Netflix vezér: „A mozik bezárhatnak.” Mit léphetnek erre moziüzemeltetők?

Dátum

Megosztás

Egy interjúban a Netflix társvezérigazgatója Ted Sarandos kerek perec kijelentette a Varietynek adott interjújában, hogy a moziknak leáldozott, lassan be is zárhatnak. A beszélgetés azzal is kezdődött, hogy akkor most a Netflix megölte Hollywoodot? Erre a cégvezető válasza az, hogy: „Nem, mi meg mentettük Hollywoodot„. Valahol igaza is lehet, hiszen munkát tudtak adni a filmkészítőknek, miközben a mozik előtt már nincsenek kígyózó sorok (itt főleg az USA-ra értik, de nálunk sem jobbak a számok). Vajon hogy tudnának ebből a gödörből kijönni a moziüzemeltetők? Vagy ez már olyan piac, ami egyszercsak földbe áll? Erre keressük a választ a cikkben. Miért is? Üzleti gondolkodóként olyan mintákat keresünk, amit később akár mi magunk a saját piacunkon tudunk alkalmazni. A moziknál éppen diszrupció zajlik, a streaming rombolja a piacot, a fogyasztók változó szokása is nehezíti a forgalom növekdését.

45-napos mozielőny, megváltozott szokások

A Netflix vezetője szerint a fogyasztók azzal, hogy nem ostromolják a mozipénztárakat jelzik, hogy a moziipar a 45 napos exkluzivitásból is visszavehetne. Tehát egy film a premierjét követően 45 nap múlva kerülhet csak be a streaming szolgáltatókhoz, vagy a TV csatornákhoz, ezt szeretnék csökkenteni. Mondja mindezt úgy, hogy van két mozija is a cégnek, a Los Angeles’ Bay Theater és a New York’s Paris Theater.
Ted úgy látja a fogyasztóknak egy régi beidegződés még, hogy nagy vásznon akarják látni a filmeket, de közben látszik, hogy nagy az igény az otthon kényelmében megnézni az új kasszasikereket. Szerinte a filmiparnak át kell alakulnia, új nézőpontokat behoznia. Itt arra gondol, hogy a filmipar rá akarja erőltetni az emberekre, hogy a moziban nézzék a filmeket, és nem úgy, ahogy azt a közönség akarja (értsd streamelve).
De ez a filmipar, a moziiparról ő nem beszélt, vagyis a moziiparnak eközben reagálni kell erre a megváltozott fogyasztói szokásra.

Amerikai Egyesült Államok mozipiac statisztika

Az USA 340 milliós lakossága 2015-ben nagyjából négyszer megfordult a mozikban, ez viszont 2024-re majdnem lefeleződött. Bár még így is arányában dupla olyan mértékben járnak moziba, mint a magyarok, ahogy azt majd látod a statisztikában.

ÉvLátogatások száma, jegyeladás(fő)
20151 336 743 967
20161 302 610 878
20171 225 762 392
20181 311 558 716
20191 225 563 974
2020219 986 842
2021444 250 543
2022702 373 460
2023819 306 691
2024762 082 993
2025697 444 611
Forrás:  Nash Information Services

Magyar mozipiac statisztikák

Az alábbi táblázatban azt látod, hogy mennyiszer jártak moziban a magyarok. Ebből látható, hogy 2018-2019-ben csúcson volt itthon a mozizás, pandémia miatt beesett, majd nem tudott visszatérni az előző időszak magas számaira. Pandémia óta természetesen növekszik, de a 2018-19-es időszakhoz képest nem mutatnak jól a számok.

Év Látogatások száma, jegyeladás (fő)
201512 511 805
201614 293 370
201714 645 547
201815 476 809
201915 111 105
20204 326 458
20216 182 058
202210 182 742
202311 200 808
Forrás: KSH

A magyar piaci szereplők 2019 óta duplájára emelték a jegyárakat, természetesen ezen meg sem lepődünk a mai inflációs árak láttán, ám ez azt is jelenti, hogy egy 4 fős magyar családnak 17-20 000 forintba is kerülhet egy mozilátogatás, ha óvatosan vásárolnak a popcornból.

Az élmény nem változott, a fogyasztók igen, a jegyár magasabb. Itt még nagy gond lehet!

Mit lépnek a moziüzemeltetők?

Gondoltam összegyűjtöm a piaci reakciókat, amiből akár mi is adaptálni tudunk a saját piacunkra üzleti megoldásokat. Mit látsz majd? Érdekes ajánlatokat, látod azt, hogy mindent újra lehet csomagolni, nem állandó egy üzlet működése.

Az AMC mozihálózat havi előfizetést kínál, amiben 4 mozifilmet is meg tudsz nézni. De van kisebb előfizetési csomagjuk is, ami reálisabb lehet. Például heti egy film 14,99 dollárért/hó-ért.

Magyar példa: A Budapest Film Zrt. által üzemeltetett művészmozik (pl. Művész, Puskin, Toldi) kínálnak „Téli Mozibérletet”, amely 10 mozijegy áráért korlátlan filmnézést biztosít egy meghatározott időszakban, most éppen januártól-áprilisig. A normál Téli Mozibérlet 33 000 Ft-ba, míg a diák- és a nyugdíjasverzió 23 000 Ft-ba kerül. 

Cinema City VIP – Svédasztalos ételkínálat a film előtt és korlátlan étel és ital fogyasztás a mozifilm alatt. Jelenlegi ár: 10 500 Ft. Érdekes koncepció (legalább nem előfizetés), ahol próbálták a vacsorázással összekötni a mozizást, egyfajta teljeskörű programot ajánlva. Valahogy nem ebben látom a nagy kiugrási lehetőséget, bár tény az, hogy érdekes koncepció.

A forgalmazók, mozik szerepe megváltozott. Új szereplő a fogyasztó? Egy tanulmány egy olasz startup példáján azt kutatta, hogy nagy lehetőség van a közönség bevonásában. Akár élő kérdezz-felek szervezésénél, vagy maguk a nézőknél érjék el hogy terjesszék a filmet a közösségi médiában, szervezettebb közösségtalálkozók, közösségépítés, akár fórum. A szolgáltatók kevésbé használják ki a közösségépítést, e-mail marketinget, aktív moziba járókat nem kapják el. Eközben pont mennyi cikk szól arról, hogy a magányosság most mekkora üzlet. Akár új közösségi terekkel, más programokkal is kihasználhatnák az adottságaikat.

Egy frissebb 2024-es tanulmány arra világít rá, hogy itt is alkalmazni kellene az adatvezérelt ajánlási rendszereket (ahogy a Netflixnél vagy más streaming szolgáltatásnál), bevezetni digitális platformokat a moziknál, erősíteni a brand együttműködéseket. A mozik jó disztribúciós csatornák lehetnek merch termékek értékesítésénél. Utóbbinál egy kis Minner megjegyzés: A merch, ajándéktermékek értékesítéséből kiesnek a mozik, holott karácsonykor egy jó disztribúciós csatorna lehetne, sőt igazán nagy extra bevétele lehetne a moziknak. Ha lenne most egy merch shopom….

„Cinema on demand” – akkor indul el vetítés, ha megfelelő jegyeladás történik. Jó koncepció, bár kutatást kellene arra, hogy mikor döntik el az emberek, hogy moziba mennek. Ha több mint 50%-a a film indulása előtt 3 órával, akkor a koncepció nem jó. Főleg azért, mert ha népszerű a film, ott pedig úgy is előre elkapkodják a jó helyeket, már látszik megéri. Így akkor felesleges…

Forrás: HVG, https://variety.com/2025/film/news/netflix-ceo-ted-sarandos-movie-theaters-outdated-1236376565/
https://www.researchgate.net/publication/334447142_Digital_Transformation_and_Business_Model_Innovation_in_the_Film_Industry_The_Case_of_Moviedayit

Fotó: Canva

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!