AI számokban: több mint 1 millió ember fizet érte! De kik és mire használják?

Dátum

Megosztás

A mesterséges intelligencia (AI) mára az üzleti hatékonyság kulcsfontosságú eszközévé vált. Az egykor csak nagyvállalati laborokban használt technológia ma már különböző méretű cégek napi folyamatainak szerves része. Nem véletlen, hogy a Minneren is már külön menüt szenteltünk a témának – a hazai vállalkozások többsége felismerte az AI előnyeit a marketing, gyártás és logisztika terén. Az OpenAI legújabb fejlesztése, a „Strawberry modell”, pedig új szintre emeli a gépi logika, érvelés és problémaelemzés képességeit. 

Te is olvasod a cikkeket, hogy ilyen AI, oyan AI – mindenhol AI? A Google helyett már mindenki a ChatGPT-hez irányít, ha kérdésed van? Vagy pont, hogy egyáltalán nem látod, hogy mire használják az emberek? Ebben a cikkben két tanulmányt is megvizsgáltunk, hogy körbejárjuk kikből is áll ez az egy millió felhasználó és hogy ennek mennyire is része a magyar üzleti szféra.

Magyar cégek az AI alkalmazásában

A Magyar Termék Nonprofit Kft. augusztusi felmérése szerint a magyar cégek 77%-a már aktívan használ mesterséges intelligenciát. Az eredmények az alábbi fő alkalmazási területeket mutatják:

  • 64% – marketing: a fogyasztói trendek elemzése és célzott kampányok tervezése AI vezérelt algoritmusokkal és automatizációkkal.
  • 28% – gyártás: itt a termelési folyamatok optimalizálása van a fókuszban, adatvezérelt gépi tanulás és hibajavítás.
  • 21% – logisztika: a szállítási útvonalak optimalizálása és készletgazdálkodás javítása.

A felmérés rámutatott, hogy az AI-t alkalmazó vállalatok 73%-a érzékeli hatékonyságuk növekedését. Ugyanakkor az AI-t még nem használó cégek 42%-a a technológiai ismeretek hiánya miatt tart a bevezetésétől. Így ajánlatos lehet az AI bevezetéséhez szakértői segítséget igénybe venni és belső képzéseket szervezni a munkatársaknak!

A Strand Fesztiválon végzett kutatás is egyértelműen mutatja, hogy a Z generáció számára már természetes az AI jelenléte. A fesztiválon a CBA és a Magyar Termék Nonprofit Kft. közös standján egy kérdőívet is kitöltöttek, melyet közel kétezren válaszoltak meg.:

  • 96,4% ismeri az AI fogalmát
  • 80% már használta valamilyen formában
  • Leggyakoribb felhasználási területek: keresés/adatgyűjtés (33%), szövegírás/szerkesztés (33%)

Az AI legnépszerűbb platformjai a ChatGPT és a Midjourney, amelyek gyorsan az oktatás és a munkavégzés eszközeivé váltak a fiatalok körében. Érdekes ellentmondás, hogy 55,5% úgy véli, hátrányba kerülhet az AI miatt a munkaerőpiacon, mégis 61% ajánlaná barátainak a technológia használatát. Ami egy másik érdekesség, hogy Szabó Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezetője szerint, világszinten a vállalatok mindössze 8%-a vezette be eddig az AI-t, míg a munkavállalók 75%-a már használ AI-eszközöket – ez azt jelenti, hogy gyakran a vezetők tudta nélkül történik, ami adatvédelmi aggályokat vet fel és nem igazán fedi a valóságot: a hazai vállalatok sem tartanak élen a valós AI integrációk területén.

#tipp Vállalkozásokban érdemes kihasználni a Z generáció AI-affinitását, bevonva őket az új technológiák implementálásába. Nehéz velük dolgozni, lehet, de mi van ha meg tudják könnyíteni az új folyamatokat?

Ne felejtsük el, hogy egy korábbi cikkünkben vizsgáltuk már az AI hatékonyságnövelését, és az Upwork egy új kutatása szerint a munkavállalók 77%-a állítja, hogy az AI csökkenti a termelékenységüket. Tehát fontos észben tartani, hogy a pontatlan statisztikák és a rossz kérdések csak helytelen következtetésekhez vezethetnek.

AI = versenyképesség és hatékonyság

A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a CBA együttműködése is azt mutatja, hogy a vállalkozások egyre inkább a mesterséges intelligenciára támaszkodnak, hogy növeljék versenyképességüket – mondhatni a két kifejezés egymás szinonímáivá váltak az utóbbi másfél évben. És a cégek vezetői egyértelműen felismerik az AI-ban rejlő lehetőségeket: “a hazai vállalatoknak nem csak követniük, hanem alakítaniuk is kell a technológiai trendeket” állítja Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

Ezek a trendek és vállalkozások pedig már itt vannak közöttünk, meg is mutatkoztak az ország első mesterséges intelligencia konferenciáján. Az AI Summit 2024 egyértelművé tette: a mesterséges intelligencia nem csupán a jövő, hanem már a jelen része is, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az előadások sorában a technológia üzleti, kreatív és egészségügyi alkalmazásait éppúgy megismertették, mint annak kihívásait. Az öt színpadon zajló programok jól mutatták, hogy az AI nem csak egy hype, hanem egy olyan eszköz, amellyel minden iparágnak számolnia kell. 

A McKinsey statisztikai jelentései is tükrözik a konferencia tematikájának irányultságát és jelentőségét:

  • A GenAI modellek iránti befektetési érdeklődést követve, az elemzők becslése alapján a piaci kapitalizáció 1,4 billió dollárral nőtt, és a vállalati nyereség 45%-kal ugrott meg – mindez 2023 első négy hónapjában
  • A manuális vagy ismétlődő feladatok csökkentése az oka annak, hogy a globális vállalkozások 65%-a vezette be az AI-t
  • A legfogékonyabb alkalmazottak a 18 és 25 év közötti fiatal technológiai szakemberek, akiknél 2023-ban 75%-os volt az AI eszközök heti használati aránya
  • 2023-ban több mint 250 millió felhasználója volt az AI eszközöknek világszerte, ami több mint kétszerese a 2020-ban mért mennyiségnek. A becslések szerint ez a szám 2030-ra meghaladja a 700 milliót
  • 2024 januárjától az irodai munkát végző alkalmazottak közül minden negyedik mondja, hogy kísérletezett AI eszközökkel a munkafeladataihoz, ami növekedést jelent a hat hónappal korábban jelentett minden ötödik arányhoz képest
  • A pénzügyi vezetők (CFO-k) az AI munkafolyamat-kezdeményezések megvalósítására összpontosítanak, mert 83%-uk szerint túl elfoglaltak ahhoz, hogy a szokásos napi feladataikon túl többet tegyenek. Azonban 44%-uk megjegyezte, hogy csapataikban hiányoznak a munkafolyamat-automatizálási készségek
  • A Vena 2022-es iparági referenciajelentése alapján a pénzügyi csapatoknak csak 5%-a helyezi előtérbe az AI és gépi tanulási (ML) készségeket a pénzügyi tervezéshez és elemzéshez (FP&A)
  • A Vena referenciajelentés szerint a vállalatok 73%-a továbbra is időt pazarol manuális és hibalehetőséggel teli feladatokra, például adatbevitelre és -validálásra a tervezési és költségvetési folyamataik során

Az OpenAI új modellje

Az eddigi értékes funkcionalitások mellett, most nemrég pedig kijött az OpenAI legújabb fejlesztése, a „Strawberry modell”, ami forradalmasítani látszik a gépi intelligencia működését. Strawberry, mert az eper szimbóluma lett a logikus gondolkodásnak az AI közösségben, miután korábbi modellek nem tudták helyesen megszámolni az „r” betűket a „strawberry” szóban. 

Ez a modell már nem csupán a valószínűségre alapozza a válaszait, hanem egy „tree of thoughts” (gondolati fa) elven működik. Ez azt jelenti, hogy az AI lebontja a problémát, ellenőrzi az információkat, kipróbál hipotéziseket, majd a legpontosabb megoldást prezentálja. Ez a módszer lassabb, mint a hagyományos megoldások, de sokkal pontosabb, akár PhD szintű elemzéseket is lehetővé tesz.

A technológia jelentős előrelépés az érvelés és a problémafelismerés terén, ami különösen fontos az üzleti döntéshozatalban és a startupok gyors alkalmazkodóképességében. Az új modellek tesztelése már elérhető az OpenAI Plus és Pro felhasználói számára, és a következő hónapokban várható, hogy a szélesebb felhasználói bázis is hozzáférhet.

De mit tud emellett felmutatni a Microsoft? 

Tudniillik, a Microsoft 10 milliárd dolláros befektetést vállalt az OpenAI-ban, ez pedig jelentős eredményeket hivatott visszahozni. Satya Nadella vezérigazgató kiemelte, hogy a mesterséges intelligencia révén a Microsoft Cloud bevételei rekord szintet értek el, meghaladva a 33 milliárd dollárt, ami 24%-os növekedést jelentett. 

Az AI-technológia minden rétegbe való integrálása mindenesetre már most komoly gazdasági előnyöket hozott:

  • 53,000 Azure AI ügyfél
  • A GitHub Copilot előfizetői bázisa több mint 1,3 millió fizetős felhasználóra nőtt, és 50,000 szervezet használja a GitHub Copilot Business-t
  • Az OpenAI legújabb modelljeinek, köztük a GPT-4 Turbónak és DALL-E 3-nak a támogatása már elérhető
  • Több mint 230,000 szervezet használ AI-képességeket a Power Platformban, ami negyedévről-negyedévre 80%-os növekedést jelent
  • A Fortune 500 vállalatok fele, beleértve az Ally Financialt, Coca-Colát, és a Rockwell Automationt, már használja az Azure OpenAI szolgáltatást

Az AI használata tehát látszólag mára a üzleti élet szerves részévé vált, válik – a magyar vállalkozásokban is legalább a szándék megvan. A technológia nem csupán a hatékonyságot növeli, hanem a versenyben maradás alapfeltétele is. Az OpenAI új fejlesztései, mint a Strawberry modell, további lehetőségeket nyitnak meg a vállalkozások számára. Rendszeres időközönként pedig érdemes felülvizsgálni a cégek AI-stratégiáját, hogy lépést tartsanak a gyorsan fejlődő technológiával, vagy éppen elkezdeni kiépíteni azokat.

Olvasnál még a témában?

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.