Láttad már a hirkereso.hu oldalt? Két dolgot biztosan nem gondolnál erről az oldalról. Az egyik, hogy évente körülbelül 500 millió forint bevételt, és nagyjából ugyanennyi profitot (!!!) hoz a tulajdonosának, aki egyébként teljesen egyedül működteti a céget, nulla alkalmazottal. A másik pedig az, hogy havonta több tízmilliószor látogatják ezt az oldalt a magyarok. Mi ez a pénznyomda? Honnan jött az ötlet? Mi az alapító, Holló Gábor titka? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a sikeres cégeket bemutató videósorozatban, ahol olyan magyar üzleti történeteket dolgozunk fel, amelyek inspirálhatnak és tanulságosak lehetnek számunkra (a 14. részt látod most). Itt van egy vállalkozó, aki szó szerint évente megnyeri a lottót. Miből származik a bevétele? Kik olvassák ezt az oldalt? Miért nem sikerült még senkinek letaszítania őt a trónról? Utóbbi kérdést lehet, hogy nem fogjuk most megfejteni, de a többit igen!
Youtube-on itt éred el a sikersztori, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
Sikeres cégek: Hirkereso.hu története – Minden évben egy nyertes lottószelvény
Erről a weboldalról szól a történet, az éves 500 milliós webodal: hirkereso.hu
Holló Gábor már az óvodában autós képekkel kereskedett, az egyetemi évek alatt pedig teaházat nyitott, majd tokaji borokat árult a kollégiumban. Bár utóbbi esetben érdekes kérdés, hogy a kollégisták meg tudták-e venni a nedűt.
Az egyetem elvégzése után egy könyvelőiroda pénzügyeseként kezdte karrierjét. A cég az ő tudására alapozva bővítette szolgáltatási palettáját. Ott találkozott először az internettel, amikor 1997-ben azon gondolkodtak, hogy a könyvelőiroda ügyfelei e-mailben is küldhetnék a könyvelési anyagokat.
Már akkor cégbirodalomról álmodott. Azt látta, hogy amiben akkor dolgozott, annak a mérete legfeljebb 2-3-szorosára nőhet tíz év múlva. Otthagyta az alkalmazotti létet, és az internet felé fordult – a ’90-es évek végén járunk.
1999-ben Bostonban járt, ahol már előrébb tartottak az internet témában, és egyszerűen lenyűgözte, hogy azonnal hozzáfér a hírekhez. Tudni kell, hogy már az internet előtt is falta az újságokat és a híreket. Reggel azzal kezdte a napját, este is bújta a nyomtatott kiadványokat, sőt hétvégén is – akkor főleg magazinokat olvasott.
A kezdeti ötletei nem váltak be, így folyamatosan azon gondolkodott, hogyan aknázhatná ki az internet lehetőségeit. Egyszer csak eszébe jutott, milyen sok időbe telik összekattintgatni a különböző weboldalakat, beírni a címeket, ráadásul az internet is lassú. Ekkor egy olyan weboldalt álmodott meg, ahol egy helyen gyűjtené össze a linkeket és az aktív magyar weboldalakat. Egy, a Yahoo-hoz hasonló oldalt készítettek, amely az inspirációjuk alapja volt. Ez lett a kapu.hu, az első komolyabb internetes projektje.

A műszaki egyetemen faliújságra kifüggesztett hirdetéssel keresett társakat. Ketten jelentkeztek, de végül mindketten elmentek. Az egyikük azonban hozott egy új társat, akivel hosszú ideig együtt dolgoztak és cégtársak is lettek. Először egy chat-, Messenger- és fórumrendszert készítettek, valamint könyvtárba és mappákba rendezett linkeket gyűjtöttek. Ez lett a kapu.hu. Míg a Yahoo e-mail rendszerére épített, ők azt túl bonyolultnak tartották, későbbi tervekben benne volt, de végül nem valósult meg mind a mai napig.

Rövid idő alatt 2-3 ezer felhasználóra tettek szert. Akkoriban gyorsan terjedt a híre az új próbálkozásoknak és hasznos dolgoknak. Sok ötlete volt, így a fejlesztőcsapata folyamatosan valósította meg az elképzeléseit. A lényeg az volt, hogy fedezzék a kiadásokat, és legyen némi bevétel, bár üzleti modelljük még nem volt.
Honnan volt pénze? Ő 1999-ben startupként működött? Igen, vállalkozása startup jellegű volt, de például saját pénzből oldotta meg a cégei finanszírozását. Akkoriban Magyarországon még nem volt jellemző a kockázati tőke befektetés (VC). Egyetemi évei alatt kárpótlási jegyekből kisebb vagyont szerzett, amelynek nagyságrendje egy ház árának felelt meg. Ebből finanszírozta projektjeit.
Érdekesség a 2000-es évek eleji internetfejlesztési világából: a piacon rendelkezésre állt a szaktudás, és olcsón is lehetett fejleszteni. Gábor a Médiatörténetnek nyilatkozta a következőt „A Startlapos srác, Tamás Misi, nem tudom, mennyire ismeritek, szerintem 20 vagy 30 ezer forintból csinálta meg a Startlapot, amit egy évre rá körülbelül 100 millió forintért adott el.”
Közben befektetett egy CMP nevű webfejlesztő cégbe, ami később egyesült a Bigfish-sel; utóbbi néven ma is létezik a vállalkozás. Ekkor a cég negyede az övé volt. Akkoriban úgy döntött, hogy nem webfejlesztő céget akar, és nem ilyen formában szeretne szolgáltatni az internethez, hanem inkább webes üzletet szeretne létrehozni.
A kapu.hu ebben az időszakban veszteséges volt. 2000 augusztusában elemezte a helyzetet, és arra jutott, hogy hiába fektetett több pénzt hirdetésekbe, nem tudta a 2-3000 felhasználón túllépni; nem maradtak többen. Ekkor jött a Hirkereso.hu ötlete. Egy este alatt megtervezte a projektet: egy oldalra kellett összegyűjteni a híreket, hírcímeket és elhelyezni rajtuk a linkeket. Akkor még nem volt RSS, ezért a híroldalakra robotokat küldtek, amelyek például betűméret alapján kitalálták, mi a hír címe, linket könnyen kinyerték. Elindult a Hirkereso, amely akkor még fehér hátterű volt, rajta linkhivatkozásokkal és cikkcímekkel.

Két évig nem volt bevétel. A harmadik évben a bevétel főként reklámokból származott, leginkább szöveges hirdetésekből, bár ezek nem hoztak kiugró eredményeket. Ekkor azonban véletlenül adódott egy új bevételi forrás. A ma.hu megkereste Gábort, hogy tegyék fel az oldalukat, mert sürgős. Valószínűleg egy szponzornak akartak jó benyomást kelteni, eredményt felmutatni a ma.hu-nál. Azonban nem szívesen nyúltak bele a kódba, és akkoriban ingyen lehetett felkerülni az oldalra, portálonként különszedés nélkül. A ma.hu azonban erősködött, és azt mondták, fizetni is hajlandóak érte. Így 2004-ben havi 80 000 Ft-ot ajánlottak.

Néhány hónap és újabb média oldalak megkeresése után kiderült, hogy ez a bevételi forrás több lehet, mint a hagyományos céges reklámokból származó bevétel. Áttértek a teljesítményalapú elszámolásra a médiacégeknél. Meghatározott egy havidíjat, miután felmérte, mennyi látogatót tud átadni az adott médiaoldalnak.
Volt egy toplista funkció, ami nagyon bejött az embereknek; itt azért ő is befolyásolta a hírek sorrendjét. Persze volt, amit hiába erőltetett, nem kattintottak rá többen, de odafigyelt arra, hogy mindenki nyerjen ezen. A funkciók fejlesztése fontos minden ilyen projektnél, hogy kiderítsük, mivel maradhat tovább a felhasználó, és hogyan tudjuk jól kiszolgálni a piacot.
Volt egy jó marketing ötlete is, amellyel új embereket szoktatott rá a hirkereso.hu-ra. Felfedezte, hogy a tombola.hu domain újra szabad. Csinált rá egy nyereményjáték oldalt, ahol hetente volt sorsolás. Itt híreket és reklámokat jelentetett meg, és így terelte a látogatókat a hirkereso.hu és a kapu.hu oldalra, 2000-es évek elején, közepén járunk még mindig.
Szerencse is kellett mindehhez. Már volt hat weboldala, de a nyereség éppen csak látszódott. Talált egy olyan területet, ahol ki tudta aknázni meglévő tapasztalatait. Ekkoriban több éves szezonja volt a csengőhangoknak és az op-logóknak, belevágott. Ebből be tudta tömni a pénzügyi lyukakat, és finanszírozni tudta azt a projektet, amelyről úgy látta, hogy sikeres lehet.
A kétezres évek vége felé már több médiaoldal is csatlakozott, és a Hirkereso jelentős hatást gyakorolt a piacra és a média címadására is. Talán részben miatta is elbulvárosodott a média, mert sokan a Hirkeresóra szabták a címeket. Rájöttek, hogy ha a cím vonzóbb, többen kattintanak. Döbbenetes!
200 000 aktív felhasználó erre képes?
Az alábbi ábrán azt látod, hogy a Gábor bizniszei a Hirkereső, kapu.hu és a hozzá hasonló oldalak, a hirstart és a startlap.hu milyen havi nézettségi adatokkal rendelkeznek.
2024-ben is havonta 10,5 milliószor néznek fel a hirkereso.hu -ra az emberek (értsd egy felhasználó ránéz reggel majd este az 2 látogatást – visit). És 43 millió megtekintést generálnak, vagyis átkattint egy hírre, majd visszamegy újra és újra... Őrült számok! Nem is gondolná senki! Ezért sem indulunk ki magunkból soha sem, ha üzletről van szó! A videóban érdemes megnézni ezt a részt, amikor erről beszélek (19:41-től)

Számok, bevétel, nyereség

Anno a Forbesnak nyilatkozta, hogy folyamatosan kap felvásárlási ajánlatokat, például 10 milliárd forint értékben. Gábor azt állítja, hogy a jelenlegi vagyonával sem tud mit kezdeni. Természetesen nem kell rosszra gondolni, hiszen régen is jótékonykodott, és most is ezt teszi. Vannak olyan időszakok, amikor az ember nem tudja hasznosan elkölteni a pénzét.
Gábor „egybizniszes” csóka? Nem! Ott volt például a Lutri nevű lottós oldala, amivel lenyomta az akkor első szereplő Origót nézettségbe (én is játszottam vele általánosban), akkor ott volt az Op-logós, csengőhangos biznisze is.

Vajon mivel lehetne hasonló sikereket elérni? Ahhoz, hogy lekörözd az ilyen sikeres projekteket, kilencszer jobbnak kell lenned. Ez igaz mind a fogyasztók, mind a cégek oldaláról. Ne próbálj meg ugyanolyan vállalkozást indítani, mert sokan elbuktak már ebben. A Minneren a következő időszakban foglalkozunk ezzel a témával. Iratkozz fel a Minner.hu hírlevelére, hogy értesítést kapj! Kattints ide!
Én azt javaslom, hogy a videót is nézd meg, vagy hallgasd meg a podcastot. Ezt nem elég elolvasni, hallanod is kell!
„Érdekes volt! Van még ilyen tartalmatok?”
- A sorozat összes részét itt találod (folyamatosan frissül): Sikeres vállalkozások listája. Olyanok, amelyeket akár te is csinálhatnál
- Egy csésze Itália itthon pörkölve. Caffé Perté sikersztori – Sikeres cégek #13
- Ez is le fog döbbenteni: Edzőből vállalkozó. Zoltán a kondiparkok atyja – Bestrong – Sikeres cégek 12. rész