Mi a cégkultúra? Eszik vagy isszák a vállalati kultúrát?

Dátum

Megosztás

Milánt a szívroham kerülgette, amikor az erről szóló írásokat olvasta a hazai weben. Persze szervezetfejlesztőként a legtöbben próbálják szakmaiságukat mutatni, hogy dobálják egymás után a szakkifejezéseket, de a végén se eleje, se vége az írásnak. A másik véglet pedig az, ahol a cikkíró messze is van a témától, mert mondjuk nem cégvezető, vagy csak egy újságíró. Szóval most arra vállalkoztam, hogy tisztába tegyem ezt a témát, és te magad is olyan vállalati kultúrát építhess, ami csak úgy vonzza a tehetséges munkavállalókat.

Mivel kezdjük? A fogalmával? Legyen! Aztán röviddel ezután folytassuk a kutatásokkal, hogy miért is érdemes ezzel foglalkozni!

Mi is az a cégkultúra?

A cég kultúra, vagy vállalati kultúra röviden a cég tagjainak közös magatartásmintája, szokásai. Beletartozik, hogy a munkavállalók mit tartanak fontosnak, hogyan hoznak döntéseket (akár kinek milyen jogosultságai vannak), hogyan dolgoznak együtt, miben látják a cég és saját maguk jövőjét, és a környezet, ahol dolgoznak. De beletartozik az is, mit gondolnak róla, hogyan viszonyulnak a céghez a partnerek, ügyfelek, sőt teljesen kívülállók.

Oké, tág fogalom, valóban nem könnyű megfogalmazni, tehát már kezdem érteni miért is van olyan nehéz dolguk a szervezetfejlesztőknek, újságíróknak. Na, de jöjjön akkor a gyakorlatias, listás megoldás, amiből egy csapásra megérted!

Vállalati kultúra része többek között:

  • Hol dolgozunk? Iroda, terep, otthonról?
  • Mi a szokás, elvárás a munkaidőről, érkezésről?
  • Milyen kedvvel megy be a munkavállaló dolgozni?
  • Mik a rövid és hosszútávú célok? Ismerik ezeket a munkavállalók?
  • Mik a prioritások a cégben?
  • Milyen a fizetés és a béren kívüli juttatások (önmagában nem ez a kultúra, de a részét képezi) 
  • Fizetések átláthatóak vagy titkolózás övezi? 
  • Hogy érzik magukat az alkalmazottak, könnyen váltanának, ha lenne rá alkalmuk? Mi tartja ott őket?
  • Mik a cég alap értékei? (Ezek főleg nagy cégek esetében nyíltan kommunikálva vannak, akár a vállalat honlapján)
  • Mik a cég belső alapelvei? Erről még cikk is volt már a Minneren. Ebben: 5 hiba, amit ne kövess el, amikor már 2 éves a céged
  • Hogyan kommunikál a cég kifelé, ügyfelekkel, partnerekkel, beszállítókkal…stb?
  • Kikkel dolgozol együtt és kivel nem, van-e szűrő vagy a pénz az úr? Itt érdekes, mert nemcsak ügyféloldali példa van, hanem partnerekkel kapcsolatban is fontos ezt vizsgálni. Anno egy ügyvédi irodánál látta Milán, hogy mikor kiderült, hogy a cég szcientológiához köthető trénernél volt, a munkavállalók pánikoltak.
  • Milyen az iroda kiépítése? Például nyitott terű iroda, főnök a többiekkel ül egy térben vagy elkülönülve, hívogató, otthonos a tér vagy személytelen, saját helye van a dolgozóknak vagy minden nap más asztalhoz ülnek…
  • Hogy dolgoznak együtt az emberek – baráti, oldott légkör, vagy inkább a távolságtartás a jellemző? Van-e rivalizálás, konfliktusok?
  • Hogyan születnek döntések, oldódnak meg konfliktusok? Közös megegyezés a jellemző, megbeszélik, forgatókönyv van rá, vagy a főnök dönt?
  • Mit gondol, mit mond a cégről aki felmondott?
  • Dolgozók büszkék a munkájukra? 
  • Mi tabu, tilos?

A vállalati kultúra tehát magába foglalja az egyértelmű, kívülről is látható elemeket (pl.: rólunk oldal, cég kommunikált értékei, iroda felépítése, dress code…), és a láthatatlan, felszín alatti, feltételezés szintű, akár öntudatlan elemeket is (pl: hogy érzed magad, ha a munkádra gondolsz, milyen attitűddel szólítod meg a kollégáid).

Vállalati kultúra – statisztikák, kutatások

Ahogy láthatod majd, a cégkultúra azért fontos, hogy a jó munkaerőt magunknál tudjuk tartani, hiszen nincs is magasabb költség egy vállalatnál, mint a folyamatos fluktuáció. Ezt még anno Ford is megtapasztalta.

Henry Ford 1910-es években óriási fluktuációval küzdött, sok pénzbe és időbe került újra és újra betanítani az érkező munkatársakat. A fő gond az volt, hogy aki a gyárban dolgozott, annak nem volt élete, hosszan elnyúltak a műszakok, sok volt a kezdő munkavállaló, és hiányzott a csapatszellem. Ford erre duplájára emelte a munkabért, csökkentette a munkaidőt. Ezzel a kétszámjegyű fluktuáció egyszámjegyű lett, sőt néhány hónap munka után maguk az alkalmazottak is meg tudták venni azt a terméket, amit gyártottak. Henry Fordnak köszönhető az amerikai középréteg jövedelmének megerősödése, sőt annak létrejötte.

Persze mondhatjuk, hogy könnyű a dupla fizetéssel motiválni a munkavállalókat, de van az a szint, amikor a pénz nem elég. A LinkedIn 26 000 embert kérdezett meg a vállalati kultúráról. 66%-uk mindenekelőtt a vállalat kultúráját és értékeit szeretné megismerni, amikor munkahelyváltást fontolgat.

A Deloitte-tól származó kutatásból kiderült, hogy a kultúrájukat aktívan menedzselő vállalatok 40%-kal magasabb munkavállalói megtartással büszkélkedhetnek.

Számomra a legmotiválóbb statisztika a következő: a munkavállalók csupán 13%-a jelentette, hogy erősen elkötelezettnek érzi magát a munkája iránt, derül ki a Gallup kutatásából.

Az elégedett munkavállalók 12%-kal hatékonyabbak, a boldogtalanok 10%-kal kevésbé produktívak, derül ki a Warwick Egyetem kutatásából.

Ez jó volt! Van még ilyen?

Forrás: Linkedin kutatás – INC
deloitte.com/insights/us/en/deloitte-review/issue-16/employee-engagement-strategies.html
gallup.com/poll/165269/worldwide-employees-engaged-work.aspx
Warwick Egyetem kutatása 
fotó: Unsplash

Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Cápák között 5. évad 5. rész: A szendvics nem jó biznisz? De a táska workshop igen?

Hiába nyered meg a Konyhafőnököt, ettől a befektetőknél nem indulsz nagyobb előnnyel, sőt lehet nagyobbak is az elvárásaik? A műsorban szendvics üzlettel jött a...

A vevőszerző Facebook hirdetések 5 kötelező eleme

Te is szeretnél olyan Facebook hirdetéseket indítani, amik pénz égetése helyett bevételt, és ami még fontosabb profitot termelnek? Ez sajnos nem olyan egyszerű, hogy...

Meki reklám, amiben nem szerepel hamburger – Hírszemle #38

Az emberek pont azért beszélnek a McDonald's reklámjáról, mert hiányzik belőle a hamburger, vagy éppen a Mekis színek. Ez kreatív marketing! Közben egy másik...

Marketing stratégiák, szemléletek röviden, összegyűjtve

Mikor a listát készítettem jöttem rá én is, hogy mennyi lehetőség van előttünk, hogy igazán csúcsra vigyük a marketingünket. Csak válogatni kell! Most a...

Itt az év legkevésbé produktív időszaka. Szerezz most előnyt a konkurenciával szemben!

Új év új lehetőségek! Bár kicsit lassan készült el ez a cikk, megérkezett 2023 és bízunk benne hatalmas lendülettel álltál neki a munkának az...

Cápák között 5. évad 4. rész: Import vállalkozás, mese biznisz, diák kuponozás

Hoppá hoppá! Mennyi pénz, mindenki kedves volt, nagy dráma nem volt. Ez jó adás! És megint a Tiktok, megint egy projekt, ami a Tiktok...

5 másodperces trükk, amivel több követőt szerezhetsz TikTokon [esettanulmány]

Van gyakorlati haszna a cselekvésre ösztönzésnek, CTA-nak a TikTok videókban? - kérdezte tőlem Milán az őszi tiktokos Minner eseményen, és ezzel elültette a bogarat...

Interjú a ChatGPT-vel. Mire használjuk a cégben az Ai-t? Aggódnunk kell? – podcast

Azon gondolkodtam, hogy miként tudom legjobban bemutatni a ChatGPT-t. És közben, ahogy a Minnertől megszokhattad, inspiráljalak is. Így erre a videós, podcastos interjúváltozatra esett...