Ha van egy startupod, akkor a marketingedben ne politizálj! Mutatok egy rossz példát – Yummber ámokfutása

Egyszerűen nem találtam olyan címet, ami rövid, és bele tudtam volna írni mindent, amit akartam. Remélem a lényegét így is látod. A hajamat téptem, amikor többször is megláttam a Yummber nevű ételmegosztós startup reklámjait, kreatívjait. Majd eszembe jutott, hogy ez jó elrettentő példa lehet, mit ne csinálj a marketingedben, ha fel szeretnéd húzni a startupod. Nézzük is, miért is problémás használni a politikát, és a végén persze adok ötletet, mit kellene helyette, illetve akár létrehozhatod a Yummber konkurenciáját (erre is adok tippet), nem is lesz nehéz…

A Yummber applikáció a Facebook kampányaiban úgy viselkedik, mintha valami ellenzéki kis párt lenne. Sőt ehhez igazítja a marketingjét is.
Itt az egyik promó anyaguk. Mi ezzel a baj?

yummber1

Ha felcsapsz egy marketing könyvet, ami gyakorlati tippeket ad, mondjuk Wolf Gábor MarketingBibiláját, akkor valószínűleg NEM látsz majd olyat, hogy használd a politikát a reklámjaidban, de ez igaz bármely marketing könyvre, kommunikációs könyvre is.
Miért? Ha a pénzed ellensége vagy, és szeretnél több embert is kizárni a vásárlói bázisodból, akkor hajrá. Viszont, ha te szeretnéd növelni a bevételed, a branded, akkor NE használj ilyen promót. Persze értem én  UBER >>> “közösségi fuvarozás” (ami tudjuk, hogy nem az) >>> kormány >>> betiltotta >>> Yummber alapítói azonosultak a témával >>> ők is a közösségi bizniszben vannak, akkor gondolják így kell viselkedni.
Pedig a Yummber működését egy tollvonással meg tudná szüntetni a kormány vagy a NAV. Én nem azt mondom, hogy tövig nyalj be, ha ilyen startupot üzemeltetsz. Inkább azt mondom, hogy csak hagyd ki a politikát! Dolgozz, no és még ha ilyet üzemeltetsz, mint a Yummber, még témád is van 1 millió, amivel el tudsz adni, felhasználói bázisodat tudod növelni… Ne ébreszd fel az alvó oroszlánt.
Legyen éppen bárki a hatalmon, akár a Zabhegyező Gittegylet is, és még ha nem is bírod őket, akkor se használd a céged reklámjában a politikát! De nézzük tovább! Ebből tanulsz!

yummber2Több hasonló promót is láttam tőlük. Ezzel a képpel mi a baj? Csupán annyi, hogy a Yummber marketingese eleve eldöntötte, hogy a képen látható személyek nem használnák a Yummbert? Honnan tudja? Persze pozícionálni kell a terméked, szolgáltatásod, de NE így. Pedig ebben az esetben a kép feletti szlogen még jó is (így elrontani….). Továbbá jogilag is érdekes a helyzet, valószínűleg a Rogán házaspár nem kap pénzt azért, hogy felhasználják őket a kampányaikban.

Mi legyen rajta a promócióidon, mit érdemes használni, vagyis mit tanácsolnak a marketingesek, amik tényleg működnek is?
Kutya, kisgyerek – Ez a legfelső szint, igaz? Ezt te is tudod szerintem.
A SEX, erotika is még ide sorolható.
Étel –  Bizony, ösztönösen ránézünk. Ezt a MarketingTársaság Facebook oldalán is olvashattad már: ‪#‎140dologvallalkozoknak‬9. dolog: Az agyunk folyamatosan olyan ingereket, “jeleket” keres, mint a saját nevünk, étel, sex, veszély, emberi arc.

Persze modhatod azt is, hogy ez mind bullshit. Mégis működik, és nem tudok leírni neked egy komplett kampányt, hiszen függ ez a te termékedtől, célodtól… Ezek csak irányvonalak.

Akkor miért nem használja ki ezt a Yummber (erről még lent írok)? Miért kell politikát használnia? Nézd meg ezt a szöveget tőlük:Ez nem igaz! Tökre elcseszi a kormány a kampányunkat! Most gyárthatunk új kreatívokat… áh, már senkiben sem bízhat az ember. /Forrás: Yummber Facebookjáról.

Ezt csak őt tudják, miért írnak ilyen kampányokat. Valószínűleg futtattak egy kampányt, aztán örültek, amikor meglátták, hogy alacsonyak a kattintási költségek és folytatták tovább. Csak a következményekre nem gondoltak persze.  Az igaz, hogy az emberek sok-sok infóval találkoznak naponta, és lehet el is felejtik ezt, de akkor se politizálj a marketingedben. Még akkor sem, ha szerinted, vagy a többség szerint IGAZAT mondasz a reklámodban az adott politikai témáról.
Persze én tudom, a negatív kampány is kampány, így valószínű, most én is ezzel a poszttal ingyen reklámot csináltam nekik, de nem hiszem, hogy ez volt a céljuk.

Jöjjön a tipp!
Csinálj hasonló appot, vagy csak legyen egy recept applikációd (87. üzleti ötlet).  A lényeg az, hogy bátran használd az ételt marketingre. Atyaég, tényleg ösztönösen ránézünk az ételekre. Ennél jobb marketinget nem tudsz használni. Napi 1-2 poszt ételekről, vagy a felhasználók receptjeit megosztod… annyi mindent bele tudsz vinni, és máris előnyben leszel, mert te nem használsz politikát. Étel videókat se feledd! Hirdess nyereményjátékot, mobillal vegyék fel a felhasználóid, ahogy főznek, felgyorsítod a videókat, recept feliratot raksz rá… garantált a nagy nézettség.
A recept app ötletnél is leírtam, hogy bátran keress meg nagyobb cégeket. Én a Yummber helyében kapásból megkerestem volna a Lidl-t (ők nyitottak lehetnek az ilyenre), vagy a Vénusz étolajat, vagy Univert, Riska-t…. és plusz bevételem lenne belőle. Ezt ne feledd!!!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Természetesen nem a meteorológiai hőtérképre gondolunk, hanem arra, amit a weboldaladon használhatsz a látogatóid aktivitásának elemzésére. Kiderítheted, hogy meddig görgetnek le, hová kattintanak, mely paneleken töltenek el több időt. Így lényegében folyamatosan monitorozhatod őket, és ennek segítségével javíthatod a felhasználói élményt, hogy lehetőleg minél több konverziót tudj elérni.

Az adatvédelemtől egyik félnek sem kell tartania, teljesen anonim módon történik a képernyőfelvétel, és nem terjed ki más megnyitott ablakokra. Az eszköz neve hotjar, amit úgy tudsz használni, hogy a regisztráció után beágyazod a szoftver által generált egyedi kódot a weboldaladba.

Rendkívül izgalmas lesz látni a látogatók viselkedését, és arra fog sarkallni, hogy addig fejleszd a weboldalad, amíg nem kínálod a lehető legjobb élményt számukra, hiszen ez a bizniszedet is befolyásolja.

MinnerInstant

Biztosan jártál már úgy, hogy egy érdeklődő valamilyen módon (telefonon, email-ben, Facebook üzenetben) megkeresett, és feltett milliónyi kérdést a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban. Ha ez viszonylag sokszor megesik, akkor valószínűleg nagyobb figyelmet kell szentelned a GY.I.K.-re, azaz a „Gyakran Ismételt Kérdések”-re (angolul F.A.Q.). Alapvetően a látogatók bizalmatlanok, ezért többféle módon is meg kell győzni őket arról, hogy téged válasszanak; de nem úgy, hogy rengeteg időt vesztegetsz el azzal, hogy mindenkinek egyesével válaszolsz. Tedd fel az összes olyan kérdést, amely felmerülhet a leendő vásárlód fejében! Mit, miért, mikor, mennyiért, hogyan…? Hozz létre egy ilyen oldalt a weboldaladon belül, és töltsd fel ide az összes kérdést, a válaszaiddal együtt. Ha ezután valaki újabb kérdéssel traktál, frissítsd a listát, így elkerülve azt, hogy állandóan felesleges kérdésekkel bombázzanak. Ha pedig a kérdések inkább a terméked / szolgáltatásod specifikációra irányulnak, bővítsd ki a termékleírásokat!

MinnerInstant

A linktr.ee nevű interaktív linkfáról már írtunk a Digitális Ninja hetek alkalmával, és ha akkor nem próbáltad ki, most itt az ideje! Röviden a lényeg: ha van Instagram fiókod, korlátozott karaktert tudsz a profilodon megjeleníteni. Egy linkcsokor lehetőséget ad, hogy a látogatót bármilyen felületre navigáld anélkül, hogy kettőnél többet kelljen kattintania. Így, ha bárhol – mondjuk egy rögzített közösségi média posztban – megosztod a linkcsokrod, onnan átirányíthatod a látogatót más platformokra, de akár közvetlenül a webshopodba is, ezáltal magasabb konverziót érhetsz el.

Az ingyenes verzió is tökéletesen ellátja a feladatát; az előfizetéssel több statisztikához férhetsz hozzá, eltüntetheted a linktr.ee logót, valamint feliratkozókat gyűjthetsz.

Nézd meg a Minner linkcsokrot ide kattintva!

Ebben a cikkben részletesebben olvashatsz erről az interaktív megoldásról: Linkből menü például Instagram-on. Interaktív online linkcsokor – linktr.ee

MinnerInstant

Azt a célt tűztük ki, hogy minden egyes nap adunk egy olyan rövid üzleti tippet, melynek alkalmazásával hozzájárulhatsz céged fejlődéséhez, miközben kiadásaidat csökkentheted, a bevételeidet pedig növelheted. És hogy miért érdemes naponta 1 százalékot fejlődnöd? Sok kicsi sokra megy – tartja a mondás, de az alábbi ábra is remekül szemlélteti, mekkora különbséget jelenthet, ha minden nap csak 1 százalékkal jobban, és nem pedig gyengébben teljesítesz:

Napi 1% – Forrás: jamesclear.com

0. küldetés: Teljesíts annyi küldetést, amennyit csak tudsz!

Folyamatosan készülünk új anyagokkal, garantáltan minden munkanapra jutni fog egy challange, ami csak arra vár, hogy a saját bizniszedben élesítsd! Nem probléma, ha egy adott küldetést valamilyen oknál fogva nem tudsz teljesíteni, vagy éppen kimarad. A lényeg: találj vissza erre az oldalra, vagy görgess lejjebb, keress olyan célt, amelyet teljesíteni tudsz. Ez nem csak a vállalkozásodnak lesz jövedelmező, de téged is motiválni fog. A megvalósított ötleteket, valamint ezek eredményeit dokumentáld, és küldd el nekünk az info@minner.hu email-címre. A legjobb, legötletesebb megvalósításokról ugyanis beszámolunk majd az olvasóknak, így lehet, hogy a következő esettanulmány már a Te cégedről fog szólni!

Hol fogod megtalálni?

A küldetések a Minner Instant-ban jelennek meg, az összes feladatot a minner.hu/kuldetes oldalon éred el. Hajrá!

MinnerInstant

Tavaly csődöt jelentett, több milliárdos tartozás, dühös partnerek, vevők, sőt emiatt még egy Minneres üzleti ötlet is született (lásd itt).

Hogy áll most?

  • Túl élte a csődöt
  • Csak a fele tartozást kell kifizetnie a hitelezők, partnerek felé.
  • A látogatottsága a tizedére csökkent, korábban havi 750-900 000 -szer nyitották meg a felhasználók a Bónuszbrigád oldalát, ma már csak alig havi 75 000-szer. Egy kisebb kuponos oldallá zsugorodott.
  • Szerződés kötött olyan platformokkal, mint a jegy.hu, hogy feltöltsék ajánlatokkal az oldalt.
  • A Facebookon már tiltják a kommentelési lehetőséget. Láthatóan sokan dühösek még (joggal).

A BónuszBrigád üzleti modellje alapjaiban hibás, ami egy következő hasonló esetet hozhat. Lényegében nem kezelik külön partnerek pénzét. Pedig egyébként még adózás szempontból is jobban tennék, ha letétként kezelnék.

Ugye! Érdemes elolvasni a cikket, ötletet! Piaci rés lett a hazai kuponos oldalak piacán. Te indítod a következőt? Üzleti ötlet…

MinnerInstant

Már 7 éves a Minner, és most is még egy újabb szintre került az oldal. Ebben a szegmensben a leglátogatottabb hazai oldal, így kell is villantani, diktálni a trendet. Ezt egyébként nem nagyon mondja el itthon senki a vállalkozóknak, de valóban nincs olyan, hogy a vállalkozásod kész van (Minneren írunk erről természetesen).

Folyamatosan újítani kell, akár az üzleti modellt, akár új terméket létrehozni, akár más területen. Én egy olyan média oldalt üzemeltetek, amihez hasonló még nem volt itthon, sőt ennyire nem foglalkoztak azzal, hogy például mi is legyen a menüben, hogyan is olvasnak a felhasználók, mi a rutinjuk. Nincs előttem minta, de talán ez jó is, mert nincs mi bekorlátozzon.

Sokan szokták kérdezni, hogy: “Milán, mi a lelkesedésed titka, hogy tudod már több éve ugyanazzal a lendülettel csinálni a vállalkozásodat?” – A válasz több is lehet, és nem lennék én, ha nem csak annyival intézem el a választ, hogy szeretem, amit csinálok. Főleg, mert azért vannak pillanatok, amikor… …. …
A válasz: pont az ilyen kis újítások, akkora lendületet adnak nekem, az oldalnak, és most már a munkatársaknak is, ami azonnal átvált lelkesedéssé.

Most éppen egy új menüpontot helyeztünk el az oldalra, aminek röviden ezt a nevet adtuk: Hol tartok Igen, ezzel az olvasó a vállalkozása életciklusa alapján tud a cikkeink közül szemezgetni. Új aloldalakat hoztunk létre. Majdhogynem egy újragondolt tartalomjegyzék. És, hogy a legjobb élmény legyen a Minneren lenni, mindezt megfelelő dizájnnal tálaljuk.

Az új aloldalakat elneveztük:


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek