Hogyan indítanék be egy kiterjesztett valósággal foglalkozó startupot? – Figyeld a lépéseket, és inspirálódj belőle!

Dátum

Megosztás

Egy olyan, új cikksorozat pattant ki a fejemből, aminek köszönhetően még jobban át tudom adni az évek alatt megszerzett tudásomat, és azt ti hasznosítani tudjátok. Nem is szaporítom tovább a szót, úgy is látni fogod, miről beszélek. Kezdjük is el!

A cikksorozatban azt mutatom be, hogy én milyen módon lépnék be adott piacra, adott termékkel/szolgáltatással úgy, hogy maximum 1-2 millió forintom van beindítani a vállalkozást.

Kiterjesztett/virtuális valóság és én

Nézzük át, milyen tudásom is van jelenleg ezen a piacon, hogy teljesen képbe legyél, miként is csinálnám. Semmi közöm jelenleg a kiterjesztett valóság piachoz, sőt, semmilyen mérnöki tudással nem rendelkezem. Ha befektetőket kellene meggyőznöm az ötletemről, akkor maximum a marketing tudásommal tudnék villogni.
Sőt, még konkrétan ötletem sincs, csak az, hogy ebben a szektorban szeretnék valamit megvalósítani.
Nem azt csinálom, hogy azonnal elkezdek fejleszteni, azonnal kész termékkel lépek a piacra, vagy befektetőket kezdek el keresni. A befektetők ki is röhögnének jelenleg, ezért csinálom azt, hogy … kiderül lent.

A piac – Kiterjesztett / virtuális valóság

Jelenleg mindkét piacra fejlesztenek a cégek, vagyis a kiterjesztett és a virtuális valóságra is. Így nehéz eldönteni melyik területre érdemes „berobbani”. Még a Facebook is mindkettőre fejleszt, így tényleg nehéz lesz.
Egy nagyon nagy érv a kiterjesztett valóság mellett: Az én választásom később biztosan a kiterjesztett valóság lesz, mivel ott nem kell mindent megalkotni a térben, hiszen a valóságot használja és arra „tesz” rá dolgokat, míg a virtuális valóság esetében nekünk kell megalkotni a teret is.

Piac megismerése

Először is még jobban meg kell ismernem a piacot, így kipróbálom az összes hazai lehetőséget, megnézem, ki foglalkozik vele. Elmegyek annyi expora, kiállításra, rendezvényre amennyire csak lehet, bár tény, hogy ezen a piacon még szinte semmi sincs itthon, így külföldi jöhet csak szóba.
Fontos! A piac megismerését arra az időszakra is teszem, amit majd a piacralépés (következő bekezdés) résznél le fogok írni.

Piacralépés

Még csak most tűnik fel neked, hogy még nem is beszéltem az ötletről. Igaz? Pedig már a piacra lépésről írok. Írtam egy cikket már arról, hogy miként butítsd le úgy az ötletedet, hogy ne kelljen sok pénzt kockáztatnod, és mégis nagyobb sikert érhetsz el, mintha azonnal lépnél a piacra, már kitalált termékkel. Tehát ebben az esetben a kiterjesztett valóságos vállalkozásomban nem azonnal állok neki fejleszteni és kitalálni valamit, hanem először más módon lépek a piacra; de a cél majd a saját termék lesz.

Így indulnék el:

1. év:
Cél a piac megismerése, profittermelés, leendő munkatársak felkutatása.

  • Események szervezése:
    Virtuális valóságos cégekkel veszem fel a kapcsolatot (ezek vannak többen most), akiken keresztül eseményeket szervezek, vagy elviszem őket fesztiválokra, városnapokra, illetve plázákba.
    Pl. „Virtuális valóság” roadshow-t csinálnék…
  • Webshop, már meglévő termékek forgalmazása
    Ezt nem csak profitcéllal csinálnám, hanem előnevelném a vásárlóimat is, és brandet építenék. Megismerném a piaci igényeket.
  • Csapatépítőket szerveznék
    Olyan virtuális valósággal, vagy kiterjesztett valósággal foglalkozó dolgot keresnék, amivel lehetne csapatépítőt csinálni. Pl. Szabaduló szobák (ha jól tudom van ilyen már). Így már a céges oldalt is meg tudnám fogni. Építeném a brandet. Itt elég jó profitom is lenne.
  • Blogot indítók
    Értelemszerűen a webshophoz és az eseményekhez tartozó blogot indítok, amin keresztül tudom reklámozni az előbb említett üzleteket. .

2. év:

Már befolytak az első bevételek is az események szervezéséből, és a kisebb webshop tevékenységből. Mi következik ezután?

  • Közben megismerkedtem olyan emberekkel is, akik közül kikerülhetnek a kiterjesztett valóságos startup leendő munkatársai.
  • Most jött el azaz idő, hogy elkezdjünk fejleszteni, vagy kiadjam alvállalkozóknak a fejlesztéseket, vagy munkatársakat vonjak be.
  • Értelemszerűen ekkor derül ki, mekkora tőkére van szükség, kell-e befektető.
  • Amennyiben szükséges nagyobb tőke a fejlesztésekhez, szolgáltatások kialakításához, termékek előállításához, akkor megindul a befektetőkeresés.
    Miért van könnyebb dolgom? Mert már működő cégbe fektetnek be a kockázati tőkések, üzleti angyalok. Sokkal jobb tárgyalási pozícióba kerülnék, és elhiszik hogy ismerem a piacot.

Mit tanulhattál ebből?

  • Nem ugrok azonnal fejjel a falnak.
  • Ha olyan piacra török be, amit nem ismerek, nem azonnali fejlesztéssel készülök, hanem már meglévő eszközöket, termékeket… infrastruktúrát használok.
  • Nem zavar, ha közben más is fejleszt hasonlót, vagy elindultak a fejlesztések ezen a piacon, nem számít, ha nem én vagyok az első a piacon (például Facebook előtt is volt a MySpace, mégis a FB lett a sikeresebb)
  • Már működő céget tudok felmutatni, ha éppenséggel több millió forintra lesz szükségem. Amennyiben befektetőkkel kell tárgyalnom, ez jó tárgyalási alapot fog képezni.

Tudom, mire gondolsz: „Akkor miért nem valósítom meg?” Éppen, amint látod a Minner-en dolgozom, és ezt a vállalkozásomat valósítom meg, és azon vagyok, hogy minél nagyobb brand legyen, és természetesen minél több bevételem származzon belőle. Így mázlitok van, mert amelyik ötletet nem valósítom meg 1-3 éven belül, azt leírom a Minner-en.

A cikksorozat további részei:

[adrotate banner=”5″]

 

Fotó: COM SALUD Agencia/Flickr

 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!