A világ legnagyobb vállalatvezetőinek kétharmada szerint az agilitás az üzlet új “fizetőeszköze” és amennyiben valaki nem képes alkalmazkodni, az hamar feleslegessé válhat.
A CEO-k komoly válaszút elé érkeztek világszerte. Példátlan környezeti, gazdasági és technológiai változásokkal kell szembenézniük, eközben az üzletük növekedéséhez meg kell kérdőjelezni a régóta élő piaci beidegződéseket, fel kell forgatni saját üzleti modelljüket.
A KPMG ötödik alkalommal elkészített Global CEO Outlook kiadványa szerint idén már csak alig több mint a vezetők fele biztos a jövőbeni sikerekben: a válaszadók 53 százaléka óvatos, maximum 2 százalékos növekedésre számít a következő három évben. A globális gazdaság növekedésével kapcsolatban is csökkent az optimizmus, a tavalyi 67 százalékhoz képest már csak 62 százalék vár növekedést. A magabiztosság azért még jellemző, a megkérdezett CEO-k 36 százaléka több mint 6 százalékkal növelné a következő három évben saját vállalatának dolgozói létszámát.
Egy változékonnyá és bizonytalanná váló világban a sikerhez viszont másfajta vezetői készségek szükségesek, mint korábban, főként a nagyobb, globális szervezetekben. A versenyelőny megtartása ma már nem egyenlő azzal, hogy valaki védi a pozícióit vagy kihasználja a méretből fakadó előnyeit. Egy CEO-nak ma komfortosnak kell lennie azzal, hogy a saját üzleti modelljét felforgassa, megkérdőjelezze – akár új stratégiai partnerségek megkötésével, akár alternatív felvásárlási stratégiával vagy a meglévő munkaerő képességeinek fejlesztésével.
A klímaváltozás egy többszörös kockázati tényező a működésre
A vezérigazgatók idén először a klímaváltozást nevezték meg a legjelentősebb kockázatként, bár a technológiai, geopolitikai, kibervédelmi és működési kockázatok sincsenek érdemben lemaradva. Ezáltal egy komplex és folyamatosan forrongó kockázati kép rajzolódik ki.
A kibervédelem a CEO-k agendájában a másodikról a negyedik helyre esett vissza, viszont a CEO-k 69 százaléka már prioritásként kezeli egy robosztus kibervédelmi stratégia létrehozását, 71 százalékuk pedig az információbiztonságot a széles értelemben vett innovációs stratégiájában is kulcsfontosságú tényezőnek tartja, mely a vállalat fejlődéséhez elengedhetetlen. Kapcsolódó cikk: Mennyibe kerül egy hacker? Mennyiért vehetsz zsarolóvírust? Most megtudhatod!
Az innováció nem jön könnyen
A CEO-k 84 százaléka ugyan hisz az agilitás elvében, a hibák gyors felismerésére és a tervek újragondolására építő céges kultúrában, mégis mindössze 56 százalék állítja, hogy a szervezetében ez valóban meg is jelenik. Sőt, szintén a vezetők 84 százaléka konkrétan tervezi, hogy megváltoztatja a vállalata vezetői struktúráit, hogy a jelenlegi status quo-t felforgassa, de a gyakorlatban már nem ennyire egyértelmű a lendületesség. Kapcsolódó cikk: Miért kellenek az őrült, nem szokványos ötletek, megoldások a vállalkozásodban?
Új szakértelem felvásárlásokon keresztül
A legtöbb CEO világszerte úgy gondolkodik, hogy a cégfelvásárlás a legjobb lehetőség arra, hogy a cég digitális képességeit és kultúráját az organikus sebességnél nagyobb ütemben fejlesszék. A proaktív, nem csak a hagyományos növekedést segítő M&A stratégia és a magas felvásárlási “étvágy” a cégvezetők 84 százalékát jellemzi. Eközben viszont, ha arról kérdezték őket, hogy ha választani kell egy új technológia megvásárlása és a munkaerő fejlesztése között, annak érdekében, hogy javuljon a vállalat ellenálló képessége, akkor a CEO-k 2:1 arányban még mindig a technológiára szavaznak.
Felkészülhetnek az AI szakértők
Nem véletlen, hogy a mesterséges intelligencia is a terítéken van a vállalatok többségénél, noha mindössze a CEO-k 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valóban implementáltak mesterséges intelligencia vagy szoftverrobot megoldásokat. További 31 százalékban már futnak pilot projektek, de a válaszadók 53 százaléka bevallotta, hogy csupán korlátozott vállalásokat tett az ügy érdekében. A félelem azonban már nem jellemző, a CEO-k 65 százaléka szerint a mesterséges intelligencia több új munkahelyet teremt, mint amennyit megszüntetne.
A CEO evolúciója
Összességében az idei kutatás legfontosabb üzenete, hogy a cégvezetés szempontjából is egy új korszakba léptünk. Az agilitást is eszköztárában tudó vállalati döntéshozatal kulcsai továbbra is egyrészt a jó vezetői ösztönök, melyekhez ma már magabiztosságot adnak az adatokból kinyerhető bizonyítékok is. A stratégiai döntésekhez személyesen egyre kevésbé keresik a “big data” segítségét, a technológiát sokkal inkább arra használják a progresszív vezetők, hogy felszínre hozzák a minőségi adatokat, ezáltal pedig lépésről lépésre teszik egyre ellenállóbbá a vállalatukat és alapozzák meg a jövőbeni növekedést.
A teljes tanulmány megismerhető és letölthető a www.kpmg.com/CEOoutlook oldalon.
KPMG CEO Outlook háttér
A KPMG CEO Outlook ötödik éve kínál egy mélyreható, három éves áttekintést a vállalati és a gazdasági növekedéssel kapcsolatban, több mint 1300 globális cégvezető szemszögéből. A válaszadók képviselik a világ 11 legfontosabb gazdaságát (Ausztrália, Kína, Franciaország, Németország, India, Olaszország, Japán, Hollandia, Spanyolország, Egyesült Királyság, Egyesült Államok) és 11 kulcsfontosságú ipari szektorát (vagyonkezelés, autóipar, bank, kiskereskedelem, energetika, infrastruktúra, biztosítás, gyógyszeripar, gyártás, technológia és telekommunikáció). A megkérdezett vállalatok harmadának évente több mint 10 milliárd dolláros árbevétele van, de minden válaszadó minimum 500 millió dolláros árbevételt tud felmutatni.
Fotó: Envato License