A hazai piacon is rengeteg digitális monopol szereplő van. Megdönteni az ingatlan.com-ot vagy a Professiont? Sokan próbálkoztak már ezzel az elmúlt időszakban. Ezek a nagy óriások jókor voltak jó helyen? Pont időben indították el anno az üzletüket? A Google is így gondolta, de 1,5 évvel ezelőtt kicsit meglepődött a ChatGPT népszerűségén. Lehet-e piacot szerezni ilyen óriások mellett? Mit tudnak ők? Saját sikerüknek köszönhetően szerezték meg a monopolhelyzetet; bebetonozott helyük van a területükön.
A cikk írása közben rájöttem, hogy ebből egy cikksorozat lesz, mert már az első piac bemutatásakor egy könyvfejezetnyi szövegen kell átrágnod magad. Az első kiszemeltünk a Profession, amely bevehetetlenül körülbástyázta magát. Az általa lefedett piac zsírosbödönjének már egy kis szelete is izgalmas lehet.
Először egy gyors áttekintés, majd nézzük meg, milyen területen érdemes egy olyan vállalkozást beindítani, amely a példában szereplő területen működik.
Profession – egy igazi pénzgyár
Az állásközvetítő oldal jelentősen felülmúlja az utána következő cégeket mind forgalomban, mind nyereségben. Az előző két évben rendre 14 milliárd forint árbevételt ért el a cég, és 7 milliárd forint nyereséget (néhány száz millió forintot kerekítve). Valójában a Sikeres cégek rovatba elég lenne csak őket betennünk itt a Minneren, ők maguk lennének a rovat; 12 céget már feldolgoztunk, de ilyen profitrátát még nem láttam. Sőt volt itt a Talentuno is, aki úgynevezett matchmaking platform, ajánlásért fizettek pénzt. 2 milliárd forintnyi befektetői pénz égettek el (lásd itt),
Voltak próbálkozók ezen a piacon, de a Profession lett a végső nyertes.
A HR Portál korábbi állásportálokkal foglalkozó „történeti” áttekintése során kiderült, hogy a piaci átrendeződés itthon gyakori volt. Sőt, olyan cégek is elbuktak, amelyek jelentős összegeket fektettek a piacszerzésbe, mint például a Monster. Emlékszel rá? Vagy ott volt az Allas.hu, amely nagy kampánnyal és kockázati tőkével próbált fogást találni a piacon. Végül lepattantak.
Kik vannak most jelen?
- Profession. A vállalat a 2002-es alapítású jobmonitor portálból nőtte ki magát, majd felvásárlások sora követte és most a Ringier alá tartozik.
- CVOnline. Ők éves 300 millió forint forgalmat érnek el, és jelenleg veszteségesek (-3 millió forint).
- Jobline, ami a HVG-hez tartozik, része az cég ökoszisztémájának, értsd nem külön építik, vagyis nem sikerült akkora piacot kihasítania.
- Jófogas – külön nem ismerjük a számokat.
- Dreamjobs – talán életet lehelnek bele, de nagyon kis piaci szereplő.
- Majdhogynem a Facebookos álláscsoportok labdába rúgnak, de abból ugye ki profitál? Sokat maximum a Zuckerberg, meg én Facebook (Meta) részvényesként.
- Karrier portállal rendelkező nagyvállalatok. Külön szeretném kezelni azokat a piaci szereplőket, akik saját karrier portállal rendelkeznek és ők bizony nem költenek a fenti portálokon (vagy keveset). MOL, Aldi, Lidl, Richter…
- LinkedIN is kiharap egy nagyon pici részt, de értelemszerűen a szakmai közösségi portál főleg a magasabb pozícióban dolgozó emberekre épít.
- Piaci szereplők még a állásokat listázó, összegyűjtő weboldalak. Allasportal.hu, jooble.hu, indeed.hu – érdekes piac ez is, de óriási a függőség az állásportáltól.
Miből van itt a legtöbb pénz?
Egyik bevételi láb az álláshirdetés feladása, amely igencsak megdrágult az elmúlt időszakban. Az alábbi ábrán a Profession legalacsonyabb álláshirdetési díjait látod.
Másik bevételi láb az önéletrajz hozzáférés. Talán ez a legjobban jövedelmező, hiszen begyűjtik és eladják „kilóra”. Mindenki nyer (biztos ez?). Az alábbi ábrán azt látod, hogy milyen óriási mennyiségű önéletrajzon ül a Profession.
Ennek díja szintén hozzájárul a fenti 14 milliárd forinthoz, ahogyan azt látod az alábbi képen. 69 000 forint + áfa összegért 2 hétig hozzáférsz az adatbázishoz, 30 jelölttel tudod felvenni a kapcsolatot.
Akár a CVOnline-t, akár a Professiont nézzük mindkét cégnél egyértelműen fő KPI, hogy releváns, aktuális, jó minőségű CV állományuk legyen.
A piacot már megnéztük felülről! Mintát vettünk belőle, most keressük a lehetőségeket!
A megoldásokat, vagyis azt, hogy milyen piaci stratégiákkal lehet kihasítani egy szeletet a fenti piacból, előfizetőink olvashatják. Ezeket a tartalmakat olyan üzleti gondolkodóknak szánjuk, akik ötletet meríthetnek belőlük, vagy fejleszthetik üzleti gondolkodásmódjukat. Válj Előny előfizetővé, és kerülj előnybe!
Mi szerepel az elzárt részben?
- Stratégiai alapokat vesszük át, példával szemléltetve.
- Kérdéseket látsz, amire válaszolva megtalálhatjuk az új üzleti ötletet
- Egy adag ötletet kapsz, ami serkenti az üzleti gondolkodást és még üzletet is lehet rájuk építeni!
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
Van még ilyen cikk?
- 7 kínos kérdés a vállalkozásoddal kapcsolatban
- Így lehet betörni egy piacra saját fejlesztéssel és jó stratégiával. Afrikában mobilt eladni – célcsoportválasztás és bővítés
- Hová tegyük ezt a terméket a boltban? Üzleti feladványok 11. rész
Forrás: https://www.hrportal.hu/hr/a-legjobb-allaskereso-oldalak-20221009.html
Fotó: Canva