Ez nem a nagyi keresztrejtvénye! Wordle-től a vállalkozás ötletekig

TikTok trendből popkulturális jelenséggé vált, emberek millióinak került a kihagyhatatlan napi rutinjába, és még profitot is termel: ez a modern, online rejtvény. Nézzük meg, hogyan lett a rejtvényfejtés a nagyi hobbijából millió dolláros biznisz – és hogyan használhatod ezt a trendet te is a marketingedben, vagy a következő vállalkozásod alapjául!

Amiből rutin lesz, az valakit gazdaggá tehet?

A Wordle-sztori

A Wordle egy online szójáték, amit 2021-ben alkotott meg Josh Wardle walesi szoftverfejlesztő, eredetileg csak maga és partnere szórakoztatására. A játékban hat lehetőségünk van megtippelni egy 5 betűs angol szót. Minden tipp után színes csempék jelzik, hogy a betűk helyesek-e, illetve a megfelelő helyen vannak-e. A Wordle-nek napi egy helyes megfejtése van, ami ugyanaz globálisan minden játékos számára. 

Lehet, hogy a koronavírus által felborított napi rutin és közösségérzés kellett hozzá, de a Wordle gyorsan világszenzáció lett. Ehhez segített a megoszthatósága: 2021 decemberében Wardle beépítette a játékba azt a funkciót, hogy a napi eredményedet színes emojik formájában megoszthasd (akkor még) Twitteren. A social viralitás, a napi egy játék, és a “streak” fenntartása (azaz, hogy hány napig játszol kihagyás nélkül) mind közrejátszott, hogy gyorsan és erőteljesen beépüljön a pár perces játék az emberek napi rutinjába.

Ez pedig másoknak is feltűnt. 2022 januárjában a The New York Times egy ismeretlen, 7 számjegyű összegért megvásárolta a játékot Wardle-től, és februártól a Wordle a The New York Times játékrovatába került. 2023-ban a Wordle-t 4,8 milliárd alkalommal játszották. 

A New York Times nem is hírekkel foglalkozik?

Nem a Wordle volt az egyetlen játék, amivel a NYT megütötte a főnyereményt. Bár mára a Wordle-mánia talán már lecsengett, az újság játékrovata sikeresen bevezetett egy új rejtvényt, ami hasonlóképp leköti az embereket, és a TikToknak hála virális pillanattá vált. Ez a Connection, a Wordle után a második legtöbbet játszott játék, amelyben 16 szót kell négyes csoportokra osztani valamilyen közös jellemző alapján. 

Szigorúan nézve a The New York Times 1942 óta foglalkozik játékokkal, azóta adja ki ugyanis a híres keresztrejtvényét. 2014 óta azonban a cég keményen fejleszti a digitális játékkínálatát, ami mostanra egy tucat szójátékot és rejtvényt tartalmaz. Ezeket a játékokat pedig többen fogyasztják, mint a NYT bármely más termékét, például a cikkeiket. Míg a NYT hír alkalmazása 2020 január óta nem kimondottan növekedett (néhány választást megelőző kiugrástól eltekintve), a játékrovata egyre növekvő népszerűségnek örvend. Ez húzza be az új előfizetőket is: a csak játékra előfizetők száma már átlépte az egymilliót. 2023-ban pedig a NYT bevétele a digitális előfizetésekből több, mint egymilliárd dollár volt. 

Máshol is tarolnak a rejtvények

Az elgondolkodtató feladványok, rejtvények, szójátékok reneszánszukat élik. A NYT mellett sok más médiaoldal is ilyenekkel próbálja interaktívabbá tenni a tartalomfogyasztást és rutinokat kialakítani az olvasóikban. 

Magyarországon többek között Ész Ventura néven például izgalmas fejtörőket közöl a Qubit. Találkozhatunk interaktív, kvíz formátumú tartalmakkal a Telexen és különböző tematikájú tesztekkel a fiatalokat célzó Refresher.hu-n. Ha a vállalkozás és az üzleti élet jobban érdekel, a Minner Facebook sztorijait érdemes figyelned, ahol üzleti feladványokkal és tippjátékkal találkozhatsz – ennek eredményeit cikkekben is feldolgozzuk, így szórakoztató és edukatív is a tartalom. 

De nem csak médiaoldalak irigylik a Wordle átütő sikerét. Nemrégiben a LinkedInen is debütáltak a játékok: a NYT felhozatalához hasonló, 3 darab szójáték került a LinkedIn appba. A közösségi média oldal azzal magyarázza, hogy játékokat vitt a professzionális kapcsolatépítésre szánt appba, hogy az eredményeiket megoszthatják az emberek  egymással, így ez lehet egy jópofa beszélgetés kezdeményező, illetve vetélkedhetnek egymással az emberek. Valójában azonban a LinkedIn nagyot nyerne, ha a NYT-hoz hasonló popkulturális hatást érnének el a játékai, hiszen a napi játékok apropót adnának a felhasználóknak megnyitni az alkalmazást.

Miért működik? Feladványok, rejtvények a marketingben? Ez, mint vállalkozás?

A cikk további részét a Minner Előny előfizetők olvashatják. Mélyére ásunk annak, hogy miért is működnek ezek ilyen jól, miért kötik le az embereket. Átemeljük az üzleti életbe is, vagyis ezt vállalkozóként hogyan tudod hasznosítani mondjuk a marketingedben. És természetesen üzleti ötletet is adhat neked ez a cikk.

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Kapcsolódó cikkek:

Források:

https://kotaku.com/new-york-times-nyt-games-wordle-connections-app-1851379895

https://www.niemanlab.org/2024/02/the-new-york-times-made-more-than-1-billion-from-digital-subscriptions-in-2023

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Kapcsolódó cikkek