Valami tényleg történik a munkaerőpiacon. Egyre több cég tesz próbát generatív AI-megoldásokkal, miközben az álláshirdetések száma bizonyos területeken visszaesik. Toborzási stop, „átalakítás alatt” lévő pozíciók, hirtelen fontossá vált prompt engineering – ismerős?
Ha eddig úgy érezted, hogy az AI-hullám inkább csak a techeseket vagy a gyártósori munkásokat érinti, akkor itt az ideje újra kalibrálni az iránytűt. Most nem a fizikai robotikáról beszélünk – az egy külön terület. Ez a cikk azokkal a munkakörökkel foglalkozik, ahol az adat, a nyelv, a folyamat az alapanyag. Vagyis: irodák, ügyfélszolgálatok, tartalomgyártók és oktatási platformok világa.
A Minneren már korábban is írtunk a munkaerőpiaci szerkezetváltásról: az elöregedésről és a fiatalok hiányáról, a belépő szintű pozíciók problémáiról. Előkészítésnek vagy olvasási listára is szívesen ajánlom.
Milliós léptékű átalakulás, de nem mindenhol dráma
Az elmúlt másfél évben gyakorlatilag minden komoly előrejelzés egy irányba mutat: a generatív AI átrendezi a munka világát. A Goldman Sachs szerint globálisan akár 300 millió állásnak megfelelő munkaórát válthat ki a technológia. Ez nem feltétlenül 300 millió munkanélkülit jelent, de azt biztosan, hogy a munkakörök belső tartalma megváltozik.
#kutatás Az OpenAI és a Penn Egyetem közös kutatása szerint az amerikai dolgozók 80%-ának munkáját érinti valamilyen mértékben az LLM-ek hatása, 19%-uknál pedig a feladatok több mint fele automatizálható. Ez azért erős. És a McKinsey sem finomkodik: szerintük 2030-ra az USA-ban 12 millió, Európában 8–12 millió munkavállalónak kell teljesen új szakmát tanulnia.
A World Economic Forum is közölt becsléseket: 2027-ig 83 millió munkahely szűnhet meg, miközben 69 millió új jön létre – vagyis nettó 14 milliós visszaeséssel számolnak. Ez kb. a globális foglalkoztatás 2%-a, ami nem tűnik soknak, de egyes szektorokban nagyon is érezhető lesz…
Adminisztráció és back-office: az AI első hullámának frontvonala
A generatív AI egyik legelső célpontja a strukturált, szabályalapú irodai munka. Az a klasszikus „Excel-pörgetős” világ, amit sokan nem szeretnek, de valakinek el kell végeznie.
Az IBM például már 2023-ban pedzegette, hogy nagyon is szelektíven fognak csak felvenni új embereket, ugyanis úgy gondolják, hogy a HR-feladatok 30%-át öt éven belül AI-jal ki tudják váltani. Ez azt jelentené, hogy 7800 adminisztratív állás betöltését függeszthetik fel. És nem csak az IBM: a Forbes szerint az USA-ban 2023 első negyedévében 3900 munkahely szűnt meg kifejezetten az AI-bevezetésre hivatkozva…
Az ENSZ munkaügyi szervezete (ILO) is óvatosságra int: szerintük az adminisztratív munkák feladatai kb. 25%-ban erősen automatizálhatók, és ezeknél a pozícióknál a legbrutálisabb leépítések jöhetnek. Ráadásul ezekben a munkakörökben felülreprezentáltak a nők – vagyis a hatás nemcsak szakmai, hanem társadalmi egyenlőség szempontjából is érzékeny kérdés.
Ügyfélszolgálat: chatbotok, voice agentek, humán erőforrás
Az ügyfélszolgálat régóta a „digitalizációs kísérleti terep” volt – gondoljunk csak az IVR-menüs telefonos rendszerekre, ami azért valljuk be, nem minden esetben ügyfélbarát, vagy időhatékony. A generatív AI viszont egészen más szintre emelte az automatizáció lehetőségét. Most már nem csak gombokat kell nyomogatni – hanem szinte beszélgetni lehet a géppel. És működik. (Vagyis van, ahol működik)
A brit BT (British Telecom) például bejelentette, hogy 2030-ig 55 ezer fővel csökkenti munkaerejét, ebből 10 ezer állást AI-val, vagy miatta váltanak ki – főként az ügyfélszolgálati és fejlesztési fronton. Hasonlóan egyébként a Vodafone-hoz, akik szintén 11 ezer fős leépítésről számoltak be 2030-ig.
#Tudtad? A Salesforce felmérése szerint az ügyfélszolgálati cégek 23%-a már teszteli a generatív AI-t, jellemzően chatbotként vagy voice agentként. A vezetők szerint gyorsabb válaszidőt és egységesebb ügyfélélményt ad – de még nem váltja ki az emberi empátiát, tehát komplex use casekre még nem ajánlott.
Az Amazonnál is belső tesztelés indult, ahol a ChatGPT-t próbálták ki ügyfélszolgálati feladatokra – és bizony elég jól szerepelt. Kiválóan válaszolt alapvető kérdésekre tizedannyi idő alatt, sőt tréninganyagokat és technikai dokumentációkat is kiválóan összeállított. Ez mutat rá, hogy az AI akár entrylevel ügyfélszolgálati pozíciókban is megállhatja a helyét. Ez azt vetíti előre, hogy az e-kereskedelem és más szolgáltató szektorok a jövőben kevesebb kezdő ügyfélszolgálatost vesznek fel – elindulhat a Level 2-es ügyintézők betanítására való fókuszálás…
Kreatív munkák: a „félkreatívok” világa veszélyben
Na, itt húzzunk egy határt.
Nem, a generatív AI nem fog Pixar-filmeket rendezni. De a tartalomgyártás alsó-középső rétegében brutális hatása van. És ezt már nemcsak a szakértők, hanem a leépítések is bizonyítják.
- A CNET például AI-val írt cikkeket kezdett tesztelni, majd pár héten belül 10%-os leépítést jelentett be – főként újságírókat érintve. A hivatalos álláspont szerint „nem az AI miatt történt”, de a kontextus azért sokat mond…
- A hollywoodi írók sztrájkja 2023-ban szintén az AI-használat korlátozásáról is szólt: a megállapodásban végül kimondták, hogy az AI nem írhat teljes forgatókönyvet, és nem kényszeríthető az író, hogy AI-generált szöveget „átdolgozzon”. A kreatív szféra tehát próbálja védeni a határait.
Amit eddig csak szimplán jól csináltál, az ma az AI szintje
De a középszerű, az új-gagyi, a belépőszintű hobbi munkák már nem kielégítőek. A magas szintű kreativitás és egyediség továbbra is piacképes – de a középszerű tartalom most már ingyen is elérhető.
A CBS News és az OpenAI kutatása alapján a leginkább veszélyeztetett szakmák között ott vannak a szövegírók, újságírók, tolmácsok és telemarketingesek – olyan munkák, ahol a nyelvi output ismételhető, sablonos, rövid ciklusú.
Ide ajánlanám beszúrni egy korábbi anyagunkat, amiben Szabó W. Péterrel és Mészáros Péter AI-gurukkal, startupperekkel beszélgetünk az AI művészeti fogalmáról, használatáról – tanulságos: Mesterséges intelligencia a vadkeleten: Llámák, unikornisok és a magyar Kojot
Nem az AI veszi el a munkát – hanem az, aki tudja használni
A generatív AI nem egy önmagában álló forradalmi “munkaerő-egység” – ha értitek mire akarok itt kilyukadni. Felgyorsítja azokat a trendeket, amik már korábban is léteztek: a digitális átállást, a hatékonyságra való törekvést, a belépő szintű munkák „eltűnését”. De ez semmi olyan, ami eddig ne lett volna, vagy ne történt volna meg más formában.
A cégvezetők kezében most van az egyik legfontosabb eszköz – csak nem kulcs, hanem kurzor formájában. És ehhez muszáj stratégiailag felkészülnöd:
- Térképezd fel az ismétlődő, dokumentálható feladatokat a cégeden belül
- Kezdd el bevezetni a munkatársak közé az AI-t mint eszközt, ne mint fenyegetést
- Indíts belső „AI-átképzést” vagy tanulócsoportot
A Minneren az elmúlt hónapokban többször foglalkoztunk az AI és a munkaerőpiac kapcsolatával – és most sem hagyunk egyedül. Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként szeretnéd meglovagolni ezt a hullámot (nem elszenvedni), ezekből az anyagokból indulj el:
- Elöregedő munkaerőpiac, AI-hatás, generációváltás – Itt konkrét példákat is mutatunk arra, hogyan lehet AI-t használni a fiatal munkaerőhiány enyhítésére.
- A belépő szintű munkaerő válsága – Milyen feladatokat és pozíciókat darál be az automatizáció? És mit kezdjünk ezzel?
- Minner AI Kézikönyv – AI útmutató cégvezetőknek: fogalomtár, esettanulmányok, oktatás: gyakorlati példákkal, sablonokkal és workshopokkal segítünk AI-eszközök bevezetésében (ügyfélszolgálati script? onboarding automatizálás? Találsz neked valót! Fogalomtárral!
Ez most nem „egyszerűen még egy új technológia”, hanem az egyik legnagyobb átrendeződés, amit a munka világában az elmúlt 20 évben láttunk.
A kérdés csak az: Te felkészültél rá?
Forrás:
BBC, OpenAI, McKinsey, Washington Post, Reuters, Minner
Fotó:
Envato License