Az okostelefonok és az állandó online jelenlét következtében 2017-ben az e-kiskereskedelem közel hatszor nagyobb forgalomnövekedést ért el, mint a hagyományos kiskereskedelem. Habár a vevők részéről még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetőeszköz, egyre inkább nő az online fizetés iránti igény, amire a kkv-szektornak is reagálnia kell[1] – jelzi a K&H.

Egyre nagyobb teret hódít az internetes vásárlás. A tavalyi évben a hazai online értékesítés forgalma elérte a nettó 545 milliárd forintot, ezzel a teljes magyar kereskedelmi forgalom 6,2%-a zajlott a virtuális térben. „Az okostelefonok világában, amikor egy nap átlagosan 150-szer nyúlunk a mobiltelefonunk után, és szinte állandóan online vagyunk, nem meglepő, hogy az e-kereskedelem közel hatszoros, 27%-os forgalomnövekedést tudhatott magáénak 2017-ben, mint a hagyományos kiskereskedelem (4,7%)” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. adatai alapján. „A határ a csillagos ég lehet, ehhez azonban arra is szükség van, hogy a hazai vállalkozások digitálisan fejlesszék magukat, hiszen eközben a Deloitte[2] felmérése szerint a kkv-k közel felének, 44%-ának van egyáltalán honlapja” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. „Ahhoz, hogy egy vállalkozás beszállhasson az e-kereskedelembe, az első és legfontosabb technikai lépés a digitalizáció vonalán a weboldal létrehozása, amit a webshop kialakítása és a fizetési megoldások kitalálása követ” – tette hozzá Kovács Viktor Zoltán.

Még mindig ragaszkodunk a készpénzhez

Az online térben magától értetődő lehet, hogy a bankkártyás fizetés a legegyszerűbb, legkényelmesebb és leggyorsabb mód. Ehhez képest az eNET kutatása szerint a vásárlók kétharmada az utánvétes készpénzfizetést részesíti előnyben (65%) és a webáruházaknál is ez az opció a legelterjedtebb (94%), de egyre nő az igény az interneten keresztüli bankkártyás fizetés iránt (46%).

„Úgy tűnik, egyelőre nehezen tudunk szabadulni a készpénztől, a jövőbeni irány azonban egyértelműen a digitális fizetés terjedése. Az üzletek nagy részében ma is gond nélkül lehet bankkártyával fizetni, hiszen mintegy 118 ezer bankkártya-elfogadó terminál van használatban Magyarországon, az internetes elfogadóhelyek száma – közel 9200 – azonban még gyerekcipőben jár” – mondta el a szakember.

A K&H a kezdetektől komoly szerepet vállalt a terminálok kiépítésében, elsődlegesen az olyan hagyományos elfogadóhelyeken, mint a szállodák és az éttermek, az elmúlt években pedig főként a kkv-k ilyen irányú igényeinek kiszolgálására fókuszált. „Hét évvel ezelőtt a K&H piacvezetőként jelent meg az egyérintéses POS terminálok kihelyezésével, azóta kizárólag ilyen típusú eszközök kiépítése történik. A tavalyi évhez képest dinamikusan, mintegy 30%-kal nőtt a POS fizetési forgalom ügyfeleinknél. A vásárlók részéről tehát egyértelműen érezhető az igény növekedése az egyérintéses kártya-elfogadóhelyek iránt, amit a kkv-szektornak is érdemes figyelembe vennie” – tette hozzá Kovács Viktor Zoltán.

Kapcsolódó cikkek: 

[1] eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.
[2] Deloitte:
Fotó: Kaboompics .com/Pexels.com