Apple, Google, Microsoft, Amazon… és még 16 nagy cég együtt sem ér annyit, mint anno a Holland Kelet-indiai Társaság

Azt gondolnád, hogy a mai cégek értékükben a legnagyobbak, és még ilyen nagy multinacionális és tőkeerős cégek nem léteztek? Nem így van! A VirtualCapitalist egy érdekes infografikán szemlélteti, hogy bizony még gyúrniuk kell a cégeknek, hogy a Holland Kelet-indai Társaság nyomába érhessenek. Az alábbi ábrán azt látod, hogy 20, most aktív és tőkeerős vállalat is épphogy kiadja az 1637-ben csúcson lévő holland részvénytársaság piaci kapitalizációját. Ha kicsit lejjebb görgetsz, akkor pedig láthatod, hogy még további cégek is elég nagyok voltak ahhoz, hogy csak a 4. helyre fért be egy modern cég. Az infografika alatt folytatom!

holland_kele_indiaitarsasag

És miért nem maradtak ekkorák a cégek? Hol vannak most?

Felmerülhet benned a kérdés, hogy mi történt a Kelet-indai társasággal, vagy a Mississippi Company-val, miért tűntek el? A Kelet-indiai társaságok (holland, brit, francia) akkor buktak el, amikor belefolytak a helyi gyarmatok politikájába is. Sajnos nem mindig tudnak alkalmazkodni a piaci szereplők az adott trendekhez, piaci változásokhoz, vagy éppen valami kis apróság miatt is bebukhatnak. Azóta persze a helyzet kicsit változott, nehezebb nagyra nőni, mert sok a piaci szereplő. És vajon…

…Érdemes befektetni most a legértékesebb vállalatba?

Egy ábrát hoztam nektek. Ezen azt látjátok, hogy az elmúlt 17 évben mely amerikai részvénytársaságok voltak a legértékesebbek adott évben. Nos az ábra picit hiányos, 2017-ben már az Apple volt a legértékesebb. A kép alatt láthatod azt a számítást, amiben megvizsgáltam, hogy megéri-e addig tartani a részvényt, amíg az élen van, vagyis a legértékesebb vállalat (egyébként utána is megéri még 1-2 évig).

legertekesebb vallalatok

Az alábbi listán (Minner számolás, kutatás) láthatod, hogy az egyes években mennyin állt az adott részvény árfolyama, amikor a legértékesebb volt a cég. Ebből láthatod, hogy kb. mennyi hozamot érhettél el.

Exxon
90-ben ő volt a legértékesebb, 91-ben az IBM átvette a helyét, de hamar, már 92-ben újra visszaszerezte, és egészen 93 év végéig ez a vállalat volt a legértékesebb a tőzsdén jegyzett cégek között.
1990 01. – 11,56 dollárról indult a részvény 91-ben.
1991. 01 – 14,63 $
1992. 01 – 13,69 $
1993. 01 – 16,53 $
1993.12. – 15,72 $
Látható tehát, hogy amikor már a GE vette át 1994-ben az első helyet, akkor is profitban szállhattunk ki a részvényből. Tehát, ha 5 éves befektetést nézünk, megtérült.
IBM
1991-ben átvette az első helyet.
28,47 $-ról 20,88 $-ig esett a részvény. Ezért is veszítette el az első helyet. Ezzel tehát buktunk volna akkor, amikor először került az első helyre.
GE – General Electric
1994. 01. –  8,33 $
1995. 01. – 9,00 $
1996. 01.  – 12,98 $
1997. 01  – 16,54 $
1998. 01. – 28,83 $
1998. 12. – 36.88 $
A GE esetében nagy hozamra tehettünk szert. Ha minden évben vásároltunk, akkor is szép átlagolt hozamunk lehetett.
MSFT- Microsoft
1999. 01. –  43,75 $
2000.01. –  48,94 $
2000. 12. – 30,53 $
Láthatjuk, hogy a MSFT a dotcom lufi alatt nőtt a legnagyobbra, majd a “lufi” kipukkadása után extrém nagyot esett, az árfolyama most van ott, ahol a 2000-es évek csúcsán állt.  Ezen nem nyerhettünk sokat, sőt, ha nem kezeltük a kockázatot, akkor buktunk is. Viszont jó kockázat kezeléssel 0-ban ki tudtunk volna szállni, mivel 2000 -ben vaskos pluszban voltunk, tehát bőven le tudtuk volna zárni a pozíciónkat.
GE – General Electric
2001.01. – 41.86 $
2002.01. – 37,40 $
2002.12 – 25, 50 $
A részvények estek a dotcom lufi időszak alatt, így a GE hiába volt a legértékesebb cég, attól a részvénye esett. Viszont érdemes megnézni, mi lesz később. A következő évben a MSFT vette át az első helyet egy évig, majd újra a GE jött.
MSFT- Microsoft
2003.01 – 23,73 $
2003.12 – 27,65 $
Szép kis hozam adott éven belül.
GE – General Electric
2004. 01. – 30,52 $
2005. 01. – 36,06 $
2006. 01. – 34,78 $
2006. 12. – 35,31 $
Exxon
Az Exxon újra a legértékesebb cég lett 2007-ben.
2007. 01. – 75,45 $
2008. 01. – 84,58 $
2009. 01. – 68, 10 $
2010. 01. – 66,98 $
2011. 01. – 84, 13 $
2012. 01. –  86,73 $
2012. 12. – 90,11 $
Hm, ez már profit a javából.
Apple
2013. 01. – 65,07 $
2014. 01. – 71,51$
2015. 01. – 117,16$
2016. 02. – 96,35 $
Az Apple szépen hozott azoknak, akik vásároltak akkor, amikor a legértékesebb cég lett.

Összegzés:

Talán egy esetben volt, hogy nagyobb összeget buktunk, 2001 és 2002 között a General Electric részvényen. Átszámolva átlagon felüli hozamot lehet elérni akkor, ha a legértékesebb vállalatba fektetünk. Például a Microsoft a 2000-es dotcom lufi előtt lett a legértékesebb, így még a nagy zuhanás előtt ki is tudtunk szállni, vagy maximum kis kockázattal. Nehéz dolgunk van most, mert az Apple, Microsoft és az Amazon egymástól veszi át éppen az első helyet. A Google kiesett a versenyből. Most legjobb döntés akkor lehet, ha a Microsoftot és az Amazont együtt vesszük.

Hogyan döntöd el, hogy mikor szállj be egy-egy részvénybe?

Egyrészt ebben segít az adott brókercégnél a kapcsolattartód, a brókered. Lehet tőle kérdezni, megvitatni a részvényeket. Segíteni fog benne. Továbbá a brókercégek folyamatosan adnak ki elemzéseket, hogy mibe érdemes éppen fektetni. Másik megoldás, hogy a segítség mellé saját magad is kutatómunkát végzel, és így könnyebben meg is érted, hogy a bróker miről beszél. Ebben segít a MinnerAkadémia videós tőzsde oktatása. Videókon keresztül megtanítalak a tőzsde, a részvénykereskedelem és a devizakereskedelem mikéntjére. Vagyis az oktatás után tudni fogod, hogy: mikor, miért és mibe fektess. Kattints ide, és kerülj te is a tanítványok közé!

Fotó: Wikipédia
Forrás:  VirtualCapitalist

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

A digitális világban folyamatosan újabb trendek ütik fel a fejüket, amiket nehéz lekövetni és persze nem is mindig szükséges, de nem árt néha kísérletezgetni. Ezzel a küldetéssel nem azt mondjuk, hogy cseréld le teljesen a weboldalad dizájnját, apróbb módosításokkal is konverziónövekedést tudsz elérni. Például a Minner is 2018 óta apróbb módosításokat alkalmaz. Adunk pár támpontot, hogy milyen változtatásokat érdemes eszközölni:

  • Konverzióra optimalizált oldalak, a főoldal kivételével minden aloldalon csak egy CTA (call-to-action) lehetőség van, pl. vásárlás gomb, kosár, email-cím űrlap, kapcsolatfelvétel, stb.
  • Nagy, lapozható borítóképek (sliderek) a főoldalon.
  • Piktogramok, jelölések, tanúsítványok: segítik az információ feldolgozását, a látogató több ideig böngészik az oldalon.
  • A folyószöveg legalább 15-ös, de inkább 16-os betűméretű. A cím vagy kiemelt szöveg ennél nagyobb.
  • Színátmenetes háttér két színnel, lehetőleg a márkád színeinek kombinációjával.
  • Ha pedig a promóciós oldalad kinézetét frissítenéd, a Themeforest oldalon rengeteg sablon közül választhatsz.

Még több ehhez hasonló tippet, ötletet olvashatsz az alábbi cikkekben:

Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?

Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más

MinnerInstant

Áprilisban, a Digitális Ninja hetek alatt számtalan nagyszerű szoftvert mutattunk be, amelyek segítenek új szintre emelni a digitalizációt a cégeden belül. Egyik leghasznosabb közülük a LastPass, egy online jelszószéf szoftver, amit nem csak a vállalkozásodban használhatsz, hanem magánszemélyként is. Az elfelejtett jelszó dühítő, és még hátráltat is, éves szinten akár órákat vehet el tőled az új jelszó igénylésének folyamata. Ne engedd, hogy ilyen apróságok visszafogják a hatékonyságod! Ha bizalmatlan lennél, ne adj meg érzékeny információt (pl. bankkártyaadat), de általános belépésekhez nyugodtan használhatod.

Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod beállítani: Az összes jelszavad egy helyen, biztonságos jelszószéfben – LastPass használata

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek