Árazás AI-val. A cégeknek jó, a vevőknek nem?

Dátum

Megosztás

A Levi Strauss nemrég tette közzé első negyedéves jelentését, amiből kiderült, hogy bár átlagosan 10%-os áremelést hajtottak végre, a keresletük semmit sem változott. Hogy csinálták? A Levi’s mesterséges intelligencia segítségével elemezi az árazását és a termékeinek árrugalmasságát.

#árrugalmasság: Jelen esetben a kereslet árrugalmassága. Azt fejezi ki, hogy az ár %-os megváltozására mekkora kereslelet változást eredményez.

Egyre több területen jelenik meg az AI alapú árazás, miközben a fogyasztók még nem sokat tudnak és hallanak erről. Az inflációs helyzet, az akadozó ellátási lánc és az alapanyaghiányok is megváltoztatják a profitmarzsok alakulását, így a dinaimukus árazás fontosabb, mint valaha. Az AI pedig pont erre a növekvő elemzési és gyakoribb reagálási igényre jelent ideális megoldást.

Az Egyesült Államokban egy felmérés szerint a kiskereskedelem 44%-a használ valamilyen ároptimalizáló eszközt. Ez azért ilyen sok, mert a legtöbb nagy cég használ és tőlük torzul az adat.

Ezek a programok segítenek a cégeknek az árpolitika kialakításában úgy, hogy megtartsák a profitrátáikat, ne veszítsenek vásárlókat és növeljék bevételüket.

Etikus mindez?

Gyakran felmerül, hogy az így használt AI, ami leginkább a szállásoldalak és légitársaságok árainál közismert, etikusan működik-e. A hirtelen megnövekvő igények az egekbe lőhetik az árakat, ugyanakkor az AI-nak nem célja a vásárlók megkárosítása. Nem változtatnak a közgazdaságtan alapjain, hogy amikor valamire hirtelen keresletrobbanás van, az árak is megnőnek. Az AI célja, hogy megkeresse azt az árat, ahol még hajlandóak vagyunk vásáronli. A boltosok néha AI nélkül is le tudják köventi ezt. Gondoljunk arra, amikor a hiánycikké vált maszkokat anno 10x áron adták kisboltokban.

Ez viszont törvényellenes volt akkor is és most is. Az AI paraméterezhető, meg lehet gátolni, hogy etikátlan hirtelen áremelést csináljon.

Az Amazonon napi 2.5 milliószor változnak az árak. Van termék, aminek 10 percenként módosítja az árát az algoritmus. Nem csak drágít, van hogy csökkent, mert tudja, hogy az Amazonon kell a legolcsóbbnak lennie az adott terméknek. Az AI úgy működik, ahogy a vállalkozás működteti. Csak azért, mert van, még nem károsítja meg a fogyasztókat.

Érdekel még a téma?

Forrás: venturebeat.com
Fotó: Canva

Nyiri Donát
Nyiri Donát
Több, mint 6 éve foglalkozom tartalomgyártással. Máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

A kereskedelemben az tud csak érvényesülni, aki piactér szemléletet vált?! E-ker trendek

Hallottál már a D2C piacról? Vagyis amikor a gyártó közvetlenül a fogyasztónak ad el? És az online piacterekkel kapcsolatban mi a véleményed? Nos a...

5 hiba, amit egy webshop indításakor elkövethetsz

Egy webshop elindítása kihívásokkal teli folyamat, mivel számos összetett tényezővel kell számolni. Elsőként, piackutatás és a versenytársak elemzése nélkül nehéz megállapítani, hogy van-e valódi...

„Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?

Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...

Őrült black friday marketing ötletek azoknak a cégeknek is, akik ki akarnak ebből maradni.

A fogyasztók is várják ezt az időszakot, talán a kereskedők is, akik ilyenkor óriási is nyerhetnek, sőt akár piacot is szerezhetnek. Aztán ott vannak,...

AI helyzetjelentés. Ezt kell tudnod vállalkozóként az AI-ról. 2024-ben ez vár ránk

Már ahogy láthattad lecsillapodott az AI láz, aminek hatása veszélyes következtetésekre is vezethet téged. Nehogy azt hidd, hogyha nem ez folyik a csapból, akkor...

Pofonegyszerű megoldás, az e-kereskedők többsége mégsem használja… Ne legyél a pénzed ellensége!

Te is tapasztaltad már, hogy a nagy e-kereskedő piaci szereplők szinte uralják a PPC piacot? Természetesen így is lehet forgalmat generálni Google vagy Facebook...

Minden harmadik magyar Black Friday akcióban szerzi be a karácsonyi ajándékot

A magyarok fele azt gondolja, hogy az akciós időszakokban mindenki vásárol olyan terméket is, amire nincs szüksége, ezzel szemben csupán a válaszadók hetede nyilatkozott...

Elindult Magyarországon a Klarna kamatmentes Fizetés 3 részletben szolgáltatással

A "vásárolj most fizess később" szolgáltatás már külföldön nagyon népszerű és most itthon is belép a legnagyobb piaci szereplő. Buy Now Pay Later (BNPL)...