Mi a cégkultúra? Eszik vagy isszák a vállalati kultúrát?

Dátum

Megosztás

Milánt a szívroham kerülgette, amikor az erről szóló írásokat olvasta a hazai weben. Persze szervezetfejlesztőként a legtöbben próbálják szakmaiságukat mutatni, hogy dobálják egymás után a szakkifejezéseket, de a végén se eleje, se vége az írásnak. A másik véglet pedig az, ahol a cikkíró messze is van a témától, mert mondjuk nem cégvezető, vagy csak egy újságíró. Szóval most arra vállalkoztam, hogy tisztába tegyem ezt a témát, és te magad is olyan vállalati kultúrát építhess, ami csak úgy vonzza a tehetséges munkavállalókat.

Mivel kezdjük? A fogalmával? Legyen! Aztán röviddel ezután folytassuk a kutatásokkal, hogy miért is érdemes ezzel foglalkozni!

Mi is az a cégkultúra?

A cég kultúra, vagy vállalati kultúra röviden a cég tagjainak közös magatartásmintája, szokásai. Beletartozik, hogy a munkavállalók mit tartanak fontosnak, hogyan hoznak döntéseket (akár kinek milyen jogosultságai vannak), hogyan dolgoznak együtt, miben látják a cég és saját maguk jövőjét, és a környezet, ahol dolgoznak. De beletartozik az is, mit gondolnak róla, hogyan viszonyulnak a céghez a partnerek, ügyfelek, sőt teljesen kívülállók.

Oké, tág fogalom, valóban nem könnyű megfogalmazni, tehát már kezdem érteni miért is van olyan nehéz dolguk a szervezetfejlesztőknek, újságíróknak. Na, de jöjjön akkor a gyakorlatias, listás megoldás, amiből egy csapásra megérted!

Vállalati kultúra része többek között:

  • Hol dolgozunk? Iroda, terep, otthonról?
  • Mi a szokás, elvárás a munkaidőről, érkezésről?
  • Milyen kedvvel megy be a munkavállaló dolgozni?
  • Mik a rövid és hosszútávú célok? Ismerik ezeket a munkavállalók?
  • Mik a prioritások a cégben?
  • Milyen a fizetés és a béren kívüli juttatások (önmagában nem ez a kultúra, de a részét képezi) 
  • Fizetések átláthatóak vagy titkolózás övezi? 
  • Hogy érzik magukat az alkalmazottak, könnyen váltanának, ha lenne rá alkalmuk? Mi tartja ott őket?
  • Mik a cég alap értékei? (Ezek főleg nagy cégek esetében nyíltan kommunikálva vannak, akár a vállalat honlapján)
  • Mik a cég belső alapelvei? Erről még cikk is volt már a Minneren. Ebben: 5 hiba, amit ne kövess el, amikor már 2 éves a céged
  • Hogyan kommunikál a cég kifelé, ügyfelekkel, partnerekkel, beszállítókkal…stb?
  • Kikkel dolgozol együtt és kivel nem, van-e szűrő vagy a pénz az úr? Itt érdekes, mert nemcsak ügyféloldali példa van, hanem partnerekkel kapcsolatban is fontos ezt vizsgálni. Anno egy ügyvédi irodánál látta Milán, hogy mikor kiderült, hogy a cég szcientológiához köthető trénernél volt, a munkavállalók pánikoltak.
  • Milyen az iroda kiépítése? Például nyitott terű iroda, főnök a többiekkel ül egy térben vagy elkülönülve, hívogató, otthonos a tér vagy személytelen, saját helye van a dolgozóknak vagy minden nap más asztalhoz ülnek…
  • Hogy dolgoznak együtt az emberek – baráti, oldott légkör, vagy inkább a távolságtartás a jellemző? Van-e rivalizálás, konfliktusok?
  • Hogyan születnek döntések, oldódnak meg konfliktusok? Közös megegyezés a jellemző, megbeszélik, forgatókönyv van rá, vagy a főnök dönt?
  • Mit gondol, mit mond a cégről aki felmondott?
  • Dolgozók büszkék a munkájukra? 
  • Mi tabu, tilos?

A vállalati kultúra tehát magába foglalja az egyértelmű, kívülről is látható elemeket (pl.: rólunk oldal, cég kommunikált értékei, iroda felépítése, dress code…), és a láthatatlan, felszín alatti, feltételezés szintű, akár öntudatlan elemeket is (pl: hogy érzed magad, ha a munkádra gondolsz, milyen attitűddel szólítod meg a kollégáid).

Vállalati kultúra – statisztikák, kutatások

Ahogy láthatod majd, a cégkultúra azért fontos, hogy a jó munkaerőt magunknál tudjuk tartani, hiszen nincs is magasabb költség egy vállalatnál, mint a folyamatos fluktuáció. Ezt még anno Ford is megtapasztalta.

Henry Ford 1910-es években óriási fluktuációval küzdött, sok pénzbe és időbe került újra és újra betanítani az érkező munkatársakat. A fő gond az volt, hogy aki a gyárban dolgozott, annak nem volt élete, hosszan elnyúltak a műszakok, sok volt a kezdő munkavállaló, és hiányzott a csapatszellem. Ford erre duplájára emelte a munkabért, csökkentette a munkaidőt. Ezzel a kétszámjegyű fluktuáció egyszámjegyű lett, sőt néhány hónap munka után maguk az alkalmazottak is meg tudták venni azt a terméket, amit gyártottak. Henry Fordnak köszönhető az amerikai középréteg jövedelmének megerősödése, sőt annak létrejötte.

Persze mondhatjuk, hogy könnyű a dupla fizetéssel motiválni a munkavállalókat, de van az a szint, amikor a pénz nem elég. A LinkedIn 26 000 embert kérdezett meg a vállalati kultúráról. 66%-uk mindenekelőtt a vállalat kultúráját és értékeit szeretné megismerni, amikor munkahelyváltást fontolgat.

A Deloitte-tól származó kutatásból kiderült, hogy a kultúrájukat aktívan menedzselő vállalatok 40%-kal magasabb munkavállalói megtartással büszkélkedhetnek.

Számomra a legmotiválóbb statisztika a következő: a munkavállalók csupán 13%-a jelentette, hogy erősen elkötelezettnek érzi magát a munkája iránt, derül ki a Gallup kutatásából.

Az elégedett munkavállalók 12%-kal hatékonyabbak, a boldogtalanok 10%-kal kevésbé produktívak, derül ki a Warwick Egyetem kutatásából.

Ez jó volt! Van még ilyen?

Forrás: Linkedin kutatás – INC
deloitte.com/insights/us/en/deloitte-review/issue-16/employee-engagement-strategies.html
gallup.com/poll/165269/worldwide-employees-engaged-work.aspx
Warwick Egyetem kutatása 
fotó: Unsplash

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...

Így dolgozz sikeresen a Z generációval!

Tudtad, hogy 4-ből 3 vezető szerint a Z generáció képviselőivel kifejezetten nehéz együttdolgozni? Hogy a Z generáció tagjait sűrűbben szokták elbocsátani, mint a...

„Ebből meg lehet élni?” „Miért nem keresel egy rendes munkát?” – Miért van ez a jelenség?

Az emberek 99%-a ma is hülyének nézne, ha azzal állnék elő, hogy el fogok indítani egy médiaoldalt, méghozzá üzleti témában. Nem bíztatnának, sőt mondhatni...

Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Ha használod a TikTokot, és te is azok közé tartozol, akik még “csak ezt az egy videót megnézik”, akkor biztos szembejött a Big Ben...

Értékesíts ajándékkártyát! 20-30%-kal növelheti a forgalmad! + üzleti ötlet

Igazi magas labda, amit le kell tudnod csapni! Az ajándékkártya bevezetése egy vállalkozásba igencsak gyorsan megtörténhet, és ünnepi időszak (de ezen kívüli is) alatt...