A Kenderesi Tamás és a sajtbureszes interjúról valószínűleg hallottál már (ha nem voltál kavics alatt az elmúlt hetekben). A Zing Burger és a Burger King rá is repült egy-egy kampánnyal, hogy meglovagolják a sajtbureszt, és Kenderesi sikerét. Az Olimpiai Bizottság már korábban tájékoztatta a cégeket, hogy az olimpia ideje alatt mit lehet és mit nem, milyen szavakat, milyen utalásokat nem lehet használni céges promóciókban. Azt is mondhatnánk, hogy néha lehetetlent is kértek, de őket is meg lehet érteni, a szponzoraikat védik. És igen, ezért rágott be most a MOB. Azt a kérdést boncolgatom most, hogy vajon megérte-e a fent említett két cégnek a sajtbureszes médiahack.
Azt valószínűleg tudod, hogy a McDonald’s az egyik fő támogatója az olimpiának. Tehát nem véletlen, hogy az ennyire direkt reklám után a MOB felszólította őket, hogy távolítsák el a promóciót, részben azért is, mert Kenderesi személyi jogait is sértik ezzel. És természetesen a sportolókról hasonló reklámokat csak a támogatók, szponzorok tehetnének ki. De még ők sem, azért sem reagálta le a McDonald’s az esetet, mert az Olimpiai Bizottságnak már jóval előtte el kellett küldeniük az olimpia ideje alatt felhasznált reklámokat, kampányokat (azokat ellenőrizték…)
Először gondoltam utána is számolok, majd rájöttem, ezt egy más, hasonló esetnél már megtette a www.marketingszöveg.com. Ők a tavalyi Éden Hotel „erőszakolós” botrány után vizsgálták, hogy a Vodafone mennyi PR cikk megjelenést spórolt meg azzal, hogy bejelentette, letiltja a reklámjait a TV2-őn az Éden Hotel eset miatt. Ki is jött, hogy annyi helyen megjelent a cikk, hogy több mint 7 millió forintot spóroltak ezzel. Vagyis ennyibe került volna az, ha fizetett cikkel kerülnek ki az egyes oldalakra, viszont így ingyen írtak az online portálok (sőt még a nyomtatott sajtó is) a Vodafone-ról.
Nem nehéz összehasonlítani a sajtbureszes Zing Burger és Burger King akciót sem, mivel mindehol „zseniális marketing húzás”-ról írtak, szinte minden nagyobb oldal lehozta a „kis” akciójukat. De ez még semmi! Tehát, eddig mondhatjuk, hogy minimum ebben az esetben is a két cég kb. 7-7 millió forint PR megjelenést spórolt meg (keress csak rá a googleban, láthatod mennyi cikket hoztak le, + a social média). Most viszont a MOB bejelentés után újra a portálok, vagyis többségük lehozta a sztorit, hogy a Zing és a BK megütheti a bokáját. Kitalálod mi van még itt akkor?
Igen, először is újabb megjelenések, ami persze már alacsonyabb lesz, de újabb milliókat jelent a két cégnek, mivel mindenki kíváncsi, levette-e a cég az akciót a FB oldaláról, mi történik velük… és itt még nem áll meg a történet! A legviccesebb az egész sztoriban, hogy most a MOB a csúnya, nagy, szigorú szereplője a történetnek, míg a szegény Zing és BK az „áldozat”. Ez leszűrhető a megjelent tartalmak alatti kommentekben is . Tehát megjelent az empátia a fogyasztóknál. Szó szerint, ők csak egy jó marketing megmozdulást látnak, és nem nagyon érdekli őket, hogy a cégek ezzel valamit is ártottak a Mekinek, vagy a MOB-nak. Ha mégis, akkor sem a Mekit sajnálják, hanem most a fent már többször is említett két sajtbureszhuszár céget.
Ezek alapján nagyon is megérte a két cégnek a média felhajtás. Többen írták pl. a Zing Burger FB oldalain, hogy a sajtbureszes média megjelenések után hallottak először a burgerezőről.
Fotó: MTI-Illyés Tibor