Jákob Zoltán történetében az is érdekes szál, hogy építészmérnökként vágott bele egy szépségipari vállalkozásba. Ennél még izgalmasabb információ, hogy egy akkor elvileg telitett, több nagy piaci szereplő által leuralt iparágban sorra győzte le a konkurenciáit. Egészen a piacvezető pozícióig küzdette fel magát a Crystal Nails márkával. Mi kellett ehhez? Mi a sikere esszenciája? Ezt gyűjtöttük össze ebben a videóban.
Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcastban itt.
Sikeres cégek: Crystal Nails sikertörténete. Jákob Zoltán önerőből lett milliárdos
Az alapító Jákob Zoltán karrierje az építőiparban kezdődött, mivel építőmérnök diplomájával a kezében természetesen először ezen a területen helyezkedett el. Rövid időn belül kapott egy izgalmas megbízást egy németországi projektben, ahol 2 korábbi mérnök munkáját végezte el, sikeresen. Ezen felbuzdúlva itthon elindította saját építőipari vállalkozását. Az EU-Standard Kft -vel alvállalkozóként dolgozott építőipari projekteken, de az akkori hazai cégbedöntős üzleti környezetben nehéz volt skálázódni, de legalább megszerezte az első millióját. Ezután volt egy kis tőzsdei karrier, ami nem tartott hosszú ideig, bár az elején igazán nagy hozamokat ért el, de ismered a mondást, egyszer fent-egyszer lent, főleg a tőzsdén.
Figyelem! Ez a sikeres cégek cikk / videó sorozat. Nagy hazai márkákat, sikersztorikat mutatunk be. Kövesd a Minnert, kövesd ezeket a tartalmakat!
Ekkor ahogy lenni szokott beesett egy lehetőség. Egy cseh üzletember, Miklós kereste meg, hogy szeretne egy körömlakk márkát forgalmazni Csehországban is, de a kizárólagosság egy másik cégnél van, és itt jön harmadik szereplőként Zoli a képletbe. Ő importálja Magyarországon és továbbadja a cseh vállalkozónak. Miután ez sikeresen összejött, ez a vállalkozó rávette, hogy forgalmazzák az ő saját márkáját és egy másik márkát.
Ekkor Jákob Zoli még a hazai piacot nem ismerte, körbe is kérdezett és szinte mindenki le akarta beszélni, mondván van 12 nagy piaci szereplő, akik egymás között le is osztották a piacot. Tudjuk a sztori végét sikerült a piacra betörnie, a cikkben nemsokára el is árulom, hogy ebből a 12 szereplőből, ma mennyi működik.
Ezzel a vállalkozóval bár néhány évig együtt dolgozott, de Zoltán keveselte a saját hasznát, mivel nagyrészt ő dolgozott a legtöbbet, miközben a cseh üzletember profitjából lett volna még mit lecsípni. Továbbá olyan árakat szabott meg, amivel bekorlátozta Zolit, hogy saját viszonteladói hálózatot építsen. Megvált az üzleti partnerétől. Talán ez is okozhatta azt, hogy ezután minden bizniszében egyedüli tulajdonos lett.
Ott állt egy üzlettel, eladóját elcsaklizta az előbb említett üzletember. Döntés előtt állt, folytatja-e. Vajon, ha máshogy dönt, akkor ma a Jákob Zoli nevét ki ismerné? A körmös szakma ma hogy nézne ki? Nem tudott más utat, mint saját márkát létrehozni úgy, hogy keres mellé gyártót. Első körben megtalált egy holland márkát, az IBD-t, amellyel le tudta váltani Miklós sajátmárkáját, de gyártásban ők nem tudtak segíteni. Itt rövid időn belül olyan sikert ért el, hogy ő lett ennek a márkának a második legnagyobb viszonteladója.
Már itt elkezdte, hogy körmöseit, partnereit külföldre vitte továbbképzésre, de saját magát is képezte. Zoltán elvégzett egy műkörmös OKJ tanfolyamot is, ahol a legjobbak között volt. Ma is elvárja a munkatársaitól, hogy végezzenek legalább alapképzést, hogy tisztában legyenek a szakmával, legyen akár az alkalmazott marketinges, vagy értékesítő.
Akkor még nem volt online, így a körmös piacon ügyfeleket szerezni főleg offline marketingcsatornákon tudtak a körmös vállalkozások, mint értékesítők, vagy konferenciák. A 12 nagy piaci szereplő által közösen szervezett Körömkongresszusra őt is beengedték, több más kicsi szereplővel együtt. Itt megfigyelte Zoltán, hogy nem professzionálisak a kiállítói standok, mindenki fekete-fehér szórólapokkal dolgozik és bár szépségipar, mégis színvonal alatti a megjelenésük a standoknak, reklámanyagoknak. Ő színes standokkal és árlisták helyett katalógusokkal csábította oda a körmösöket, kereskedőket. Annyira sok érdeklődő rohamozta meg standjaikat, hogy ez szemet szúrt a konferencia szervezőinek és indoklás nélkül kitették, nem vehetett részt a későbbi konferenciákon.
Mivel akkor még az online marketing kevésbé volt jelen, így Zoltán egy erős marketingcsatorna nélkül maradt. Ekkor az az ötlete támadt, hogy csinál egy jobb eseményt, ugyanarra a napra megszervezte a Körmösnap konferenciát, amiben újdonságokat is beletett, mint például az exkluzívabb helyszín. Továbbá az USA-ból hívott sztárkörömépítőt, szakembert, vagy például show elemekkel turbózta fel az unalmas előadásokat, bemutatókat. A későbbi Körömhajó rendezvény pedig szintén kuriózum lett a hazai piacon.
Na szerinted melyikre mentek el többen? Ma melyik létezik még mindig? Akkor itt elárulom a már ígért információt. hogy ma alig 3 piaci szereplő működik, a korábbi 12-ből. A Körömkongresszus pedig ma már nem létezik, de a Körmösnap igen!
Azért volt jó időzítés Zoltán piacra lépése, mert úgy látta abban van piaci rés,, hogy a 12 nagy szereplő egyszerűen elaludt, fix bevételük volt és nem voltak rákényszerülve a megújulásra. Mivel erre nem voltak felkészülve nem tudtak mit kezdeni egy olyan piaci szereplővel, mint a Crystal Nails, nem volt innovációs csapatunk, nem fektettek időt, pénzt a megújulásra.
Mivel tudtak volna felkészülni, vagy reagálni Jákob Zoli előretörésére? Például innovációs csapat létrehozásával. Erről itt írtunk a Minneren: Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész
4 év alatt 1 milliárd forint vagyont tudott felmutatni az alapító úgy, hogyha összeadták a Crystal Nails, készleteit, autóit, ingatlanokat, a cég további vagyonát.
A gyártás: Ahogy említettem a holland márka nem tudott segíteni a gyártásban, így egy amerikai vegyészmérnökkel vette fel a kapcsolatot, aki sokat segített a kezdeti termékek fejlesztésében. Rövid időn belül át tudott állni a saját gyártásra is, lépésről-lépésre alakították ki a gyártóüzemet, annak gépesítését a Soroksári úti ipari ingatlanukban.
A vállalkozás tehát szépen növekedett és a magyar piacon erős brand alakult ki, továbbá rövid időn belül elkezdték az exportot is. Erre ráerősítve rengeteg nemzetközi körömépítő versenyre nevezte körmöseit Zoltán, aminél rendre nyertek aranyat is, amit szintén erős márkaépítésre használt.
A cél az volt, hogy mindenki lássa lehet világversenyt nyerni Crystal Nails-szel.
Ma 25 országban van jelen a Crystal Nails, még mindig Magyarország a legnagyobb piaca, mellette Románia és Olaszország. Nemzetközi piacon ahol nem értek el nagy eredményt, ott a helyiek betonbiztos helyét nehéz kirobbantani.
Képzeljétek el, Zoltán megcsinálta a saját konkurenciáját is! Ezzel szélesíti a célközönséget is, akinek valamiért nem tetszik a Crystal nails, ő rácsatlakozhat a másik márkáira. A fogyasztóknak egyébként sem látnak bele a piac mélyébe, vagy ha tudják is, hogy ez is hozzá tartozik, mondhatják, ez jobb mint a fő márka.
Tehát most keresünk 2 olyan márkát, ami Crystal Nails konkurenciája, de a Jákob Zolihoz tartozik. Mi megtaláltuk őket, el is áruljuk majd Youtube kommentben. De egy kis játékra hívunk titeket, ki találja meg? Kommentben jöhetnek a válaszok!
Nézzük a számokat!
Miért ilyen sikeres, mi a cég esszenciája
- A képzésekre, edukációra nagy hangsúlyt fektetnek a cégben is, de a partnereik számára is. Ha egy terméküket nem jól használja a körmös, és nem jó eredményt lát, akkor a terméket hibáztatja, pedig csak ő nem kente fel jól. Ebben segítenek az online és offline tanfolyamaik.
- A piacon behozhatatlan előnyre tesz szert azzal, hogy folyamatosan újdonságokat dob a piacra, mind termékekben, mind például színekben. Képes a cég akár évszakonként is új színeket piacra dobni. Mit lát a körmös? ÓÓó új termék, ezt tudom ajánlani a vevőmnek, a Crystal Nails trendibb, mint a többi.
- A kulcsembereit, munkatársait jutalmazza. A könyvét lapozgatva jöttem rá, hogy milyen mély szervezetfejlesztési tudást szerzett az elmúlt évtizedekben Zoltán. Itt nem is azon van a hangsúly csak, hogy nyaralásokkal, utazásokkal jutalmazza a munkatársait, vagy 10 éves évfordulójukra autót kapnak, hanem láthatóan érzi a szervezetfejlesztés mikéntjét, emberként kezeli a munkatársakat. Mármint mindezt nagy fokú tudatossággal, nem úgy, hogy hülyére veszik az alkalmazottak.
- Visszatérve a termékstratégiára, portfólió építésre. Szakmailag megfogott, hogy például létrehozta a Sens by Crystal Nails termékcsaládot, ami a márka prémium termékcsaládja. És egészen biztosan látunk még tőle termékmegújítást, újabb termékstratégiákat, amelyeket még nem lőtt el. Ez a folyamatos tervezés, fejlesztés, innovációra törekvés a sikeres cégek rovat cégeinek mindegyikére igaz volt eddig is, de azt gondolom ezután is sok ilyet láthatunk.
A cikksorozat további részei
- Mi a titkuk a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész
- A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész
- Hogyan elemezzem a cégem? Így derítsd ki, hogy mit kell változtatni. Gyorsan növekvő cégek 2. rész
- BioTechUSA: Ez a magyar cég milliárdossá gyúrta magát. – Sikeres cégek 3. rész
- Lipóti Pékség: Hogyan tudnak eladni heti 1,5 millió darab nosztalgia kiflit? – Sikeres cégek 4. rész
- Unix Autó: Óbudai panellakás kisszobájából milliárdos nagyvállalat – Sikeres cégek 5. rész
Forrás: vg.hu/,.portfolio.hu, tv2play.hu, Jákob Zoltán könyve – Paprikaföldektől a HÉTCSILLAGOS életig