Így NEM fejleszt terméket az Apple – miért van kreatív válságban a cég?

Dátum

Megosztás

Az Apple korábban szinte mindent arannyá változtatott, amihez hozzáért – viszont manapság már nem ennyire egyszerű a helyzet. Egy évtizede nem rukkoltak elő valódi „bestseller” újítással, és a frissen bevezetett termékek, mint a Vision Pro VR/AR headset vagy az Apple Intelligence, egyelőre nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Sőt, komoly problémák kerültek napvilágra, amik egyszerre ütötték meg a sajtó és a befektetők ingerküszöbét.

De mi is áll e kudarcos időszak mögött és hogyan segítettek rá erre a Trump-féle vámok?

-773 milliárd

A részvényárfolyam már a vámok bejelentése előtt is süllyedőben volt – az első négy hónapban 8%-ot esett, ami kétszerese volt az S&P 500 átlagos csökkenésének. Abszolút kiábrándulás! Főleg, mert az Apple-től megszoktuk, hogy mindig valami forradalmi újítással rukkol elő. 

Na, de ezután, Trump elnök vámfenyegetései abszolút aláásták az Apple kínai gyártási modelljét. Amint felröppent a hír a büntetővámokról, az Apple négy nap alatt elveszített 773 milliárd dollárt a piaci értékéből, és rövid időre lecsúszott a világ legértékesebb vállalata címről.

Na, de honnan gyökereztethető a probléma?

Az iPhone lassan 18 éves, és azóta inkább evolúciós, semmint forradalmi változtatásokat látunk. Az Apple Watch és az AirPods ugyan hozott új színt, de ezek is már 6–8 éves termékek. És egyre többször már szervezeti hibák is felmerülnek – bár Tim Cookot sokan dicsérik azért, hogy a Steve Jobs utáni időszakban is a csúcson tartotta a céget, azért műszaki és termékfejlesztési fronton eddig mindig hagyta, hogy a „kreatív zsenik” vezessenek. Úgy tűnik, éppen ez a „nem elég határozott termékvízió” szivárgott át a szervezetben, ami belső csatározásokhoz és lassuló innovációhoz vezetett.

Amikor mindenki a „következő nagy durranást” várja, de a vezetőség nem ad hozzá egyértelmű termékvíziót, akkor a régi siker épphogy teherként nehezedik a cégre

Nézzünk rá a nagy tech-cégek fejlődési ciklusaira: gyakran látunk olyan mintákat, hogy 8–10 évente „megakadnak”, és drasztikus megújulásra van szükségük. Az Apple-nél is korábban voltak kisebb és nagyobb megtorpanások (lásd Mac vs. PC-harc az 1990-es években, majd iPod–iPhone berobbanás). Nem kizárt, hogy ismét szükség van egy új fejezetre.

Termékfejlesztési ígéretek vs. valóság

Az Apple az elmúlt években két újdonságtól várt csodát – e két termék sikertelensége pedig több fronton is megmutatta, hogy ténylegesen 10 éve várunk már valami újra. “Óriási kasszasiker” már a Watch és az AirPods óta nem volt. A szolgáltatásaik (pl. Apple TV+) mínuszosak, egyáltalán nem versenyképesek a riválisokkal és piaci részesedésben is lemaradnak. Ráadásul a bevételeiknek még mindig körülbelül a fele az iPhone-ból származik – egy olyan termékből, amely 18 éve jelent meg, és évente csak lépésenként fejlesztik.

Mi volt az ígéret?

  • Vision Pro: Egy virtuálisvalóság-headset, amitől azt remélték, visszahozza az „Apple-varázst”. A piaci fogadtatás viszont kifejezetten csalódást keltő lett: sem a felhasználók, sem a szakmai közönség nem kapta fel. Erről amúgy még a Milán is írt a megjelenésekor: Itt az Apple szemüveg

Az egyik oldalon ez az Apple. Ha valamitől, akkor az ő piacra lépésétől lesz az átlagember számára is cool, ez a szemüveghordás és talán sikerül elérniük, hogy az emberek akarják. Ezt tették az érintőképernyős telefonnal is

– hát, most nem sikerült.

  • Apple Intelligence: De a legnagyobb probléma inkább az AI vonatra való fel-nem-szállás. A cég új mesterséges intelligencia rendszere lett volna a nagy dobás, amely végre felturbózza az Apple szoftverökoszisztémát, és új lendületet ad a Siri-nek is. Ehhez képest nem elég, hogy késve jelent meg, de több funkcióról téves információkat közöltek – majd ezeket e hirdetéseket (jogi csatározások után) le is kellett lőniük. Illetve nincs szó semmilyen AI támogatott Siri-ről, nem működik, egyszerűen tovább passzolja a feladatot a ChatGPT-nek… A csapatokat is átszervezték: John Giannandrea helyett már Mike Rockwell (a Vision Pro-ért felelős vezető) viszi tovább a Siri-fejlesztést.

Több távozó kulcsember és új, tapasztalatlan vezetők is akadnak! Az Apple-nél 2019 óta többen is kiléptek, köztük Jony Ive, akinek a tervezőcsapata az évek során több ikonikus termék dizájnját hozta létre. Dan Riccio, aki a Watch fejlesztésén dolgozott, szintén visszavonult. Az ő helyükre olyan vezetők érkeztek, akiknek kevesebb a „nagy termékbevezetéses” múltja. John Giannandrea 2019-ben csatlakozott a Google-től, de korábban sosem vezetett ekkora volumenű, publikus termékbevezetést.

A lassú, de csiszolt megközelítés már nem működik

Az egyik legismertebb tech YouTuber, Marques Brownlee (MKBHD) videójában részletesen kitér arra, hogy a nagy technológiai vállalatok – így az Apple is – miként próbálnak alkalmazkodni a mesterséges intelligencia gyors előretöréséhez. A fő üzenet? 

Még egy óriás, amely 3 MrD dollár feletti értékkel bír, sem érezheti magát biztonságban, ha nem tud megfelelően reagálni egy ekkora technológiai váltásra

Lássuk meg: a ChatGPT és más AI-megoldások villámgyors elterjedése rámutatott, hogy ez a technológia lesz a következő meghatározó terület a techiparban. A Google, a Microsoft és még sokan mások is (Samsung: Galaxy AI) beépítették már az AI-funkciókat a termékeikbe – még ha nem is hibátlanul. 

És az Apple? Felismerte a fenyegetést, de a „kézzelfogható”, mindennapokban is használható AI-megoldásaik még mindig váratnak magukra. Ellenben óriási a szakadék a promóciókban szereplő „képességek” és aközött, hogy ténylegesen mit tudnak ezek a funkciók.

Egy nagyon jó meglátása az, hogy az Apple mindig is egy “late adopter”, vagyis későbbi, de finomított, tökéletesített piacra lépő volt – sikeresen. Például nem ők találták fel az okostelefont, de az iPhone-nal tökélyre vitték. Ez viszont inkább a hardver frontján vált be (pl. az iPod sem az első MP3-lejátszó volt, de az Apple-sztori mégis arról szól, hogy ők forradalmasították). Az AI viszont nem hardware, hanem software, ami hónapról hónapra nagyobb fejlesztésekkel, előrelépésekkel és meglepetésekkel jelentkezik különböző fejlesztők kezei közül – legyen az Amerika, EU vagy épp Kína! Nem ugyanaz a terep – nincs idő tökéletesíteni.

AI ≠ Apple Intelligence 

A Marques Brownlee által felvázolt problémák összecsengenek az Apple házon belüli gondjaival: késlekedő fejlesztések, félresiklott AI-bevezetések, hatalmasra növelt marketingkampány, ami mögött a valóság (egyelőre) nem tud felzárkózni. A felhasználói élmény mindig is az Apple erőssége volt, és még mindig óriási pénzügyi és piaci erőforrással bír, de a mesterséges intelligencia területén mutatott lassúsága és a valós tudás hiánya feszültséget teremt.

Az a kérdés, hogy sikerül-e időben reagálnia, vagy megismétlődik-e a történelem, ahogy korábban egyes hatalmas vállalatok – pl. Nokia, BlackBerry – nem tudtak felzárkózni az új trendekhez, és végül eltűntek.

Számunkra a legnagyobb tanulság talán az, hogy bármekkora vállalatról is legyen szó, a belső konfliktusok, a nem megfelelő termékvízió és a csökkenő innovációs kultúra mindenkit megroppanthat – akár a világ egyik legértékesebb cégét is.

#könyvajánló Érdemes elolvasni a „Szervezzük újra” című könyvet, amely arról szól, hogyan reagálhat egy hosszabb ideje működő cég a gyorsuló vállalati diszrupcióra, illetve hogyan lehet megelőzni a fentiekhez hasonló helyzeteket.

Olvasnál még a témában?

Források:
New York Times, MKBHD, Apple, Minner

Fotó:
Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.