4 millióból 1 milliárd forint. A Billingo sikersztorija. Sikeres cégek 20. rész

Dátum

Megosztás

Hazai piacon meglepő lehet, hogy valaki tudatosan veszteségesen üzemeltet egy céget azért, hogy piacot szerezzen. A Billingo, és a cég vezetője Sárospataki Albert kockáztatott, de bejött neki. Az igazat megvallva a legtöbb cég veszteséges, csak ugye nem tudatosan, nos ez itt a legérdekesebb ebben a témában. Albert több mint 10 éve csatlakozott a Billingohoz, mint befektető és a cégvezetői posztot is elvállalta. Ma több mint 1 milliárd forgalomnál járnak, több százezer ügyfélnél és piacvezetők között vannak. Lássuk csak mik voltak a fordulópontok a cégnél, mit tanulhatunk ebből a sikersztoriból! Ez a rövid videó a Billingo sikersztorijáról. Érdekel mit mond teljes egészében az alapító, Albert?

Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.

  • 0:00 Bevezető
  • 1:45 Itt jött a Billingo ötlete
  • 2:28 Albert csatlakozik a projekthez
  • 3:51 Így tűntek ki a piacon a 66 számlázó közül
  • 5:44 Meghökkentő marketing
  • 8:00 Integrációk lefejlesztése – magukhoz láncolták az ügyfeleket
  • 8:54 Az OTP is belépett a piacra
  • 12:40 Spagetti kód
  • 14:55 A NAV változás hozott piacot nekik
  • 16:04 Napi 5 millió forint marketingköltség
  • 18:02 KATA-ás piacszerzés
  • 20:44 900 millió forint befektetés
  • 21:54 Árbevétel, nyereség
  • 24:26 Veszteség stratégia, startup stratégia
  • 26:54 Szezonmarketing

Sikeres cégek: Billingo cégtörténet, az alapítástól a milliárdos árbevételig

Ez most a Minner összefoglalója, a sikeres cégek rovatban dolgozzuk fel a Billingo történetet. Tudod, van egy nagy anyagunk – már-már dokumentumfilm szerű -, amiben Sárospataki Albert maga meséli el a teljes 10 év buktatóit, sikereit, mindezt kendőzetlen őszinteséggel. Azt is érdemes megnézned, de most nézzük az esszenciát! (itt éred el)

A sikeres cégek rovatnak ez lesz 20. része, megtalálod a Minner.hu-n a többi részt a menüben is, és itt Youtube-on is, van külön lejátszási lista, de akár Spotfiy-on is. Lipóti pékség, Family Frost, BiotechUSA, Háda és még sorolhatnám mennyi sikersztorit dolgoztunk fel részletesen.

2013-ban egy webfejlesztő üzleti partnere kitalálta, hogy át akarnak állni online számlázásra, de nem találtak a piacon számukra megfelelőt. Így csináltak egyet maguknak és a partnereiknek is odaadták a szoftvert. 2014 márciusában mindenkinek elérhetővé tették és néhány napon belül 70-en regisztráltak, ez mutatta erre van kereslet. Albert, amikor náluk járt mindig mesélte a fejlesztő csapat, hogy mennyien érdeklődnek utána, és milyen kis marketing költségből milyen eredményeket tudnak felmutatni. Ekkor Albert azt mondta, hogy beszáll és csinálják nagyban.

A piacon ekkor 65 számlázó volt, ők pedig a 66.-ak lettek. Az elejétől fogva azzal tűntek ki, hogy tegeződtek az ügyfeleikkel, ami a hazai piacon akkoriban nem volt szokványos az ilyen szoftvereknél. 2015 volt az első teljes évük, amikor az árbevételük alig érte el a 4 millió forintot. Ennek egyik oka az volt, hogy többnyire ingyen kínálták a szolgáltatást felhasználóiknak, és a freemium modell mellett döntöttek. Bár a felhasználók száma növekedett, az árbevétel csak lassan kezdett gyarapodni. Üzleti partnerei is furcsán tekintettek Albertre, és a többség értetlenül állt előtte, hogy miért is van szüksége a piacnak egy újabb számlázóra.

Úgy látták, hogy egyetlen lehetőségük van a piacon, ha kitűnnek a versenytársak közül. Ennek egyik módja az volt, hogy bevezettek egy telefonos ügyfélszolgálatot, amibe a többi piaci szereplő nem invesztált. A fogyasztóknak, ügyfeleknek sok kérdésük van, ezért ma is több főt foglalkoztató ügyfélszolgálattal dolgoznak.

Albert kiemelten fontosnak tartotta, hogy minél több helyen jelen legyenek, és intenzíven kommunikáljanak az online térben. Meghökkentő marketingkampányokkal is kitűntek, például amikor egy képen szandál-zoknit, szilikonpántot és számlatömböt ábrázoltak, majd a következő szöveget írták:

„Léteznek ciki dolgok. Az egyiken tudunk segíteni.”

Ez a kampány botrányos és szokatlan volt, sokan támadták is, de a másik 50%-nak tetszett. Ez a vagányság sok felhasználót vonzott, és a piacon elkezdtek beszélni a Billingóról.

2016-ben jött egy stratégiai lépés, hogy elkezdtek a legtöbb hazai piacon ismert és használt könyvelő szoftverre, digitális megoldásra, webáruház platforma integrációt fejleszteni.

Érdekes volt, hogy ekkor lépett be az OTP is a számlázójával a piacra, eBiz néven. Ekkor Albert azért kicsit megijedt, hiszen egy ekkora piaci szereplő rengeteg ügyfelet vonzhat be, szívhat el a piacon, ha csak a bank ügyfeleit nézzük. Vajon van esélyük? Bedobják a törölközőt, fektessenek még ennyi energiát? – fogalmazódott meg az alapítóban.

Közben azt látták, hogy hiába lépett be egy ilyen nagy szereplő, még sem volt egyértelmű, hogy akkor tízezrével szerzik majd az ügyfeleket.

Jött még egy jelentős pont a cég életében, hogy ekkor elkezdtek nyitni a szakmai szereplők felé is, vagyis a könyvelőket is megszólították. Lett könyvelő hozzáférés, lettek szakmai cikkek, ismertek lettek könyvelők között is. 2017-ben már második legnagyobb online számlázó volt a piacon akkor több mint 20 000 felhasználóval. Albert ekkor még nem teljes főállásban, teljes fókusszal csinálta a Billingot, de év végén elkezdte leépíteni más projektjeit, ami nem támogatta a saját fejlődését, vagy a Billingóét.

Ekkor rengeteg szakmai díjat, elismerést nyertek, sok-sok marketing díjat bezsebeltek. A díjak hasznosnak bizonyultak a munkatársak szemében. Az egyes díjak megszerzését egyébként mindig megünneplik a cégnél.

2018-ban már Budapestre költözött az alig 5-6 főből álló csapat, és ekkor jött egy IT problémájuk. Annyira hallgattak a felhasználókra, hogy a sok fejlesztés eredménye az lett, hogy már-már a kódok kuszák voltak. Szaporodtak a negatív felhasználó visszajelzések, a supportnak is sok munkája volt. Ekkor döntötték el, hogy teljesen újra kell írni a rendszert. Ekkor Albert is sokat tanult a fejlesztésekről, kódolásról, architektúra építésről.

Itt álljunk meg egy pillanatra, mert Albert bizony öntötte a cégbe a pénzt. 8 évig veszteséges volt a Billingo, mindezt tudatosan csinálták. A stratégiai gondolkodás előnyére válhat egy vállalkozónak, amikor is szakaszokra tudja bontani a cég életét, és tudatosan figyelembe veszi, hogy adott időszakban mit csinál, az hogy támogatja a jövőt, és milyen eredményre számít és persze az időzítéseket is megtervezi.

Szerencséjük is volt, hogy ezt meglépték, mert ezután jött több olyan piaci történés, amikor is mondhatni szezonjuk lett és ezt meg kellett tudni fogniuk ahhoz, hogy ma már nyereségesek legyenek és a piacvezetők között maradjanak.

Mi is történt?

  • A NAV 2020-tól bevezette azt, hogy minden számlát be kell küldeni a NAV-nak. Ezt természetesen papír számlázással nehézkes volt megoldani és sok adminisztrációt vonzott magával, így a vállalkozók elkezdték az online számlázókat használni.
  • Óriási kampányba kezdtek, blogoltak, rengeteg pénzt hirdettek a Google-ben, Facebookon. 2020. július 1., vagyis a határidő előtt 2 héttel őrült regisztrációszámot produkált minden számlázó, és a Billingo is. Az utolsó napokban napi 5 millió forint is volt a hirdetési keret.
  • Érdekes volt látni, hogy sok új számlázó, mint az OTP eBiz ajánlott ingyenes számlázást, de van aki örök ingyenes számlázást ígért, mégis ekkor lemaradtak a Billingotól, és a számlázz.hu-tól is. Mert nem a kampányidőszakon múlt csak, hiába költöttek el sok-sok pénzt,, hanem az előtte lévő évek márkaépítése térült meg a Billingo részéről is.
  • 2022-ben a KATA törvényváltozás hozott egy új piaci lehetőséget. Ekkor már tapasztaltabb volt az ilyen szituációval a cég, és nagyobb is volt már. Fontos információ, hogy az ügyfeleik 30%-a KATA-s volt (50 000 felhasználót jelentett). Két dolgot tettek, egyik hogy gyorsan lefejlesztették az átalányadó kalkulátort és átalányadó asszisztenst. A másik pedig a többi piaci szereplővel szemben ők megkérdezték a KATA-sokat, hogy mit szeretnének, amit értékeltek az emberek. Nőtt az ügyfélszám, fizetős ügyfelek száma.

2021-ben kockázati tőkéhez is jutott a cég, vagyis mondhatjuk akasztották a Cápát. Több befektetőcéggel is tárgyalt a Billingo, végül a Széchenyi Tőkealap fektetett 900 millió forintot a cégbe. Ekkor emberállományban gyors növekedésbe kezdtek, 17 főről 50 főre nőttek alig 2 év alatt. Közben csatlakozott vezetőként Besztró Szabolcs, aki korábban a Wizz Airnél dolgozott vezető pozícióban. Az ő megjelenése még strukturáltabb működést hozott a cégbe.

Ebben az időszakban bevezették a pályázatfigyelőt, céginformációs rendszert, banki összekötéseket, ezek mind abban az irányba mentek, hogy ne csak egy számlázó legyen. Voltak sikerek, de ettől még rájöttek olyan könnyen nem tudnak a számlázóra pakolni funkciókat, kell a felhasználói edukáció, mert ettől még az ügyfelek számlázóként tekintenek a Billingóra.

Számok, bevétel, nyereség

A vállalkozás esszenciája:

  • Tudatosan kommunikáltak, tudták azt, hogy látszaniuk kell a piacon ahhoz, hogy piacot szerezzenek. Törekedtek, hogy kitűnjenek a piacon.
  • Azon kevés cégek egyike, akik meg merik lépni, hogy tudatosan, stratégiailag veszteségesek a cégépítés fázisban. Persze ehhez nagyfokú stratégiai látásmód kell, hogy tudd mit mikor és miután teszel és persze miért. Nem azt mondom, hogy ez mindenkinél működik, de egy digitális, online üzleti megoldásnál ezt a startup jellegű stratégiát érdemes követni. Vajon mikor jobb aratni? Már az első években, amikor még csak 50-100 millió ft árbevételed van, és persze az is marad mondjuk 9 évig, vagy akkor amikor eléred a 700 millió – 1 milliárd forintos határt. Persze most a Billingo példája alapján. Ha mindent jól csinálnak a következő években beindulhat a pénznyomtatás, és ki tudja még milyen jó ötletük támad.
  • Ügyfélszolgálat bevezetése a piacon egyedülálló volt, és ezzel megszerezték azokat a fogyasztókat, akik igénylik ezt. Egy digitális megoldásról beszélünk, ami a cégek, vállalkozók esetében nagy kihívás, hiszen nem mindenkinek van érzéke ehhez. Továbbá a bonyolult, bürokratikus adórendszerünk miatt is sok-sok kérdés zúdulhat az ügyfélszolgálatosokra.
  • Ha szezonod van, akkor állj bele rendesen! Egy átlagos piaci szereplő behúzza a kéziféket, mondván úgy is szezon van, jönnek az emberek, ügyfelek, vásárlók. Igen ám, de mikor, ha nem akkor kell a leghangosabbnak lenned? Persze ahogy láttad a NAV-online számla bekötés és a KATA szezon előtt is kellett már kommunikálniuk, hogy ott arathassanak.

Van még ilyen? Sikeres magyar cégek sorozat a Minneren

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!