Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

Dátum

Megosztás

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla jelenséget látjuk a gyakorlatban? Csak úgy ömlik a befektetői pénz az AI startupokba, megbeszéljük mi lehet ennek a veszélye, és persze hol van lehetőség profitálni ebből a tendenciából. Közben Kanadában bezárt az antikapitalista kávézó – mégsem működött a becsületkassza és az anarchista merch, vagy az üzleti modell hibádzott? Ez az adás kicsit rövidebb, de cserébe jövő héttől már heti kétszer hallgathatsz tőlünk izgalmas üzleti híreket a YouTube-on vagy a podcast appokban. A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát, és Mándó Milán.

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy Youtube videón itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül.

Aktuális híreink és témáink:

  • 0:00 – A Twitter CEO-ja és az üvegszikla jelenség
  • 4:20 – AI startup boom – Újabb lufi?
  • 13:19 – Csődbe ment az antikapitlista kávézó
  • 27:33 – Ruhamegsemmisítés VS EU

A hírek szövegesen

Bevezető: Üvegszikla jelenség és Twitter CEO

Megvan, ki lesz Elon Musk utódja a Twitter élén: Linda Yaccarino lesz az új vezérigazgató, aki korábban az NBCUniversal hirdetési vezetője volt. Yaccarino elsősorban az üzleti műveletekre fog koncentrálni, míg Musk a terméktervezésre és az új technológiákra.

És mielőtt megörülnénk neki, hogy újabb globális cég élén áll egy nő, beszéljünk egy kicsit az üvegszikla-jelenségről. Az üvegplafon kifejezést, mint a felsővezetésben megjelenő nemi diszkrimináció metaforáját szinte mindenki ismeri, ehhez képest az üvegszikla, vagyis glass cliff, egy másik feltételezz jelenség, amivel a nőknek a karrierjükben meg kell küzdeniük. A kifejezés arra utal, hogy a nők sokszor csak akkor kapnak kiemelkedő lehetőséget, például vezérigazgatói pozíciót, amikor az a lehetőség nem vonzó a férfiak számára – például, mert nagy kihívást jelent, mert épp az elkerülhetetlen bukás felé tart a cég. De ugyanez megjelenik a politikában, például recesszió vagy társadalmi krízis esetén gyakrabban kerülnek hatalmi pozícióba nők.

Röviden, az üvegszikla jelensége szerint a nők kinevezése gyakran egy észlelt jövendő bukásra vagy krízisre adott válasz, illetve azok a pozíciók, amelyekbe nőt választanak vezetőnek, általában sokkal kockázatosabbak és bizonytalanabbak, mint a férfiak esetében.

Aztán ha ezt a kockázatos, vagy vesztésre ítélt helyzetet nem tudja megoldani az üvegsziklára helyezett nő, akkor könnyen ítélhetik meg úgy a helyzetet, hogy a női vezető alkalmatlan vagy inkompetens volt. Így kvázi előre kudarcra van ítélve a női vezető, a vállalatnak pedig lesz kit hibáztatnia. A női vezető teljesítményétől függetlenül progresszívnek tűnik a nőt kinevező cég, majd a bukás után visszacserélhetik férfira („megváltó jelenség”).

És akkor nézzünk vissza Linda Yaccarino kinevezésére: Elon Musk a twitteren szavaztatta meg, lemondjon-e a posztjáról, majd amikor ezt megszavazták, akkor lelépésének időpontját ahhoz kötötte, hogy mikor talál „valakit, aki elég bolond ahhoz, hogy elvállalja a munkát”.

Forrás: mindsetpszichologia.hu investopedia.com

AI startup boom van éppen. Vannak AI részvények?

Ennyi startup ilyen rövid idő alatt legutóbb a Dotcom lufi előtt jött létre. Viszont kellett is ez a piacnak, a befektetők ki voltak éhezve valami újra. Márcsak kavarogtak az innovációk, ötletek, és nehéz volt újat kitalálni. Sőt sok esetben az innovációt a nagy cégek elfojtották , például. Microsoft, Apple, Facebook, Airbnb rengeteg felvásárlást eszközölt csak azért, hogy megóvja magát egy konkurenstől. A Forbes nemzetközi változata összegyűjtötte a legforróbb 50 AI startupot. Viszont ha ránézünk a különböző AI adatbáziskora látjuk, hogy közel 1000 ilyen vállalat nőtt ki az elmúlt 1 évben. Ha csak a top 50 cégeelt nézzük, akkor több mint 10 milliárd dollárt fektettek már bele. Na, de ebből mi mit profitáltunk? Jelenleg semmit. Viszont ha befektető lennék, akkor én az Nvidia részvényei felé szegezném a tekintetem. Egyrészt ez fűti most az Ai vállalkozásokat, kellenek az Nvidia chipek, másrészt éppen 326 dolláros maximum környékén van, ha áttöri igazán izgalmas hónapok elé nézünk. Ez nem befektetési tanács, csak megállapítás, információátadás.

Forrás: forbes.com

Saját AI piaci megmozdulás 1. felvonás: AI brand-névgenerátor

Kíváncsi voltam, hogy mennyi idő bekötni egy chatbotba az AI-t, méghozzá a ChatGPT-t használva. A megoldás gyorsabb volt, mint gondoltam. Ezzel el is akartam indítani, hogy egyre mélyebben alkalmazzuk az AI-t a Minnerben és ezzel versenyelőnyünk legyen. A ChatGPT az OpenAI-hoz tartozik, igazából az egyik modelje. A Dall-e a képgeneráló, ChatGPT a szöveg, de van a Whisper az hangból tud szöveget. Visszatérve a challenge-re. A Manychat platformot már régen hozzá kapcsolatban a Minner Facebook oldalához, vagyis a Messengerhez. Így chatbotként tudtam gombokat, különböző chates megoldásokat használni, mint a kvíz például. Ha rákötjük a chatbot-ra a ChatGPT-t, lényegében a felhasználók hasonló módon elérik a ChatGPT-t, mint ha felmennének a chat.openai.com oldalra, ám itt mi le tudjuk korlátozni és irányítani, hogy mire válaszoljon. Én egy márkanév generátort álmodtam meg első körben.

  1. A platform.openai.com oldalon regisztráltam, majd kértem egy api kulcsot és megadtam a számlázási adataimat, bankkártya számom. Igen fizetni kell az api használatért.
  2. A ManyChat platformon egy github leírás alapján megcsináltam az összekötést, ez kb 20 perc volt a regisztrációval együtt.
  3. Ami utána jött az lényegében az, hogy megtervezzem a beszélgetést. Először csak 1 kérdés volt, egy válasszal és generált 7 márkanevet.
  4. Következő lépésként beállítottam 3 kérdést. A prompt (így hívják amikor utasítást írunk az AI-nak) két részből áll így. A válaszokból, amit megad a felhasználó és az a rész, amit én írok be, hogy jobb eredményt kapjunk.
  5. Ezután jött a gyakorlás, hogy akár rövid válaszok ellenére is jobb neveket generáljon, ez úgy 5-8 órába telt.
  6. Sikerült! https://minner.hu/markanev-generator-brandnev-kereso-ai-segitsegevel/
  7. Költségek: 0,01 dollárba kerül kb. egy névgenerálás, vagyis 3,4 forintba kerül. Sok, vagy kevés? Nos ahhoz képest, hogy ma már nem kell programozó egy ilyen digitális eszköz megalkotásához, úgy eléggé kevésnek mondható. Nemcsak chatbotba lehet ezt betenni, más formában is meg tudnám csinálni a weben, például egyszerű űrlappal, de akár beágyazott chat ablakkal.
  8. Következő lépés: Lehet fejleszteni a névgenerátort is, de ügyfélszolgálatra is meg lehet csinálni, sőt akarok egy … ez már titok.

Az antikapitalista kávézó csődbe ment – mégis piaci alapon kell működni?

Torontóban nyitott kávézót tavaly egy kanadai férfi, aki érdekes üzleti modellel vágott bele a vendéglátásba. Egy fizess, amennyit szeretnél becsületkasszás rendszerrel adott kávét a vendégeknek, ráadásul ha semmit sem rendeltél is használhattad az asztalokat és a mosdót. A kávén kívüli termékekért, teáért, péksütiért radikális politikai könyvekért, pólókért és egyéb merchökért kellett fix árat fizetni, ezek viszont nem tartották el a boltot. Május 30-ával bezárt a The Anarchist kávézó.

Igazából az, hogy eddig tudott működni is az üzlethelység kiadóján múlt, ugyanis jófejségből nem kérte az első 6 havi bért. Az alapanyagokért és minden induláshoz szükséges költségért az alapító így is kemény hitelkártya adósságba keverte magát. Végül azt mondta a családi vagyon és a morálisan romlott bankok hitelezése nélkül nem tud egy fenntartható szintre növekedni, így végül ahelyett hogy kapitalista módszerekhez nyúlna, inkább befejezi a kísérletét.

Van egyébként olyan étkezde az USA-ban, ami így működik és máig él. Itt az a lényeg, hogy szeretetszolgálat alapon megy, önkéntesekkel, és a segítségnyújtás a kommunikáció. Ezért van mellette egy komoly közösség, ami eltartja. Persze több ilyen hely, pl pékséglánc ment már csődbe, ez a gyakoribb. Az Anarchista szélsőbalos ideológiai könyveket árult, meg halál a zsarukra feliratos pólókat, tehát nem igazán tett semmit azért, hogy szimpatikus kezdeményezés legyen. Az alapító ez a tipikus hurrdurr gonosz kapitalizmus, radikális idióta, akinek persze hogy senki sem akart pénzt adni a fennmaradásra. “F*** the rich,” “F*** the police. F*** the state. F*** the colonial death camp we call ‘Canada.’” ilyeneket tweetelt és közben azt várta hogy majd az emberek mögé állnak és eltartják az üzletét.

Ez a hibáztatás az, ami engem nagyon felidegesít. Ha nincs tőkéd, tudásod, hogy piaci alapon működj, akkor nem a világ hibája hogy csődbe mész.

Forrás: https://www.independent.co.uk/

EU betiltaná az eladatlan ruhák megsemmisítését

EU tagállamok egy olyan törvényjavaslatot támogatnak, amely megtiltaná az el nem adott ruhadarabok megsemmisítését. A törvényjavaslat célja egy kevésbé pazarló textilipar létrehozása – hiszen jelenleg ez a terület felel az EU üvegházhatású gázkibocsátásának ötödéért.

Az online shopping elterjedésével megnőtt az üzletekbe visszavitt vagy visszaküldött árucikkek mennyisége. Ezek feldolgozása bonyolult és időigényes, ezért sok cég leselejtezi és megsemmisíti a visszavitt ruhaneműket. A designer márkák szintén gyakran megsemmisítik a fennmaradt árukészletet hogy elkerüljék a ruhák feketepiaci megjelenését és a márka felhígulását. A Burberryről derült ki például, hogy 2018-ban 28.6 millió font értékű megmaradt készletet égettek el – ezzel a gyakorlattal azóta felhagytak a hír okozta negatív visszhangot követően.

Az EU szabályozása eddig nem tiltotta a készletek megsemmisítését, csak azt írta elő, hogy a nagy cégek tegyék nyilvánossá az eldobott készletek mennyiségét. Az EU tagállamai nemrég azonban a szigorúbb megközelítést támogatták, javasolva a „ruházati cikkek és ruházati kiegészítők” megsemmisítésének konkrét tilalmát.

A javaslatot az uniós minisztereknek alá kell írniuk, és meg kell állapodniuk az Európai Parlamenttel, mielőtt az törvénnyé válhat. A tagállamok várhatóan május 22-én szavaznak a szövegről.

Forrás: ft.com, reuters.com/

Korábbi adások

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!