Minner is változtatott: nem több munka, hanem jobb folyamat kellett ahhoz, hogy fele annyi idő alatt készüljön el ugyanaz a tartalom – és ez a gondolkodás bármely vállalkozásra alkalmazható.

A megtorpanás a cégek halála? Pedig csak egy kis változtatás kell!

Figyelmesen olvasd el majd ezt a bekezdést!

kutatás: A McKinsey kutatásából kiderült, hogy a vállalatok 90%-a lényegében ugyanazt a költségvetést tologatja évről-évre. Nos ez eléggé lehangoló adat.
A kognitív torzítás egy fajtája itt is felüti a fejét, méghozzá a horgony hatás. Ha egyszer egy összeg, adat, egy működés bevésődik az agyunkba nehezen térünk el tőle.
A tanulmány alapján azok a cégek, akik évről-évre változtatták az éves költségvetést, vagyis belenyúltak, átcsoportosítottak összegeket, erőforrásokat, azok 30%-kal több nyereséget termeltek.

De itt más is van mögötte!

Fejben ösztönösen az állandóság állapota felé tartunk, ami természetes, hiszen biztonságra törekszik az ember. DE ez egy VÁLLALKOZÁS, ami egy változó környezetben van. És a cég nem változik? Eközben a cégnövekedés egyik fontos velejárója, hogy a napi működéshez kapcsolódó számok (összegek), idő, erőforrás változik (arányaiban). Te mikor változtattál utoljára? Ezért van megtorpanás? Igen, ez is lehet az oka.

A napi működést, azt hogy mit tesztek egy nap a sikerért, azt időnként változtatni kell. Vajon mi lesz a te sikerrecepted (aztán persze az is változni fog)?

Tízszeres forgalmat akarsz, de azt gondolod a hirdetési költségeket nem kell majd változtatni, vagy új marketing megoldásokat bevezetni, vagy új csapattagokat felvenni a … pozícióra? Állj meg most egy pillanatra, olvasd el újra az előző mondatot és gondolkodj el rajta 2 percet!

#példa: Hoznék egy példát a horgonyhatásra, ami nem egy marketinges példa. Ilyen a digitális szoftverekre, megoldásokra szánt kiadás. Itt talán legjobban a havidíjat tudnám említeni. Nem arról beszélünk, hogy milliókat fektess fejlesztésekbe. Havi 40 000 forint egy CRM előfizetés. Szívrohamot kapsz, ha meglátod, meghallod ezt az összeget? Vagy havi 50 dollár kiadásnál már vakargatjátok a fejeteket a cégben? Nos két dologban érdemes szemléletmódot váltani. Furcsa horgonyhatás hat rád, nem tudsz reálisan gondolkodni.

  • Merj kockáztatni IDŐT arra, hogy kipróbáljatok szoftvereket. A legtöbb, egyazon funkcióra épülő szoftverek hasonlóan működnek, ha egyet megtanulsz, akkor a többit is könnyű lesz használni, átlátni. IGEN az időráfordítás is kockázat, mert nem mással foglalkozol akkor. Igen az idő is erőforrás, ott is horgonyhatásba kerülhetünk, hogy egyébként nem kell kipróbálni dolgokat. DE igen DE! „Múltkor is kipróbáltunk egyet, végül nem vezettük be.” – agyon cs…. – nem így gondolkodunk! A horgony itt az, hogy: „múltkor is kipróbáltunk….”
  • Azért, hogy az árat jobban elfogadd, hasonlítsd össze egy alkalmazott béréhez. Pl. ha havi 500 000 forintnyi összeg a cégnek a digitális rezsije, az egészen biztosan segíti a vállalkozás hatékonyságát, miközben bruttó bérhez hasonlítva nem egy nagy költség. Nem megy szabadságra, nem kell motiválni…. Képzeld csak el, egy jó alkalmazott átlagos bruttó bére havi 800 000 Ft, olyan AI megoldást raksz össze ebből, hogy Terminátor kopogtat az ajtón.

Szakértőként én is azt javaslom, amit a kutatók, egyetemi-szakemberek, hogy a horgony hatás ellen legjobban úgy tudunk versenyezni, ha új horgonyt vetünk be. Nem, ez nem azt jelenti, hogy most őrült módon magas költségvetési számokat határozz meg, hanem azt, hogy többször foglalkozz a büdzsék, erőforrások elosztásával. (Egyébként van költségvetésed?)

Persze itt jön a fejvakargatás, hogy dehát mégis mit kellene. Ezt a részt most nem fejtem ki, aki ezzel szeretne haladni írjon e-mailt a hello@minner.hu -ra, megnézzük mit lehet csinálni.

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates
A sikeres cégek nem több idővel gazdálkodnak – csak jobban.
Stratégiában gondolkodnak, rendszerben működnek, és időt szánnak a döntésekre.
Nem félnek változtatni, nem halogatják a mérést – mert tudják, hogy a gyorsaság (sebesség) mögött a tudatosság.
– Kisvállalkozások mégis gyorsan haladnak! Hogyan? Ha nem agyalsz, tervezel a megvalósítás lépésein, akkor félév múlva talán belevágsz! Tudod 32%!
Szervezd a munkát és versenyelőnyöd lesz! Folyamatok, hogy lehet ezt jobban csinálni kérdések motoszkáljanak. Tudod, abban a 32%-ban, amit holnap magamra is tetováltatok! A Minner is változtatott: nem több munka, hanem jobb folyamat kellett ahhoz, hogy fele annyi idő alatt készüljön el ugyanaz a tartalom – és ez a gondolkodás bármely vállalkozásra alkalmazható.
– Növeld az összeget, erőforrásokat, pénzügyi célokat. A horgony hatás (kognitív torzítás) ellen legjobban úgy tudunk versenyezni, ha új horgonyt vetünk be.

A nagy dobáshoz elég csak befejezni projekteket és már száguldasz

Megtorpant egy projektünk a Minnernél. Ki a hibás? A munkatárs, vagy én, mint vezető?

Én és én és én! Azért, mert pont elfelejtettem, nem alkalmaztam azt, amit itt ebben a szakaszban fogok kiemelni.

A projekt: A cél 30-40 másodperces rövid informális videók készítése Facebook reels, Tiktok-ra. Eljutottunk 19 videóig, majd húsvétra már nem volt anyag, most sincs… Nem terveztem az erőforrással, ha most nem kapok észhez, akkor tudod mi lesz? Elhal a projekt! Miközben kialakítottuk a működést, a folyamatot a projekthez, tehát jó alap megvan, de az erőforrás tervezésemben volt a hiba. Na oldjuk meg!

Tehát ezt jól csináltam:

  • Kialakítottuk a folyamatot, hogyan készüljenek a videók: világos lépések, megfelelő minőség, tempó.
  • Megvolt az alapstruktúra, amin keresztül egy jó eredményt tudtunk előállítani.


Ezt nem, itt hibáztam

  • Nem terveztem meg az erőforrásokat előre (idő, emberi kapacitás, témaötletek).
  • Nem építettem be utánkövetést (ki, hol tart, mi készül el).
  • Nem voltak rögzített célok, mérföldkövek (pl. heti X videó).
  • Nem készült ütemterv a folyamatos működés fenntartására.

Tanulság: Egy jó folyamat önmagában kevés.
A projektmenedzsment eszköztára nélkül az egész rendszer gyorsan kifullad – még akkor is, ha egyébként jól indultunk el.

A cégek szeretnének bővülni, fejleszteni, de sok esetben a következő hiányzik. A PROJEKTMENEDZSMENT eszköztár a működésből.

A Project Management Institute felmérése alapján azok a cégek, akik NEM tudatosan kezelik a fejlesztéseket, ott a projektek 2/3-a meghiúsul. Tudatosság azt jelenti, hogy használnak projektmenedzsment módszereket, használják a projektmenedzsment eszköztárát, számolnak az erőforrásokkal, terveznek mérföldköveket, határidőket, kulcstényezőket határoznak meg, felelőseket jelölnek ki.

Érzed már a lehetőséget? 2/3 – 1/3…. Száraz téma, de sokat olvasgatva kezdesz rápörögni. Ezt az adatot nem fújja be a szél az ablakodon, persze, hogy eddig nem tudtad azt, hogy mennyi a minimális tudatossági szükséglet például ebben.

#kutatás: Volt olyan már a cégben, hogy próbáltatok valamit bevezetni? Nos érted, hogy akkor itt mire gondolok. A Wellingtone tanácsadócég felmérése alapján a cégek 54%-a nem tudja teljesíteni a kitűzött célokat, KPI-okat, mert Excel vagy papír alapon, vagy fejben (!!!) vezeti napi teendőit, projektjeit. Ennek oka, hogy nincs valós időben elég információ a cégben, hogy mi is történik éppen, nem működik a munkamegosztás, csúsznak a projektek. Ennek eredménye az az érzés lehet, hogy úszunk a melóval. Túlórázások, veszekedések, csalódott ügyfelek, befejezetlen projektek, „kezdeményezések”.

Mi a megoldás?

  • Vezesd külön a napi, működéshez kapcsolódó teendőket. És vezesd külön a projekteket. Erre javaslatom, hogy legyen digitális nyoma (Naptár, Trello, Asana, Monday…)
  • Projekteknek legyen határideje, felelőse, állapota, lépései, és tervezz erőforrást (ki dolgozik rajta, mennyit, mennyibe kerül – idő, pénz, ember…)
  • Legyenek mérföldkövek.
  • Tervezz be megbeszéléseket, ahol ellenőrizd, hol áll a projekt. Ne az legyen előtted, hogy mikor lesz kész, hanem az, hogy mi a következő lépés és mikorra?
  • Heti meeting a projektben résztvevőkkel. Sokszor azért áll valami, mert valakire várni kell, egy valami hiányzik, ezeket ilyenkor ki lehet deríteni. Ne jövő héten derüljön ki, hogy nem tud haladni a projekt, mert XY nem küldte el a …-ot. – Feljebb említettünk egy kutatást, ami pont erről szól, neked vezetőként ez a feladatod!
  • Tudom egy része még nem tiszta, ha kell ott a Minner, lesz a mentorod ebben.

A siker nem attól lesz nagy dobás, mert hangos. Hanem attól, hogy végigcsináltad. Ahogy látod a vállalkozásoknál a projektek meghiúsulása elég nagy, tehát már azzal előrébb leszel, ha végigcsinálod a projektjeid. Ez aztán a varázslat, a NAGY DOBÁS.

Hol is tartunk most? Hogy lesz ebből NAGY DOBÁS?
– Ha nem állsz meg tervezni, örökre tűzoltás körforgásában maradsz. „Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.” Bill Gates
A sikeres cégek nem több idővel gazdálkodnak – csak jobban.
Stratégiában gondolkodnak, rendszerben működnek, és időt szánnak a döntésekre.
Nem félnek változtatni, nem halogatják a mérést – mert tudják, hogy a gyorsaság (sebesség) mögött a tudatosság.
– Kisvállalkozások mégis gyorsan haladnak! Hogyan? Ha nem agyalsz, tervezel a megvalósítás lépésein, akkor félév múlva talán belevágsz! Tudod 32%!
– Szervezd a munkát és versenyelőnyöd lesz! Folyamatok, hogy lehet ezt jobban csinálni kérdések motoszkáljanak. Tudod, abban a 32%-ban, amit holnap magamra is tetováltatok! A Minner is változtatott: nem több munka, hanem jobb folyamat kellett ahhoz, hogy fele annyi idő alatt készüljön el ugyanaz a tartalom – és ez a gondolkodás bármely vállalkozásra alkalmazható.
– Növeld az összeget, erőforrásokat, pénzügyi célokat. A horgony hatás ellen legjobban úgy tudunk versenyezni, ha új horgonyt vetünk be.
Vezesd be a cégedbe a projektmenedzsmentet, vedd külön a napi működést és a projekteket (legyen határidő, erőforrás-tervezés, kövesd nyomon és reagálj). Ahogy sikeres cégek részben volt: Mér, követ, újratervez.

A NAGY DOBÁSOD a Minnerrel – Nyáron vigyünk változást a cégedbe! Ősszel jöhet az aratás!

Az alapokat már látod, a szemléletmódod változott. Menjünk tovább a megvalósítás irányába! Hogy ezzel sebességet adjunk a cégednek! Már sokatok tervezte, hogy eljön egyszer a Minnerhez, hát itt a lehetőség!

A fenti felütésben szeretnél haladni, és végre fellélegezni, új sikereket elérni? Akkor két irányba indulhatsz el a Minner által:

Felveszed a Minnert tanácsadóként, hogy közvetlen szakmai segítséget kapj. Az üzleti tanácsadás díja 119 000 Ft (összesen 2 óra + felkészülés). Részletek ide kattintva: Minner üzleti tanácsadás, konzultáció.

Másik megoldás, hogy mindezt önkiszolgáló módban meg tudod oldani, vagyis nem kell több százezret kifizetned, igazán hibrid módot találtunk erre neked! A Minner Előny előfizetésben a tagokkal idén a cégvezetői, naptárat módosítjuk úgy, hogy azzal sikert érjenek el.

Hogyan? A Minner Előnyben:

  • A több mint 20 Cégfejlesztési ötlet segít, hogy tudd mit kell beépíteni a naptáradba.
  • E-mailben kapott instrukciókat.
  • Közvetlen kapcsolat a Minnerhez. Elküldöd ezzel kapcsolatos kérdéseid, és segítünk, hogy félév alatt elérd a céljaid!
  • A Minner-féle üzleti terv sablon az aktív tervezésben lesz segítségedre.
  • További üzleti cikkek a Minner Előny oldalon, amelyeket csak azok olvashatnak, akik Minner Előny tagok. (tudod, mint Michael, ezeket reggel olvasod)
  • Letölthető guideok, útmutatók toborzástól a Facebook hirdetés útmutatóig.

Szerezd be az előfizetés félévre! 34 500 Ft-ba (6 hónap) kerül az ÚJ NAPTÁRAD, a NAGY DOBÁSOD! Így érjük el a legjobb eredményt!

Újabb sikeres Minner vállalkozókat szeretnénk avatni!

A cikket meghallgatnád? Lehet, hogy még jobban rögzül ez a szemléletmód!

„Hangoskönyv” verzióban is meghallgathatod: Youtube-on itt éred el, Spotfiy-on itt.

Forrás: Michael E. Porter és Nitin Nohria – Harvard Business School
Parkinson törvénye Economist Economist / 1955
Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!