Szóval, túl vagyunk az AI mint művészet és startup körüli beszélgetéseken, láttuk, hogy mennyire fontos lenne tartani a lépést (legalább az EU-hoz képest), sőt a vállalkozók versenyén is felbukkant egy AI chatbotokkal foglalkozó magyar cég… De ez az egyre növekvő lelkesedés sok szakértőt és befektetőt emlékeztet az ezredforduló dotcom lufijára. Bár vannak hasonlóságok, fontos megvizsgálni a különbségeket is, hogy reálisabb képet kapjunk az AI-ipar jelenlegi helyzetéről, ígéreteiről és jövőjéről.
A történelem ismétli önmagát – mindig
Legutóbb 2017-ben írt Milán a dotcom-ról – tőzsdei viszonylatban:
“Hallottál a dotcom lufiról? Arról, ami 2000-ben volt, és több technológiai részvény elhasalt a nagy lufi kipukkanása után, amit a mohó befektetők/startupok okoztak. Azóta lecsitultak a kedélyek, a befektetők, startupok kicsit óvatosabbak lettek. Sőt, már rég túlszárnyalta a 2000-es csúcsokat a Nasdaq technológiai index is.”
Úgyhogy, kezdésnek össze is szedtem, hogy mik azok a fő pontok, amelyek arra engednek következtetni, hogy itt tényleg van egy visszatérő motívum.
Túlzott optimizmus
Ahogy a 90-es évek végén az internet, úgy most az AI tűnik a „következő nagy dolognak”. Sok befektető és vállalkozó hiszi, hogy az AI minden problémára megoldást jelenthet. Ez a fajta túlzott optimizmus jellemző volt a dotcom korszakra is. Ehhez jön, hogy a Microsoft és LinkedIn felmérése szerint az irodisták 75%-a használ napi szinten AI-t a munkájában.
Befektetői érdeklődés
Az AI-cégek részvényei jelentős növekedést mutatnak. Például a Meta, a Microsoft és az Amazon – amelyek mind dolgoznak AI technológiákon – részvényárai 154%, 65%, illetve 35%-kal emelkedtek. Ez emlékeztet a dotcom korszak tech részvényeinek szárnyalására.
Bizonytalan profitabilitás
A Futurism egy cikke szerint „bár a technológia lenyűgöző, valódi értéke – nem beszélve a profitabilitás útjáról – még mindig rendkívül bizonytalan.” Ez hasonló a korai internetes vállalkozások helyzetéhez, amelyek sok esetben nem tudtak nyereséget termelni. A jelenlegi AI “forradalom” alatt a piacok 2 billió dollárral értékelték fel a nagy technológiai cégeket, de az AI bevételek még nem igazolják ezt – például a Microsoft, optimista becslések szerint is csak 10 milliárd dollárt keres idén az AI-hoz kapcsolódó eladásokból…

Kulcsfontosságú különbségek
Bár a minta hasonló, azért fontos azt is kiemelni, hogy az internet – lufi ide vagy oda – valóban megváltoztatta a világunkat, a piaccal együtt. Bár a dot-com cégek eltűntek, maga az internet nem tűnt el. A dotcom korszak első fél évtizedében a technológiai vállalatokba ölt pénz megteremtette azt az infrastruktúrát és gazdasági alapot, amely lehetővé tette az internet éretté válását kézzelfogható, fizikai módon.
És a túlélők: érett technológiai óriások
A mai AI-piacot olyan vállalatok uralják, mint a Meta, Microsoft és Amazon. Ahogy Josh Edwards befektetési stratéga mondta egy interjúban: „Ma a nyertesek fegyelmezett, hatalmas vállalatok, amelyek erős piaci pozícióval és kihasználható adatkészletekkel rendelkeznek.” Ez jelentős különbség a dotcom korszakhoz képest.
Valós infrastruktúra és alkalmazások
Az AI már most is széles körben használatos. Gondoljunk csak a chatbotokra, az arcfelismerő rendszerekre vagy a prediktív algoritmusokra, amelyek már most is része a mindennapjainknak.
Pénzügyi stabilitás ( – mondjuk kik számára?)
A vezető tech cégek képesek jelentős veszteségeket elviselni. Ahogy a Business Insider megjegyzi: „A nagy AI úttörők nem fognak csődbe menni, de ha az AI-veszteségek lenyomják részvényárfolyamukat, sok befektető fog szenvedni.” Ezen cégek részvényei fontos részét képezik a nyugdíjalapoknak és befektetési portfólióknak. Ez azt jelenti, hogy egy esetleges összeomlás szélesebb körben érintené a befektetőket, mint a dotcom lufi idején.
Ami késik, nem múlik…
Ettől még nem lesznek boldogabbak azok a cégvezetők és befektetők, akik a megtérülést robbanásszerűen és most akarják látni. Ugyanis úgy néz ki, hogy bár a tech felrobbant, a hozzáfűzött produktivitási és megtérülési ráták még nem igazán… A makrogazdasági adatok egyáltalán nem mutatnak jelentős termelékenységnövekedést. Az USA-ban, az AI globális központjában, az egy munkaórára jutó kibocsátás a 2020 előtti trend alatt van.
Ethan Mollicknak volt egy korai tanulmánya, amely 25%-os sebesség növekedést és 40%-os minőség javulást mutatott, vagyis inkább ígért, de az Upwork egy új kutatása szerint a munkavállalók 77%-a állítja, hogy az AI csökkenti a termelékenységüket.
Az a bizonyos de: technológiai és hozzáértésbeli korlátok
A generatív AI és a nyelvi modellek (LLM-ek) működtetése rendkívül költséges (és nem is ezek adnak hosszútávon megoldást a legnagyobb problémáinkra). Az AI-infrastruktúra nagy teljesítményű, drága chipeket és jelentős energiafogyasztást igényel. Nem beszélve arról, hogy ezekhez értenie is kell valakinek egy cégen belül.

A Bain jelentése szerint 4 fő probléma van a vállalati integrációk területén:
- Szervezeti felkészültség hiánya
- Adatok nem állnak készen
- AI nem képes a szükséges feladatok elvégzésére
- Meglévő eszközök nem megfelelőek
Ezt kiegészítve mind amerikai és(!) uniós felmérések is rámutatnak, hogy jelenleg a vállalkozások nagyjából 5% használja aktívan az AI-t. Mindeközben, az amerikai és keleti robbanás valószerű lehet, jóval előttünk járnak tech-iparban, de érdemes kiemelni azt, hogy a munkanélküliség közel rekord alacsony szinten van a nyugati országokban – valóban az AI fogja elvenni a munkánkat?
Kisvállalkozások kihívásai és lehetőségei érdekelnek? Ebben a cikkben foglalkoztunk erről bővebben: AI helyzetjelentés. Ezt kell tudnod vállalkozóként az AI-ról. 2024-ben ez vár ránk – Frissítve!
A jövőre való tekintettel
Az AI nem csupán egy átmeneti trend. Ahogy a dotcom lufi után az internet sem tűnt el, az AI is itt marad és folyamatosan fejlődik. És ezzel együtt az üzleti és technológiai vezetők szerepe is meg kell változzon.

- Az AI-ismeretek egyre fontosabbá válnak. Minden üzleti és technológiai vezetőnek tisztában kell lennie az AI lehetőségeivel és korlátaival.
- A vállalatoknak és a fogyasztóknak ki kell találnia, hogyan akarják használni az AI-t és mennyit hajlandóak fizetni érte. Ez új üzleti modellek és innovációk lehetőségét hordozza magában.
- A sikeres AI alkalmazás kulcsa az emberi kreativitás és problémamegoldás szűk körű AI ágensekkel való kombinálásában, illetve a komplex problémák felosztásának AI-val támogatott megoldások alkalmazásában rejlik.
A tapasztalatok alapján, egyelőre nem kell attól félni, hogy az AI elveszi a munkánkat, vagy óriásian átalakítja a piacot, mert látszólag a legtöbb piaci szereplő maga sem tudja, hogy házon belül mik azok a folyamatai, amiket automatizálni, szintetizálni vagy éppen kiszervezni lehetne. A dotcom párhuzam tekintetében pedig, látni lehet, hogy az AI vagy az úgynevezett AI lufi fennmaradása számára az infrastruktúra maga már ki van építve és a fejlesztő cégek nem lutri, friss startupok – több, mint valószínű, hogy a rengeteg földből kinőtt AI-cég mögött is egy nagy vállalat áll kísérletezés miatt, illetve ha nem is, a technológia tőlük ered, azokra a modellekre épül, azok vannak újracsomagolva – lsd. milyen jól és gyorsan integrált AI funkciókat a Zapier, vagy épp, hogy a Canva felvásárolta a Leonardo AI-t.
A fejlesztések elterjedésében leginkább még negatívnak is mondható, hogy a tech óriásokon kívül a vállalatok többsége nem fektet be jelentősen az AI-ba, ez lassíthatja a technológia elterjedését és hatásait. Egyes előrejelzések szerint az S&P 500 nem tech vállalatainál a tőkeberuházások várhatóan csökkennek is majd reálértéken idén. Emellett látható, hogy az információfeldolgozásra fordított üzleti beruházások évi 5%-kal nőnek, ami elmarad a hosszú távú átlagtól.
Tehát? Mi az AI feladata most? Még több jó adat, még gyorsabban – profit. A tudományos és ipari szférában elemzés, optimalizálás, BI – ahogy már eddig is. A hétköznapjainkban pedig, és itt engedjetek meg egy sarkított példát, az AI funkciója kicsit olyan lesz, mint az API-k – meglévő funkciókat fognak összekötni, automatizálni, kiváltani. Ebből pedig azok fognak kijönni nyereségesen, akik ezeket az új funkciókat észreveszik, a munkafolyamatokat átlátják és megtalálják a megfelelő eszközt hozzájuk. Legyetek résen, legyetek kíváncsiak, ne dőljetek be minden AI startup megoldásának – türelem, türelem, jó meglátást terem.
Olvasnál még AI témában?
- Mesterséges intelligencia a vadkeleten: Llámák, unikornisok és a magyar Kojot
- Művészeti forradalom vagy kapitalista stílusgyakorlat? Itt az új AI alkotói kérdés!
- AI helyzetjelentés. Ezt kell tudnod vállalkozóként az AI-ról. 2024-ben ez vár ránk – Frissítve!
- Az AI elveszi a munkád, de tehetsz ellene! Mire használják már most is? – Hírszemle
Fotó: Envato License