Hogyan döntötte meg a ChatGPT az online oktatást? – Diszruptív innováció

A technológiai forradalmak sokszor olyan gyorsan történnek, hogy mire egy vállalat észbe kap, már veszélybe kerülhet a piacvezető pozíciója. A Chegg története is egy ilyen példa: az online oktatási piac egykor meghatározó szereplőjét a ChatGPT mesterséges intelligenciája taszította le a trónról és érte el, hogy 99%-os esésbe torkolljon a piaci értéke – elég rövid idő alatt

Mi vezetett oda, hogy a Chegg szinte teljesen elbukott? És hogyan kerülhetik el más vállalkozások, hogy egy technológiai ugrás teljesen felforgassa a működésüket? Rövid válasz: diszruptív innováció – de egy harvardi tanulmánnyal kiegészítve ezt hosszabban is tárgyaljuk.

A diszruptív innováció hatása a piacra

A Chegg kezdetben könyvbérléssel foglalkozott, amelyet később kibővített online tanulási eszközökkel, tananyagokkal, gyakorló kérdésekkel, és házi feladat segítségnyújtási szolgáltatásokkal. Ezek a megoldások népszerűek voltak a diákok körében, mivel hozzáférést biztosítottak oktatási anyagokhoz, amik segítettek a vizsgákra való felkészülésben – válaszokat kaptak a kérdéseikre. Az évek során a Chegg az egyik legfontosabb online tanulási segédletté vált a diákok számára, majd jött a ChatGPT, és alapjaiban változtatta meg a játékszabályokat.

A mesterséges intelligencia olyan gyorsan változtatta meg a piacot, hogy a Chegg képtelen volt lépést tartani. Képzeld el, hogy a versenytársad egy olyan eszközt hoz piacra, amely ingyenes és azonnali válaszokat biztosít, míg te egy fizetős megoldást kínálsz – kikacsintás a Temu berobbanására. A Chegg pontosan ezzel szembesült: több mint félmillió előfizetőt veszítettek el, mert a diákok inkább az ingyenes, gyors megoldást választották.

Clayton Christensen diszruptív innovációról szóló elmélete szerint egy olyan innováció, amely kezdetben a piac alsó szegmensét célozza meg, vagy egy olyan szegmenst, amelyet a nagyobb szereplők elhanyagolnak, idővel képes felforgatni a teljes iparágat. A diszruptív innováció nem azonnal a legjobbat kínálja, hanem egy új, gyakran egyszerűbb megoldást, amely elég jó a fogyasztók számára, és sokkal költséghatékonyabb. Ahogy ez a technológia idővel fejlődik, egyre jobb lesz, míg végül képes lesz kielégíteni a magasabb igényeket is, ezzel pedig kiszorítja a meglévő piacvezetőket.

A Chegg és a ChatGPT esetében is ez történt. A ChatGPT egy új, gyorsabb és ingyenes alternatívát kínált, ami megfelelt a diákok elvárásainak, és ezzel sokakat átvett a Chegg előfizetői közül. Azért fontos a diszruptív innováció megértése, mert segít felismerni, hogy a látszólag kisebb, egyszerűbb megoldások is óriási hatással lehetnek, ha elegendő igényt elégítenek ki és idővel fejlődnek.

#könyvajánló A Minneren sokszor hozunk nektek témához illő, vállalkozásotok, perspektívátokat segítő könyveket. Ebben a témában pedig a Szervezzük újra c. könyvet ajánljuk, ami arról szól, hogy a gyorsuló vállalati diszrupció vagyis a piacok átalakulása ma sokkal gyorsabb, mint korábban. Erre miként tud reagálni egy több éve működő vállalkozás, egy nagy szervezet.

Mesterséges intelligencia: az új versenytárs

Mit tehetsz akkor, ha egy technológiai ugrás hirtelen felborítja az iparágat, amelyben működsz? 

Nézzük meg, hogy mit csinált a Chegg – amellett, hogy nem reagált gyorsan és hatékonyan. A diákok, korábban azért fizettek, hogy kérdéseket tegyenek fel, amelyre csak idővel kaptak válaszokat, illetve egyetemi anyagokhoz kaptak online hozzáférést, amelyet maguknak kellett aztán kutatniuk – hagyományos kérdés-válasz megoldások, ugyanannyi önerővel, csak éppen digitalizáltan, már a könyvtári kutatásokhoz képest… Majd egy ingyenes alternatívát találnak, amely sokkal kényelmesebb számukra. A ChatGPT azonnali, személyre szabott válaszokat nyújtott, míg a Chegg hagyományos, előre megírt válaszokra épített – ami egyszerűen már nem volt vonzó.

Ez a váltás gyorsan átrendezte az ügyfélbázist: a Chegg fizetős szolgáltatásai jelentős előfizetői csökkenést szenvedtek el – több mint félmillió előfizető mondta le a havi akár 19,95 dollárba kerülő szolgáltatást. A részvények értéke 99%-kal esett vissza 2021 eleji csúcshoz képest, ami körülbelül 14,5 milliárd dollár értékvesztést jelent. 

És ha Te sem készültél fel, hasonló módon veszítheted el a piacodat. Sokszor halljuk azt a kérdést, hogy „hogyan maradhatok állva, ha egy új technológia jelenik meg?”. Erre nincs könnyű válasz, de az biztos, hogy gyorsan kell alkalmazkodnod. 

Nem elég csak a technológiai fejlesztésekre összpontosítani; az ügyfélkapcsolatok, a szolgáltatások és a vállalati kultúra újragondolása is elengedhetetlen.

Minden vállalkozásnak készen kell állnia arra, hogy újragondolja a stratégiáját, amikor a piac változik. Nézd meg, mi történt a Cheggel: a diákok váltottak, mert valami jobb és gyorsabb jelent meg a piacon. Ez az, amivel minden vállalkozónak szembe kell néznie. Hogyan tudsz elég gyors lenni, hogy a versenytársak ne előzzenek meg? Képben kell lenned!

A késlekedés következményekkel jár 

A Chegg hibája az volt, hogy késlekedett. Nem voltak elég gyorsak, amikor a mesterséges intelligencia elkezdett belépni a piacra, és ez súlyos következményekkel járt. A cég kezdetben elutasította a mesterséges intelligencia lehetőségeit, és később, amikor próbálták behozni a lemaradást, már késő volt.

Nathan Schultz, a Chegg jelenlegi vezérigazgatója szerint „A diszruptív pillanatokban arra kell összpontosítani, amit a legjobban csinálsz”. De hogyan tudsz összpontosítani, amikor a piacod szinte egyik napról a másikra változik meg? A gyors technológiai fejlődés nem csak kihívást, hanem lehetőséget is jelenthet. Ha valami hirtelen megváltozik, akkor a legfontosabb, hogy ne veszítsd el az irányítást, és maradj hű ahhoz, amit jól csinálsz – de legyél kész változtatni, ha szükséges.

A ChatGPT betört az online oktatás piacára, a Spotify letarolta az online zene világát, s a Netflix felforgatta a filmek disztribúciójának és fogyasztásának módjait… A következő nagy kérdés: hogyan?

Hogyan védekezhet ez ellen egy cég? Mit kell tudni a diszrupcióról még és hogy lehet ebből előny?

Ezt a részt előfizetőink olvashatják. Folytatjuk a témát és megkapod a HOGYAN -ra a választ a cikkben. Merüljünk még bele az innovációba!

Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!

A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó

Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)

Olvasnál még a témában?

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.

Kapcsolódó cikkek