Miért tarol a mobiljáték-piac? Több mint 1 milliárd dollár bevétel Candy Crushból?!

Dátum

Megosztás

Az elmúlt évtizedek során a játékipar jelentősen átalakult. Amíg régebben a PC-k, konzolok és játéktermi gépek uralták a piacot, mára a mobilplatformok váltak a domináns szereplővé – hiszen telefonja ma már mindenkinek van, nem? A mobiljátékok nemcsak hogy a legnagyobb piacot képviselik, de önmagukban annyi bevételt termelnek, mint a PC, Xbox, PlayStation és Nintendo platformok együttvéve – több mint 100 milliárd dollárt

A 2009 óta tartó növekedés világosan megmutatja, merre tart az iparág – és ez nagy kérdéseket vet fel a jövő fejlesztői és befektetői számára. De lehet mindenki számára a mobil az igazi aranybánya?

A mobiljátékok terjedésének okai

A mobiltelefonok megjelenése óta az okostelefonok minden eddiginél könnyebben elérhetővé tették a játékokat. Az emberek számára vonzó, hogy bármikor, bárhol hozzáférhetnek kedvenc játékaikhoz. Az ilyen platformokon a gyors, rövid játékidő és az azonnali elérhetőség képes lefoglalni a felhasználókat – legyen szó buszon, sorban állás közben vagy akár otthon eltöltött pár percről. Ez az egyszerű hozzáférhetőség és az azonnali élmény iránti kereslet hatalmas bevételi lehetőséget biztosít a fejlesztők számára.

A mobiljátékok éves bevétele 2022 óta több mint 100 milliárd dollár, ami több mint a teljes globális film- és zenepiac bevétele együttesen. Mindezt úgy, hogy közben a PC-s játékok 45 milliárd, a konzolos játékok pedig 30 milliárd dollárt hoztak. Érdekes, hogy a PC 2013 óta folyamatosan előzi a konzolokat bevételek terén, míg a mobiljátékok már 2009-ben is lekörözték mindkettőt 18 milliárd dolláros bevétellel.

Ennek egyik fő oka, a „free-to-play” modell sikere.

A „free-to-play” modell volt az egyik legmeghatározóbb elem a mobiljátékok népszerűségének növelésében. A játékok ingyenesen letölthetők és kipróbálhatók, ami csökkenti a belépési küszöböt és lehetővé teszi, hogy szélesebb közönség élvezze a játékot. Ezen belül pedig különböző fizetős funkciókat, virtuális tárgyakat vagy előnyöket kínálnak a játékosok számára, így biztosítva a folyamatos bevételt és a kötődést, személyes kapcsolatot a játékosokkal.

#ezeknemcápák A „whale”-nek nevezett játékosok, akik hajlandók nagyobb összegeket költeni egy játékban, a mobiljátékok bevételeinek jelentős részét adják. Egyes kutatások szerint a mobiljátékok bevételének több mint 50%-a az összes játékos mindössze 0,15%-ától származik.

Mikrotranzakciók és a Candy Crush jelenség

A fentiek pontosan szemléltetik, hogy a mobiljátékok piaci dominanciája vitathatatlan. És ami még érdekesebb? Hogy a Candy Crush tökéletes példája ennek az egész jelenségnek. 

A King Digital Entertainment által 2012-ben kiadott játék nemcsak a játékosok kedvencévé vált, de rövid idő alatt üzleti szempontból is figyelemre méltó sikert aratott. 2014-ben, mindössze két évvel a megjelenése után, a Candy Crush már a legjövedelmezőbb mobiljátékok közé tartozott, a King pedig sikeresen tőzsdére vitte a vállalatot, ami újabb befektetői érdeklődést generált a mobiljáték-ipar iránt.

A játék üzleti sikere mögött a mikrotranzakciók bevált modellje állt: bár a Candy Crush ingyenesen letölthető volt – free-to-play modell –, a játékbeli előnyökért és extrákért fizetni lehetett, így a játék napi bevételei elérték a több millió dollárt. A siker és az üzleti modell vonzereje annyira meggyőző volt, hogy 2016-ban az Activision Blizzard, az egyik legnagyobb játékipari vállalat, felvásárolta a Kinget 5,9 milliárd dollárért. Ezzel az akvizícióval az Activision célja az volt, hogy megerősítse pozícióját a mobilpiacon, felismerve, hogy a mobiljátékok a PC- és konzolpiac bevételeit is túlszárnyalják. 

Nem beszélve arról, hogy ezt a stratégiát folytatva a játékóriás nekilátott implementálni a legnagyobb játékát, a Diablo-sorozatot mobilra. A Diablo Immortal ugyanúgy a mikrotranzakciós modellre épült, és rövid idő alatt jelentős bevételeket hozott a vállalatnak (1 millió dollárt a megjelenés napján, majd további 524 milliót a következő 12 hónapban), bizonyítva, hogy a hagyományos “AAA” játékok franchise-ai sikeresen adaptálhatók a mobilplatformra is.

Az alkalmazások adta lehetőségek

A mobiljátékok piaca olyan lehetőségeket rejt, amelyeket más platformok nehezen tudnának utánozni. Ha meg akarjuk érteni ezt a piacot, akkor az alábbi kulcsfontosságú tényezőket kell figyelembe vennünk és elemeznünk:

  • Pszichológiai tényezők alkalmazása – A mobiljátékok gyakran alkalmaznak olyan pszichológiai trükköket, mint a megszakított jutalmak, napi kihívások, vagy éppen a progressziós rendszerek, hogy hosszú távon lekössék a játékosokat. Ezt a tanulást segítő alkalmazások is használják, ha csak épp a Duolingot említjük…
  • Gyors iteráció és visszajelzések – A mobiljáték-piacon az azonnali visszajelzések és frissítések kritikusak. Ez lehetővé teszi, hogy a fejlesztők gyorsan reagáljanak a játékosok igényeire, és rendszeresen friss tartalmat biztosítsanak. A számítógépes játékok évtizedes szereplője, a Riot Games kéthetente új frissítéseket ad ki mindegyik játékához (League of Legends, Valorant…)
  • Egyszerű, de addiktív játékmechanizmusok – Sok sikeres mobiljáték nem túlbonyolított, hanem kifejezetten egyszerű, mégis addiktív mechanizmusokat használ, amelyeket könnyen meg lehet tanulni, és azonnal élvezhetővé válnak. Ugye, Candy Crush-rajongók?

A mobiljáték-piac folyamatosan bővül, és a globális felhasználói bázis egyre növekszik. Ráadásul az alacsony belépési korlátok – mind fejlesztési, mind terjesztési szempontból – lehetővé teszik, hogy akár kisebb vállalkozások és fejlesztők is eséllyel induljanak a piacon. A megfelelő játékmechanizmusokkal, üzleti modellel és a közönség igényeire szabott stratégiával a mobiljáték-fejlesztés remek ugródeszka lehet egy jövedelmező karrier elindításához.

Egy sikeres mobiljáték egyetlen nap alatt képes akár milliókat is termelni. Ezért nem véletlen, hogy még a nagy játékipari vállalatok is folyamatosan helyeznek el jelentős erőforrásokat a mobilplatformok fejlesztésébe.

Mi lenne, ha a következő sikerjáték épp a te ötletedből születne? Gondolj arra, hogy egy jól megtervezett mobiljáték lehet az első lépés ahhoz, hogy a márkád valóban elérje a fogyasztókat és lekösse őket. Egy egyedi játékkal nemcsak eladhatsz, hanem lojális felhasználói bázist is építhetsz, akik szívesen térnek vissza újabb kihívásokért, vagy épp gyűjtenek kuponokat és kedvezményeket, amelyeket a webshopodban válthatnak be – mint direkt marketingeszköz. Egy jól kialakított játék segítségével értékes adatokat szerezhetsz a piacodról, lojális felhasználókat köthetsz le, és akár az applikációs piacon is teret nyithatsz partnereidnek. Akár saját vállalkozásként is kínálhatod ezt a szolgáltatást webshopok számára, segítve őket, hogy a mobilpiacot kihasználva növeljék elköteleződésüket és hűséges vásárlói táborukat.

Az inspiráció adott – itt az idő, hogy a következő nagy ötletedet valóra váltsd!

Fotó: Envato License

Kertvéllesy András
Kertvéllesy András
Négy ország felsőoktatási intézményeiben, három nyelven tanultam írni és olvasni. Hiszem, hogy a világ megismerésére az egyik legjobb módszer a színháztörténet és az önreflexió. Analitikus típus vagyok: szeretek többet gondolkozni, mint amennyi időbe kerül azt elmondani – remélem, hogy a Minneren, pont emiatt kerültök majd előnybe.