A bloggerek sokszor áhítattal néznek a videóbloggerekre (Youtube videósokra), mert eszméletlen pénzeket tudnak megmozgatni, vagyis átlagban sokkal többet A nagy cégek is érdeklődnek az influencer marketing iránt. Egy cikkben olvashattad már a Minner-en, hogy a vloggereknek megéri olyan ügynökséghez fordulni, akik segítenek a szponzorok szerzésében, most azt mutatom meg, vajon mennyire jövedelmező itthon ez a terület ügynökségként, és mennyit keresnek a legnagyobbak. Így láthatod, mit lehet kihozni ebből a piacból.
Amit tudnod kell a hazai Youtube ügynökségekről:
- A legnépszerűbb, legnagyobb ilyen cégek 2015. után alakultak.
- Bevételeik nem csak a videóbloggerekkel való együttműködésből származik, hanem több fronton is kiszolgálják a szponzorokat (reklámozókat). Például egyéb Youtube kampányok, videók készítése, hirdetések kezelése…
- Ez azt is jelenti, ha te ilyenben gondolkodsz, akkor hasonló üzleti modellben kell gondolkodnod.
- A reklámozó cégek már szeretik azokat a vloggereket, influencereket is, akik egy szűk csoporthoz jutnak csak el. Megfigyelhető, hogy mostanában ezek a kampányok hatékonyabbak is lehetnek, mintha egy több százezres követőtáborral rendelkező populáris témában videózó youtubost bíznának meg. Tehát ez neked azt is jelenti majd, hogy bátran fel tudsz építeni olyan vlogger portfoliót, amiben a vloggereknek átlagosan csak 5-20 000-es követőtáboruk van.
- A cégek attól ügynökségek, hogy hozzájuk csatlakozott videósok kapnak háttértámogatást is. Például videók készítésében segítség, ötletelés….
- A bevétel nagy részét tovább utalják a videósoknak.
Mennyire jövedelmező az ilyen ügynökségeknek a hazai Youtube piac?
Star Network MCN Kft.
Az egyik legnagyobb hazai Youtube ügynökség. A legnépszerűbb vloggerek tartoznak hozzájuk.
Éves árbevétel (2016): 375 millió forint
Adózott eredmény: 40 millió forint
Special Effect Media
A céget felvásárolta a Centrál Média csoport. Ezt nevezem én gyors sikernek. Sajnos pontos adat nincsen a bevételekre, mert Ltd.-ként, külföldi cégként működik. A hazai Zrt. eredményeit írom ide.
Éves árbevétel (2016): 52 millió forint
Adózott eredmény: 13 millió forint
MrBugTv:
Szintnén külföldön bejegyzett cégről van szó. A cég egyébként részben a Klikkmániához tartozik, de az üzleti tevékenységet a Click2Digital Ltd cégen keresztül végzi, a MrBugTv csak brandnév. Azért tettem ide, mert ők is nagyobb piaci szereplők. Megnéztem a Klikkmánia bevételeit, mivel ahhoz a cégcsoporthoz tartozik. A reklámügynökségnek tavaly 197 millió forintos árbevétel mellett 9,4 millió adózott eredménye lett.
4 Kids Network
Az egyetlen egy veszteséges cég. Ez számomra meglepő, mivel rengeteg népszerű csatorna is hozzájuk tartozik: 2015-ben még 150 millió forint árbevételt értek el és 22 millió forint adózott eredményt, 2016-ben viszont megcsappant mindegyik érték. Továbbá 2016-os mérlegük „eredménytartalék” során -121 millió forintjuk van, ami számomra rémisztő összeg.
Éves árbevétel (2016): 54 millió forint
Adózott eredmény: -7,5 millió forint.
Konklúzió
Látható, hogy a Youtube bevételek miatt a legtöbb ilyen ügynökség külföldi alapítású cégként dolgozik itthon. A Minner 120. vállalkozási ötletének létjogosultságát a számok alátámasztják. A legnagyobb ügynökségek szép nyereségekről számolnak be, és csak egynél figyelhető meg veszteség, de ez más piacon még akár rosszabb is. Ahogy fent is említettem, a cégek keresik az olyan Youtube csatornákat, ahol a célcsoport jobban behatárolható, és az sem zavarja őket, ha az csak pár ezer fős. Erre már lehet építeni. Ehhez kapcsolódó vállalkozási ötlet: 120. ötlet – Vlogger, videóblogger keltető
A cikksorozat további része:
Fotó: Special Effect Media