Kössünk össze két rendszert kódolás nélkül. Zapier, automatizálás, adatküldés

Dátum

Megosztás

Egyre több digitális rendszert használunk, és néha jó lenne automatikusan mozgatni közöttük adatot, vagy éppen egy automatizmust elindítani. Amikor ilyenről van szó, akkor első ami beugorhat, hogy online vásárláskor átnavigál a rendszer a bankkártyás fizetőkapuhoz (Barion, Paypal, Simple Pay..) és miután fizetett a vásárló, akkor elindul egy számla kiállítási automatizmus. Nos ezt más adatokkal is meg tudjuk csinálni. Mondhatjuk azt is, hogy szárnyalhat a fantáziád.

Ez is no-code, vagyis kódolás nélküli megoldás? Igen! Több ilyen rendszer is van, ami ezt tudja, például a Zapier, vagy a Make.com (Integromat volt régen). Most itt tehát nem is az automatizmus a lényeg, az is persze, hanem az, hogy adatokat tudunk küldeni egyik helyről a másikra, és akár adatmódosítást is végre tudunk hajtani.

Például:

  • Ha számla érkezi e-mailben, akkor a csatolmányt automatikusan menti a beállított Google Drive mappába
  • E-mailből CRM rendszerbe tudod küldeni az adatokat
  • Trello -ban vagy más feladatkezelőben egy státuszváltást követően e-mailt küld a rendszer meghatározott sablon e-mail alapján.
  • Még le nem fejlesztett rendszerbe akarunk adatot küldeni. Például egyszerű űrlapból akarunk online fizetést generálni. Az alábbiakat egy 2-4 óra alatt meg lehet csinálni. Pl.
    • Űrlap (bekérjük az adatokat, számlázási cím, név, e-mail cím) – ez lehet Wocommerce is, vagy más rendszer, vagy akár chatbot.
    • utána Stripe fizetőkapu – ügyfél fizet
    • köszönőoldalra irányítás
    • számlakiállítás
    • e-mail küldése a vásárlásról

Api – integráció

Az api szóval lehet már találkoztál. Most nem is a rövidítés mögé akarom, hogy beláss. Api-ként hivatkozunk arra, ha egy rendszer megadja azt, hogy miként tudsz adatot lehívni és adatot küldeni. Lényegében két rendszer közötti integtrációról, kommunikációról van szó. A számlázó rendszered api-ja azt jelenti, hogy tudsz számlázni a weboldaladról is. Ezt legtöbbször fejlesztő köti össze, vagy éppen ilyen megoldással tesszük, mint a Zapier, Make.com.

Kis startup kitekintő. Zapier így indult

Annyira jó látni, hogy miből nőhet ki egy sikeres cég. Az alább párbeszéd zajlott a a Zapier alapítói között 2011-ben, még a startupjuk alapítása előtt, vagy mondhatjuk annak pillanatában.

Forrás: https://zapier.com/blog/zapier-100-connected-services-year-review/

Lényegében egy api-t készítettek (amire mindenki fejleszt), így minden összeköthető mindennel. Ez bejött nekik! Azóta is ezt csinálják. Korábban mindenki külön-külön fejlesztett két rendszerre.
Például korábban:
XY Webshop motor – XY bankkártyás rendszer – XY számlázó rendszer
XX Webshop motor – XY bankkártyás rendszer – XX számlázó rendszer

Nos ez sokszor azt jelentette, hogy mindig kezdhetted előről, ha egy új rendszert akarsz beállítani.

Ez Zapier, vagy hasonló megoldással:

XY webshop motor, és XX webshpmotor is Zapier-re fejleszt , majd XX számlázó rendszer is megcsinálja a Zapier fejlesztést, sőt XY számlázó rendszer is. És bámm mivel mindenki egy rendszer felé csinálja, így könnyű úgy adatot küldeni, ahogyan csak szeretnénk.

A Minner Klub meghívást automatizáltuk – Zapier használata

Ez egy ilyen pilot projekt.

A Zapier -t ki tudod próbálni ingyen is. Később pedig havi 20-29 dollárba fog kerülni, olyan sok automatizmust nem kell kezelnie azért a rendszereidnek, a legtöbb cég ebbe belefér.

Az alábbi folyamaton, beállításon mindössze 50 perc alatt végigmentem. További 2-3 óra elég ahhoz, hogy teljesen finomítsuk. És további gyakorlás után már igazi feketeöves Zapier felhasználók lehetünk.

Éppen most a Minner Klub -ot, a Minner belső kört építjük. A héten már a tagok, akik a Minner kihívást teljesítették kezelésbe is vehetik a rendszert. Egy automatizmust akarunk csinálni, hogy a Klub meghívás és a felhasználó eltávolítása sokkal automatikusabb legyen. Ehhez az alábbi rendszereket használjuk, vagyis ez a folyamat:

  • A felhasználó teljesíti a Minner Üzleti Kihívás legalább egy kihívását. Nekünk csak azzal kell foglalkozni, aki beküldi a kihívást (folyamatépítés nagyon fontos)
  • Egy űrlapon keresztül beküldi, hogy milyen kihívást teljesített, és közben a rendszerbe saját magát fel is vitte a felhasználó. Név és e-mail cím a két fontos adat megvan.
  • A ClickUP rendszerbe jön be az adat. Miután ellenőrizve lett, a Minner Klub Meghívást kap státuszt kapja a felhasználó. – A ClickUP hasonló rendszer, mint a Trello. Feladatkezelő, projektmenedzsment platform, és akár CRM-re is használható.
  • Ekkor lép közbe a Zapier. Ő kapott egy triggert a rendszertől, hogy státusz váltás volt, és jelet kell küldeni a Minner Klub hírlevél kezelő rendszernek a MailerLite-nak. Alapból fogunk hírlevelet is küldeni, így azt a döntést hoztuk, hogy lerövidítjük a folyamatot. A Minner Klub rendszerének meghívóit a Mailerlite hírlevélküldön keresztül küldjük ki. És a további automatizmusok is már ott mennek majd végbe. .
  • A Mailerlite megkapja a jelet, adatokat. A felhasználót feliratkoztatja a Mailerlite Minner Klub listájára (Group), és a beállított sablon meghívó e-mailt kiküldi. A Minner Klub picit üzleti közösségi média oldalnak is tekinthető, lényegében egy kicsit Facebook csoport feelinges.
  • Egy státuszváltással pedig akár le is tudjuk venni a rendszerből a felhasználót. De az már egy másik Zapier folyamat lesz.
  • A Zapierrel azt a folyamatot automatizáljuk a fentiekből, hogy: Miután a ClickUP-ban megváltozott a státusza a felhasználónak, a Mailerlite-ba bekerül, meghívót küld neki, benne a linkkel, ahol csatlakozhat. Csak így kerülhet a klubba!

A Zapier.con -on beállítottam, hogy Clickup a kiindulási pont

A következő lépés, hogy a két rendszert összekötjük a Zapierrel. Itt még nem történik semmi. Nem vált ki semmi adatküldést, nem ronthatunk el semmit.

A Mailerlite összekapcsolása egy később lépésben történik, de azt api kulcson keresztül tudtam csak.

A Mailerlite Integration menüpontjában megtaláltam az api kulcsomat.

Az alábbi képen azt látod, hogy kiválasztottam, hogy az automatizmus onnan indul, hogy az adott felhasználó státusza megváltozik. A Zapier automatikusan felismeri, hogy milyen opcióid vannak az alábbiak beállítására. Tehát egy naptár trigger esetében más lenne, amit be kellene állítani.

A rendszerbe először kiválasztjuk a triggert, egy hatást / változást, ami kiváltja majd az automatizmust. (Más példa: trigger például új e-mail, amiben számla szó szerepel..).

A következő lépés volt, az action beállítása. A Mailerlite-ból be is szívta az adatokat, hogy van Minner Klub listám (Group), ahová bekerül. Be kell állítani, hogy az e-mail címet a Clickup-ból honnan veszi. Na és itt jött a probléma!

A Zapier erre felkészült. Van egy Adatrendezés funkciója. Ezt beiktatom a Clickup Trigger után. Így most a folyamt így néz ki.

Na és így már biztosan megtalálta az e-mail címeket. Ez azért volt nehéz, mert a Clickupban úgynevezett egyedi mezőbe került, amilyen adat rendezetlenül került be a Zapier-ba.

És siker!

A felhasználót be tudta tenni a csoportba. Most a következő lépés az, hogy a Mailerlite-ban beállítom a flow-t, folyamatot, hogy az új csoport feliratkozónak küldjön automatikus e-mailt. Teszteltem a flowt.

Tipp: ezután egyszerhasználatos e-mailekkel tesztelgettem, hogy biztosan minden oké.

Ellenőrzés, történet…

A rendszer csak úgy nem csinál valamit. Tehát nem indul el egy automatizmus csak úgy. Egyrészt le tudod állítani, másrészt először inkább hibára fut, tökéletes nem lesz. A Zap-unkat, vagyis az automatizmusunkat ki-be tudjuk kapcsolni, szerkeszteni.

Merre tovább most?

  • Először is rájöttem, hogy kell még egy automatizmus, hogyha sikeresen bekerült a felhasználó a rendszerbe, akkor tegye be egy másik státuszba a felhasználót. Ha nem történt meg, akkor 7 naponta ellenőrizze és küldje ki újra.
  • Egy új Zapier automatizmust kell készítenem arra, hogyha valaki kikerül a klubból. Azt is uatomatán kezelje a rendszer.

Na, de ami a saját automatizmusunkat illeti. Még kell nekem 2 óra, hogy 100%-ban működőképes legyen. Ez könnyű volt!

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!