Adócsalás, szcientológia. Nos, nem ezzel a felütéssel szoktam kezdeni egy sikeres cég történetét. Persze, 30 éves távlatban az ember belefuthat különféle ballépésekbe. Szerettem volna ezt a fekete foltot feldolgozni, részben azért is, hogy ne csak a pozitív oldalt lássuk mindig. Ennél a cégnél valóban volt mit feldolgozni. A szcientológiai vonatkozás is meglepő lehet, érdekes szál ez a történetben. De itt van ez a sikeres cég, ki kell emelnem, hogy jól helytálltak a piacon. Izgalmas sikertörténetet látunk, és tanulhatunk a hibáikból, sikereikből. Lássuk, mit alkotott itthon az Euronics, azaz a Vöröskő Kft.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.
Sikeres cégek: Euronics története, sikersztori és fekete foltok
Fazekas Zsolt, az alapító, már gyerekként megismerkedett a kereskedelemmel, amikor is édesanyjának segített egy vegyesboltban. Már ekkor azon kapta magát, hogy átrendezi a polcokat, vagy éppen a raktárban tevékenykedik.
Az 1980-as években az ország egyik első bevásárlóközpontjában a műszaki részlegen dolgozott. Az ottani vezetővel együtt döntöttek úgy, hogy elindítják saját vállalkozásukat. Ekkor még nem volt jelen az Euronics a térképen sem, ez egy későbbi történet része. A Vöröskő Kft. 1989-ben lett bejegyezve, és az ország egyik első cégei közé tartozott. A két alapító kisebbségi tulajdonos volt, a nagyobb tulajdonos pedig egy iparszövetkezet. 1992-ben Zsolt kivásárolta a másik alapítót és a szövetkezetet is, ezután már csak ő volt a tulajdonos.
A vásárlókkal akkoriban nem volt probléma, hiszen vágytak a minőségi műszaki cikkekre, amelyekből akkor még nem volt sok elérhető itthon. A beszerzés azonban nehézkes volt, meg kellett küzdeni a nagy állami nagykereskedésekkel. Bizony, akkoriban gyakran vittek bonbont és ajándékokat, hogy jó üzleteket köthessenek. Ekkor merült fel a lehetőség, hogy csatlakozzanak az Electromarkt nevű beszerzési társuláshoz, bár ők voltak a legkisebb piaci szereplők ebben a társulásban. A sikertörténetük többször is mutatja, hogy mindent kipróbáltak és kockáztattak, mint ahogy itt is történt: néhány év után kiléptek a társulásból.
Haszonnal távoztak ebből az összefogásból, mivel például Zsolt megismerte az ERP, vagyis a vállalatirányítási rendszerek működését, látta mit csinálnak a nála sokkal nagyobb cégek. Nagyon sokszor egy sikertelen cégnél azt látjuk, hogy valami meggátolja a fejlesztést, esetleg a változástól való félelem, vagy a vállalkozó saját magából indul ki, információ hiány… . Zsolt is ebben a helyzetben volt, amikor sok minden változott a világban (hiszen a változás állandó), de mégis bevezette az ERP rendszert. Megnézte, utánajárt, mi szükséges hozzá, és megtette a szükséges lépéseket. Most, 2024-ben is állandó jelenség, hogy minden körülöttünk változik.
Az alapító nyugat felé fordult, és információkat, kapcsolatokat, működési módszereket gyűjtött. Elkezdte importálni a tudást a 2000-es évek elején. Ennek egyik zászlóshajója, hogy 2001-ben csatlakoztak az Euronics márkához. Ez olyan előnyökkel járt, mint a jól csengő márkanév használata és a közös beszerzések, miközben a vállalat függetlensége és szabadsága megmaradt. A lehetőség nem hullott volna az ölébe, ha nem járja körül, mi is történik a kereskedelemben, hogyan lehet névjogot szerezni, és milyen privilégiumokkal és feltételekkel jár mindez.
A szerencse megtalál, ha megadod neki a lehetőséget.
Ezt majd láthatod néhány hét múlva a Gree Magyarország üzleti sztorijában is itt a sikeres cégek rovatban. Láttad már a többi sikeres magyar céget is?
2014-ben lett kizárólagos joga a cégnek az Euronicsnál, addig egy másik piaci szereplő is üzemeltetett országszerte Euronics üzleteket.
A 2008-as válságot is sikerült átvészelniük, amit részben az Euronics kapcsolattal is magyarázhatunk. Míg a többi piaci szereplőnek fél évre előre kellett raktárkészletben gondolkodnia és rendelést leadnia, addig nekik rövidebb időszakra kellett tervezniük. Ennek eredményeként, míg a piac 47%-ot esett vissza akkor, ők csupán 20%-os visszaesést tapasztaltak.
Bár már 2008 körül elindították a webshopjukat, az első 10 évben nem tudtak nagy sikert elérni vele. Ennek egyik oka lehetett, amivel sok más cég is küzd, hogy mivel még nem jelentős piaci részesedésű terület, ezért kevesebb erőforrást szenteltek rá, mivel nem hozott annyi bevételt. 2018-ban még sehol sem szerepeltek a hazai e-kereskedelmi toplistákon. Azonban a nemsokára következő menedzsment átalakítás és új stratégiai célok kitűzése után, két és fél év múlva már a legnagyobb hazai e-kereskedelmi céggé váltak.
A Vöröskő Kft. egyik fekete foltja 2009-re vezethető vissza, amikor a cég vezetőit, Fazekas Zsoltot és Fazekas Pétert adócsalás és egyéb bűncselekmények miatt elmarasztalta a bíróság. Az alapító, Zsolt, egy év négy hónapnyi – két évre felfüggesztett – szabadságvesztést kapott, míg testvére pénzbüntetést. További fekete foltként említhető, hogy az alapító erős kapcsolatokkal rendelkezett a magyar szcientológiai egyházhoz. A hatóságok vizsgálták a dolgozók illegális megfigyelését és adattovábbításokat is. Nem hivatalos információk szerint a cég 2010 óta nem tagja a szcientológus üzletemberklubnak (WISE), és belső képzéseikben sem használják a tanításaikat.
2015-ben a cég belekezdett a menedzsment átalakításába; belső vezetőket neveztek ki, de külsős top menedzserekkel is bővült a csapat. Ennek részeként sikeresen végbement a generációváltás is. Fazekas Bálint, Zsolt fia lett a cég ügyvezetője. Az egyik jelentős változtatása az volt, hogy a digitalizáció szerves részévé váljon a cég működésének, és ne csak a vállalatirányítási rendszerben mutatkozzon meg. Bevezették például a napi és valós idejű árazást, mivel a piac ezt megkövetelte. Ezt például robotizált folyamatautomatizációval (RPA) valósították meg, amely figyeli a piacon látható árakat, és ennek alapján módosítja az árakat. Nemcsak lefelé, hanem ha a piac emel, ők is emelnek.
Bálint egyik generációváltásos projektje a Dyras, egy saját márkás termék, amelyet eredetileg Kínában gyártottak. Az egész folyamatot ő koordinálta, beleértve az importot, a kínai gyártást és a márka létrehozását. Egy izgalmas fordulat a történetben, hogy Bálint a gyártást hazahozta a Masterplasthoz. Ez annyira bejött, hogy a Masterplastnál vezetőségi tag is lett.
Bevételek, nyereség
Mi a cég esszenciája:
- Az alapító-tulajdonos folyamatosan azért küzdött, hogy az ügyvezető, a menedzsment belekalkulálja a fejlődést a napi működésbe és megértsék, hogy nem elég működtetni a céget, hanem fejleszteni kell. A sikeres cégek rovatban már többször említettük, hogy ezek a vállalkozások állandóként kezelik a változást. Van, aki innovációs csapatot hoz létre, van aki külön folyamatokat épít be a cégébe. Lásd itt: Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész
- Szcientológia részt kitörölték a cég életéből, ami a munkavállalók szempontjából is előnyös volt. Kilépni bizony sok pénzbe került Zsoltnak, a Vöröskő Kft. alapítójának.
2025-ös célok, hogy elindítják az export piacot, vagyis a külföldi terjeszkedést, boltnyitásokba kezd. Az ilyen típusú cégeknek, sikeres magyar cégeknek, akik már több évtizede itt vannak egyik stratégiai pontja most a külföldi terjeszkedés. Ez például a BiotechUSA nagyon jól megoldotta. Lásd itt: BioTechUSA: Ez a magyar cég milliárdossá gyúrta magát. – Sikeres cégek 3. rész
„Érdekes volt! Van még ilyen tartalmatok?”
- A sorozat összes részét itt találod (folyamatosan frissül): Sikeres cégek rovat
- Az Abonett egy új termékkel 300 milliós forgalmat ér el: Abonett…
- Még a szőlőmagból is pénzt csinálnak. Gere Pincészet sikersztori – Sikeres cégek 15.
- Egy csésze Itália itthon pörkölve. Caffé Perté sikersztori – Sikeres cégek 13.