Azt gondolnánk, hogy a márka megjegyzésének alfája és omegája a logó. Erre rácáfol a következő kutatás. A Signs.com azt kutatta, hogy az emberek mennyire emlékeznek egy-egy márka logójára, annak színére, mintájára. Az eredmény elég lehangoló ahhoz képest, hogy tényleg nagy márkákról van szó. A kutatás eredményei közül néhányat ide is beszúrtam, alatta pedig nézzünk még néhány információt ezzel kapcsolatban.
Az Apple logóját 150 ember rajzolta le csak a memóriájára hagyatkozva

Az Adidas logója 150 ember visszaemlékezése alapján:

A Starbucks logója 150 ember visszaemlékezése alapján:

Ami mindenképpen kiderült a kutatásból
A színek maradnak meg bennünk a legjobban, csak azután a formák, alakzatok, végül a logóban található szöveg az, amire legkevésbé emlékszünk (annak helyére, betűtípusa…). Így a logónk újragondolásánál a színekre helyezzük a hangsúlyt, azok megjegyezhetőségére, aztán az alakzatra koncentráljunk.
Másik logós kutatás: A Journal of Marketing Research 2000 fő megkérdezésével kutatta a logók alapján, mennyire tudják azonosítani az adott vállalatot az emberek. Kiderült, hogy a leíró logók (mint a Burger King-é) sokkal több vevőt vonz, sokkal gyorsabban azonosítják akár a boltban, akár egy plakáton, reklámban. (Forrás: Business Insider).
Nem leíró logók – nehéz hozzátársítani a céget

Leíró logók több pénzt hoznak


Márkaépítés – logóval kell kezdeni?
TÉVHIT, hogy a márkaépítéshez csak az arculat tartozik, sőt tévhit az is, hogy az egyik fő eleme a brandépítésnek. Ezt sajnos sok hazai márkaépítés guru hirdeti, rosszul! A logó és a többi arculati elem valójában a 0. lépés, vagy inkább úgy is fogalmazhatok, hogy egy mellékes dolog, ami szükséges, de nem azon fog múlni, hogy a vállalkozásod márka lesz. És még csak nem is egy jól hangzó szlogen, amin múlik! A márkaépítéshez sokkal inkább hozzátartozik az üzleti modelled, a vevőid (itt visszatérő vásárlókra gondolok), a termékek (kell új is, és jó termékstruktúra), ügyfélszolgálat és vevőélmény.
A logón túl a márkaépítésről – előadás
Gyere el a Minner márkaépítés előadására, ahonnan hazaviszed a saját csekklistádat, márkaépítés receptedet. Helyszínek és időpontok:
- Budapest (12.02.),
- Debrecen (12.11),
- Szeged (12. 04). helyszínen is lesz előadás + a csekklista!
Logóhoz kapcsolódó cikkek a Minner-en:
- 77 variáció a metró logóra, vagyis az M betűre. A magyar is közöttük van. – #ábra
- Ne a logóddal szórakozz! A nagy márkák logói sem voltak tökéletesek az elején. Ezt nézd!
- Így alakult át 5 ismert nagy brand logója az elmúlt évtizedekben
- 10 félreérthető logó. Vajon mire gondolt a grafikus, dizájner?
- Ha így változnak a logók, a végén már grafikust sem kell fizetni
Forrás: Journal of Marketing Research/ BusinessInsider
Sign – logók