Apró hírként érintjük a beszélgetés elején a brit alapjövedelem próbálkozást. Aztán hazai vizekre evezünk, ahol is kiderül, hogy már 1,5 millió magyar hallgat podcastot és még te is beszállhatsz. Az Apple új szemüvege tartja lázba most a tech piacot. Amibe a Microsoft belebukott, azt az almás cég most piacra dobta. Már van eredménye a néhány hete felröppent ingyen TV üzleti modellnek, sokan élet a lehetőséggel. Lássuk! A mikrofonok mögött: Sólyom Eszter, Nyiri Donát és Mándó Milán.
Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:
A heti híreink és témáink:
- 0:00 – Feltétel nélküli alapjövedelem, bevezető
- 7:16 – Magyar podcast statisztikák
- 18:10 – Új Apple termék: AR/VR szemüveg
- 30:13 – Ingyen 4K TV reklámért cserébe
Brit alapjövedelem teszt indult
Nagy Britanniában új kísérletbe kezdtek: egy két évig tartó pilot programban tesztelik a feltétel nélküli alapjövedelmet. 30 kiválasztott résztvevő havi 1600 fontot azaz körülbelül 685 ezer forintot fog kapni, és megfigyelik többek között a mentális és fizikai egészségük alakulását. Az önkénteseket véletlenszerűen jelölik ki, a helyek 20 százalékát fogyatékkal élők kapják. Ezenkívül egy kontrollcsoportot is bevonnak a programba, amelynek tagjai nem kapnak alapjövedelmet.
A programot azért tartják fontosnak, mert a szakemberek szerint a társadalomban az elkövetkezendő években szükség lesz valamilyen fajta alapjövedelemre, többek között az éghajlatváltozás és az ipari átalakulások okozta kihívások miatt. – írja a HVG.
A podcastban arról beszéltünk, hogy félő lehet, hogy egy magasabb alapjövedelem esetében a munkavállaló motivációja szintje csökkenhet, nem vagy rákényszerülve a munkára. Az, hogy nincsenek feltételek, vagy ellenőrzés az kevés adminisztrációs terhet is ró a helyi szervekre, állami intézményekre. Eddigi tapasztalatok az alapjövedelemmel kapcsolatban vegyesek, ám sok helyen látható, hogy akik kapták életszínvonal növekedést tapasztaltak. Ha bevezetik az alapjövedelmet, ott a szociáláis háló eddigi juttatásait csökkentik, hiszen helyébe lép az új juttatás.
Forrás: hvg.hu/
Magyar podcast statisztikák
Az IAB kiadta friss podcastokról szóló kutatását. Ebből kiderül, hogy az internetezők 50%-a már találkozott a podcastokkal. 20% rendszeresen hallgat valamilyen adást. Míg 2021-ben 800 000 magyar fogyasztotta a podcast tartalmakat, addig 2023-ban már 1 500 000. A heti rendszeres podcast fogyasztó 5,6 órát fülelnek így podcastokat. Kik hallgatják: fiatalok, városiak, és magasabb jövedelműek. A Youtube is segített a podcastok előretörésében, a hallgatók egyben nézők is. A többség Youtube-on is szívesen fogyasztja. Az embereket nem zavarja a reklám, 83%-nak abszolút semleges.
Van Minner kutatásunk is, nem reprezentatív, volt egy felmérésünk a csoportban, hogy ki hogyan hallgatja a podcastokat. Ebből látszik, hogy milyen intim a podcast, hiszen többség fülessel hallgatja, tehát igazán közel van a hangja a készítőknek.

Unalmas podcastokat nem akarnak hallgatni az emberek, így meg kell tanulnia a podcast készítőknek azt, hogy mi a jó tartalom. Azt is el kell fogadni, hogy a hallgatók kis %-a elköteleződött, a többiek inkább az adott téma miatt jutottak el az adott podcast csatornára.
Forrás: iab.hu/
Apple WWDC, új termékek, új VR szemüveg
Az Apple éves konferenciájáról, termékbemutatójáról szemlézünk újdonságokat.
A legfontosabb új termékek:
- 15 inch Macbook Air: Bevallom ezt nem teljesen értem. Eddig is rengeteg kritikát kapott az Apple amiatt, hogy összemossa az Air és a Pro modelleket. A 13 inches M2 Air és a 13 inches Pro között például annyira kevés különbség van, hogy a legtöbb teszt azt mondja vedd amelyik épp akciós, mert pár % teljesítménybeli különbségért nem éri meg válogatni közöttük. A 14 inches Pro teljesítménybe és árban is ugrik, így ott vált el a termékpaletta. Erre most jön egy 15 inches Air. Ha teljesítményben nem tud majd többet, csak méretben nagyobb, akkor viszont jó is lehet. Sokaknak elég az Air teljesítménye, egyetemistáknak pl böngészésre, filmezésre, tanulásra nem kell több, ha nem modelleznek vagy vágnak videót, cserébe a 13 inches kijelző sokaknak kicsi. A 15 inches Air is elképesztően vékony és könnyű lesz, (konkrétan a világ legvékonyabb 15-ös laptopjaként debütál), szóval aki szereti a nagyobb kijelzőt de kell neki a hordozható gép, most megtalálja amit keres.
- Lesz új Mac Studio: Ezek már valóságos erőművek, ahogy a kreatív szövegük is mondja. 12 vagy 24 magos CPU, 38 vagy 76 magos GPU. Ezeket már olyanoknak tervezik, akik Pixar filmeket gyártanak és renderelnek vagy az új Galaxis őrzőit. A gyengébb gép is 5 monitoron tud akár 10 darab 8K-s videót lejátszani. A mi gépeink egy 8k-s filmet se indítanának el… csak hogy érezzük mit jelent ez.
- Új Mac Pro: Az Apple legújabb chipje az M2 Ultra, ami az előző Studio gépekben akár 22 8K videostreamet futtat egyszerre bekerül a Mac Pro gépekbe is. A legdurvább ilyen darab 3,3 millió forint és egy „mezei” 8 magos Mac Pro-nál is 6x gyorsabb a videószerkesztési teljesítményük például. Ugyanakkor ez már tényleg annyira sepcifikus és annyira szűk réteget érint, hogy nem érdemes többet beszélni róla. Az Apple egy vadállat, és évről évre feljebb tolják a határokat. Hihetetlen!
Szoftverek terén számomra kicsit lehangoló mennyire nincs hasznos újdonság. Érkezik új watchOS és iPad OS, de a lényeg persze az iOS 17. Ebből amiket kiemeltek, hogy tudunk érintéssel kontaktokat átadni, ha lerakod a telefont a standby mód tud neked órát, naptárat vagy más widgeteket kijelezni. Nem mondom egy asztalon magad mellett, vezeték nélküli álló töltővel ez egész jó, de azért nem HÚHA szint. A messengerben jobban lehet keresni, lehet helyzetet megosztani, hogy jelezd odaértél valahova vagy elakadtál, illetve lesz egy Journal funkció, ami AI segítségével segít naplót írni. Az új MacOS-ből egyelőre én csak azt láttam, hogy szebbek a képernyővédők és jön pár új widget, de nyugodtan kommenteljen, aki jobban elmélyedt az új funkciókban. Nekem ennek most ilyen, muszáj kihozni az újat, de nem tudtunk mit fejleszteni tavaly óta, érzésem van.
ÉS A LÉNYEG: Itt az Apple Vision Pro.
Az Apple kihozta saját nem VR, hanem egyből AR megoldását, amihez kontrollerek sem kellenek. Szemünkkel, hangunkkal és kezünkkel verzélhetjük, és kifejezetten otthoni használatra tervezték. Minden Apple eszközhöz tud csatlakozni, de önállóan is működik, szóval nem csak kirakjuk rá a telefonos dolgokat. Az Apple teljesen új fogyasztói szokást akar vele elterjeszteni, ami lehet hatalmas bukta és a virtuális valóság jövője is. Azt szeretnék, hogy szemüvegüket vegyék fel otthon az emberek és ezt használják böngészésre, FaceTime-ra, játékra, Apple Tv-s filmezésre, fotó nézegetésre, a Macbookra nézve átugrik annak képernyője a szemüvegre. Egyértelműen a prémium szegmenst akarják vele megfogni, legalább 1,5 millió ft lesz itthon, 3500 dollár az alap ára.
Az Apple ezzel hozzá is járul a VR további terjedéséhez és akadályozza is. Az egyik oldalon ez az Apple. Ha valamitől, akkor az ő piacra lépésétől lesz az átlagember számára is cool, ez a szemüveghordás és talán sikerül elérniük, hogy az emberek akarják. Ezt tették az érintőképernyős telefonnal is, ha valaki ők aztán eljuttathatják idővel az átlagemberekhez, vagy legalább felhívhatják a figyelmet arra, ez a technológia itt van és fogd fel, a napjaid részévé válhat. Ugyanakkor rengeteg alkalommal érintettük már Hírszemlékben is, hogy a következő lépcsőfog a technológiában az olcsóvá és kényelmessé válása. Ebben az Apple 3500 dolláros gépe nem segít, biztos hogy ergonomikus lesz, tartós hordásra tervezik, de félek, hogy sokan elkönyvelik ezt is egy újabb drága felesleges headsetként és ezért ez sem terjed majd el.
Másik oldal, hogy még teljesen új az otthoni használat esetében az ilyen VR / AR szemüvegek használata esetében még meg kell figyelni milyen aktív vásárlói rutinok kapcsolódnak hozzá. Amikor már alacsonyabb áron fogja árulni az Apple, akkor már sokkal jobban körvonalazódik, hogy mire is lehet ezt használni.
Itt átkötnék kicsit a Facebookra, ugyanis a Meta viszont bejelentette a Quest 3-at headsetjét. 40%-al lesz könyebb, vékonyabb, sokkal erősebb lesz, mint bármi amit eddig látott a piac és csak 500 dollárba fog kerülni. Ez az az irány, hogy az átlagember is megvehesse magának, ugyanakkor gyanítom az Apple féle széleskörű használhatóság továbbra is hiányozni fog más gyártóknál. Szóval tök jó, kétféle megközelítés, kétféle jó irány ha úgy vesszük. Így tud terjedni egy technológia. Talán lassan tényleg bekúszik a tömegek otthonaiba.
Reklámmal fizetnek a tévéért

Az első 36 órában már 100 000-en regisztráltak azért az ingyen tévéért, amit a Telly nevű hardver startup osztogat. A körülbelül 1000 dollár értékű eszközért az adataikkal fizetnek a fogyasztók: a Telly részletes információk kér a regisztrálóktól úgy mint név, életkor, nem, lakcím és etnikai hovatartozás, valamint a nézési szokások és vásárlási magatartás. Az ingyenes, 139 cm-es 4K TV pedig egészen disztópikus módon egy kikapcsolhatatlan kisebb második képernyővel érkezik, amin reklámok futnak – ezek a reklámok fizetnek az eszközért a felhasználó helyett. A reklámok ráadásul interaktívak, ha például megéhezel egy Pizza Hut reklámtól, egy kattintással meg is rendelheted a vacsorát.
Egy hét alatt 250 000-en regisztráltak készülékért. Ehhez a Telly mobil appját kell letölteni és egy részletes kérdőívet kitölteni. A kérdőív megkérdezi a válaszadót, hogy regisztrált szavazó-e, mennyi az éves háztartási jövedelme, valamint nagyon konkrét kérdéseket arról, hogy milyen tevékenységeket kedvel, mint például a sport, a videojátékok, a művészet és a kézművesség, a főzés és így tovább. Telly még azt is megkérdezi, milyen ételeket fogyaszt szívesen a háztartásuk, legyen az olasz, japán, kínai vagy amerikai. Az összegyűjtött adatok anonim információkként működnek, amelyeket a Telly arra használ, hogy célzott hirdetéseket jelenítsen meg a fogyasztók számára. Harmadik feleknek, például hirdetési hálózatoknak, adatbrókereknek, marketingszolgáltatóknak és médiacégeknek is értékesítik az adatokat – ezt az amerikai törvények lehetővé teszik a felhasználó értesítése nélkül, a Telly azt mondja, ők a legtranszparensebbek, amiért ezt kommunikálják a felhasználókkal. 2023-ban 500 000 készüléket szeretnének kiosztani, a jövőben pedig további milliókat.
Azt hitted az embereknek Apple szemüveg kell, az az igazi innováció? Neeem! Ingyen TV és 0-24 reklám kell az embereknek.
Mikor az emberek azt mondják, hogy nem akarnak reklámot nézni, mégis egyből lecsapnak egy ilyen ajánlatra.
Forrás: techcrunch.com/
Korábbi Hírszemle adások
- Az AI elveszi a munkád, de tehetsz ellene! Mire használják már most is? – Hírszemle 2023. 06. 05.
- Mégsem vagyunk boldogtalanok? – A legkedveltebb márkák – Ügyvédnek nem kell weboldal – Hírszemle – 2023. 06. 01.
- A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle – 2023. 05. 29.
- Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle – 2023. 05. 25.
- Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle – 2023. 05. 18