Az Abonett egy új termékkel 300 milliós forgalmat ér el: Abonett története – Sikeres cégek rovat

Dátum

Megosztás

Szövetkezetből lett Kft. Izgalmas üzleti sztorit hoztunk neked, ami egészen 1949-ig nyúlik vissza. Véletlen találtak rá az extrudált kenyérre, de pont időben léptek és így a nevük teljesen beleégett az emberek fejébe. Ha a cég webshopjára nézel, akkor láthatod, hogy nem egy elmaradott cégről van szó, ahogy azt megszokhattuk a nagy, lomha évtizedek óta működő cégeknél. Ez talán annak is köszönhető, hogy időben meglépték a generációváltást és kisvállalkozásból nagyvállalat lettek. Ez itt az Abonett üzleti sztorija a Minner sikeres cégek rovatában.

Youtube-on itt érhető el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt

Sikeres cégek: Abonett, amit szinte minden magyar ismer

Az Abonett Kft. elődjét, az abonyi Újvilág Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szövetkezetet 1949-ben alapították. A 80-as évekre klasszikus a növénytermesztést és állattenyésztést a cégnél kezdte felváltani az élelmiszeripari, gyártási tevékenység. Egy külföldi üzletember vette rá a szövetkezetet az 1980-as években, hogy gyártsanak neki Négercsókot, ehhez akkor új gyártósort is be kellett szerezniük. Nagy sikere lett a terméknek.

Ez idő tájt, egészen pontosan 1986-ban már az Abonett extrudált kenyér termékcsalád is bevezetésre került. Az évek során aztán az édesipari termékek háttérbe szorultak és extrudált gabonatermékek adták a gyártás és kereskedelem nagy részét.

A rendszerváltással is megmaradt a szövetkezet, amelynek elnöke id. Szebeni Zoltán volt.

Az abonett kifejezés köznevesült idehaza. Ennek is betudható, hogy anno még nem volt akkora verseny, senki nem gyártott ilyen terméket. Ma az Abonett Kft az extrudált kenyerek piacának nyolcvan százalékát tudhatja magáénak. 

Exrtrudálás: A vízzel és sóval elkevert gabonalisztből álló pépet az extruderben felhevítik, majd egy szűk nyíláson át át kisajtolják. Maga az extrudálás: a megfelelő hőmérsékleten és megfelelő nyomás alatt lévő gabona sejtmagja szétrobban. Ettől lesz levegős az extrudált termék. Hasonló folyamat zajlik le a kukorica kipattogtatásánál is.

2010-ben jóval más piaci szereplők előtt gluténmentes termékeket dobott a piacra a cég. Ez évente 15%-os többletforgalmat hozott, már itt ráéreztek a megfelelő ütemű termékbevezetésre. Fontos, hogy a gluténmentes gyártás teljesen különálló gyártósort és elválasztott létesítményt igényel, amit nem minden piaci szereplő mer, akar meglépni (mert költséges).

2014-ben az Újvilág Szövetkezet jógutódjaként jött létre az Abonett Kft, amelynek alapítója az előbb említett id. Szebeni Zoltán lett, korábbi szövetkezeti elnök.

2018-ban megtörtént a generációváltás. A cég alapítója a fiaira bízta a vállalatot. Szebeni Zoltánra és Ákosra, utóbbi lett a cég ügyvezetője.

Az első feladata az ifjú cégvezetőknek az volt, hogy a korábbi kisvállalati működést kellett lecserélni nagyvállalatira. Tudod hol volt erről még szó? A BiotechUSA üzleti sztoriban szintén a generációváltás után ez volt az első feladat. Tudod a sikeres cégek rovatban őket is feldolgoztuk. És itt is egyből a vállalatirányítási rendszer bevezetése is megtörtént. Az Abonett fiatal cégvezetői mindig rácsodálkoznak, hogy tízszer nagyobb cégek Excel táblákon vezetik a működésükkel kapcsolatos információkat, adatokat. Ennek köszönhetően az éves beszámolókhoz kapcsolódó elemzéseket lecserélték havi kimutatásokra. Ezzel kapcsolatban ajánlanék is egy Minner cikket: A világ gazdasága Excel táblákon múlik? Mikor dől már meg az egyeduralma?

A legnagyobb kihívás a cégnél a munkaerő megtalálása és megtartása. Szemben a BiotechUSA-nál, ahol az éves fluktuáció 1% alatt van, itt komoly gondokkal küzdenek. Versenyképes fizetést adnak, valóban a környező multikhoz hasonlóan, és a a munkakörülmények is jók, de az emberek nem mozdulnak.

A számok

Mitől ilyen jó a cég? Mi az esszenciája?

  • Az alapanyagokat a környék termelőitől vásárolják. Emellett egyrészt a környezeti terhelés csökkentése miatt is döntöttek, továbbá további előnye, hogy ismerik a földeket amelyekből származnak az alapanyagok
  • A cég szűk termékpalettával dolgozik, mert a gyártás tervezés, optimalizálás kulcsfontosságú a cégnél. A túl nagy termékpaletta lassítaná a termelést, megenné a profitot. Ám ennek árnyoldala, hogy export piacon kevésbé állja meg a helyét a vállalat, oda nagyobb termékpalettával kellene rendelkeznie.
  • A termékstratégiájukat tehát a gyártáshoz is igazítják, de szükség van az új termékekre. Egy izgalmas adat, hogy egy új termék bevezetése az azt követő évek forgalmában 300 millió forintos többletet is hozhat.

Mit hoz a jövő? Tervek

Új termékek piacra dobásában mindenképpen gondolkodik a cég. Ezek közül még az is megfordult a fejükben, hogy szöcske alapanyagot is használnak. Na erre én is kíváncsi leszek! Ha már rovar, akkor érdemes megnézni a Vállalkozók versenyén a tücsök vállalkozót. Exportot tovább próbálják erősíteni, ez nehéz terep a cégnek. Jó látni, hogy nem hagyják veszni, tudják a skálázáshoz ez kell, hiszen itthon a piacot szinte teljesen lefedik, a növekedés az exportban van. Kitartást nekik!

A cikksorozat további részei

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!