Mi történt a meglepetésdoboz előfizetésekkel? A mystery box üzleti modell, példákkal

A 2010-es években nagy erővel robbantak be a köztudatba a különböző előfizetéses dobozok, amik fix havidíjért különböző meglepetés termékeket szállítottak házhoz: kaphattál vicces zoknikat, japán édességeket, kutyajátékokat vagy kézműves söröket, de még szexjátékokkal is működött ilyen. A covid alatt reneszánszukat élték a meglepetésdoboz-előfizetések, jó részük ezeknek azonban azóta becsődölt, vagy üzleti modellt váltott – úgy tűnik, van egy szint, ami fölött nem kell több vicces zokni az embereknek. Vajon van még lehetőség a havi meglepetés dobozokban, vagy egy idejét múlt üzleti trendről van szó?

A példákból láthatod majd, hogy attól, hogy nagyon felkapott és trendi egy üzleti modell, még nem biztos, hogy működik. Nagy hype övezi most az előfizetéses modelleket, de a cikkben rávilágítunk, hogy nem olyan forrón eszik ám a kását!

A Birchbox-sztori

Ha meglepetés előfizetésekről van szó, beszélnünk kell a Birchboxról. A szépségápolási dobozokat értékesítő céget 2010-ben alapította két harvardi diplomás vállalkozó, Katia Beauchamp és Hayley Barna. A Birchbox volt igazából az első mystery box előfizetés, ami utánzatok százait inspirálta. A cég egy szépségprofil (online kvíz) kitöltése után személyre szabott, teszter méretű kozmetikumokat, például arckrémeket, parfümöt és sminktermékeket küldött a fogyasztóinak, továbbá lehetőséget adott a kipróbált és megszeretett termékeket teljes méretben is megvásárolni a weboldalukon keresztül. 

A pinoír startupba hamarosan ömlött a befektetés: 2010-ben 1,4 millió dollár seed fundingot, 2011-ben 10,5 millió dolláros Series A fundingot, 2014-ben pedig 60 millió dolláros Series B fundingot nyertek el különböző befektetőcégektől, és sorra gyűltek az előfizetőik is. 2014-ben több százezer előfizetőjük volt már a Business Insider szerint, ebben az évben a céget 485 millió dollárra értékelték. 

Kihívások és felvásárlások

A folyamatos növekedés és az új ügyfelek szerzése azonban hamarosan költségessé vált, a következő években leépítés leépítést követett ahogy a cég igyekezett minél több költséget csökkenteni. Folyamatokat automatizáltak, gépesítettek, és újratárgyalták a beszerzési áraikat a partnereikkel, így 2016 decemberében és 2017 januárjában a legeredményesebb hónapjaikat érték el, és végre nyereséget termeltek. Ekkor a Forbes cikke szerint 1 millió előfizetőjük volt, akiknek körülbelül a fele visszatért az oldalra teljes méretű termékeket venni – ez adta a Birchbox bevételének 35%-át. 

A siker azonban nem volt tartós…

A cikknek itt még nincs vége! Bjelentkezés után azonnal olvashatod:

  • hogy végződött a Birchbox sztori
  • mi a helyzet Dollar Shave Clubbal
  • miért lesz némelyik zsákbamacska előfizetés bukó, némelyik siker
  • DTC vagy klasszikus kiskereskedelem jobb-e ezeknek a cégeknek?
  • + Milán gondolatait a mystery box előfizetésekről

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Kapcsolódó tartalmak

Források:
Business Insider
Forbes
RetailDive
The Drum
The Drum
Business Insider
Modern Retail

Kiemelt kép: Canva

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Kapcsolódó cikkek