Startup kudarcok 16. rész: 2019 bukásai és amit tanítottak II.

Folytatjuk startup kudarcok sorozatunkat, a cél továbbra is az, hogy levonjuk a tanulságokat, a megszerzett tudást saját vállalkozásunkban kamatoztassuk. A múlt héten esett szó először 2019 bukásairól, mai cikkünkben is ezekre fókuszálunk.

chariot

2014-ben indult, 2019-ben pedig már be is csukta kapuit, stílszerűen szólva: leállította a motort a chariot, egy személyszállításra szakosodott startup, mely kifejezetten a tömegközlekedés forradalmasítását tűzte zászlajára.

Hogy pontosan hogyan? A kor szellemében természetesen social alapon, a felhasználók “közösségi szavazással” határozhatták meg, hogy milyen útvonalakon haladjanak a (kis)buszok, a felülről tervezettség helyett az alulról szerveződés biztosította volna az ügyfelek elégedettségét.

Az USA, de a globális startup befektetések világában sem volt kiugró az a tőke, amit a chariot kapott, mintegy hárommillió dollárral futhattak neki a piacuknak. Az első évek bíztatóan alakultak, olyannyira, hogy 2017-ben a Ford 65 000 000 dollárért fel is vásárolta őket, majd 2019 elején véget ért az utazás.

A pontos okok nem ismertek, azonban több forrás is arról beszélt, hogy egyszerűen túl sok lehetősége van manapság a nagyvárosi embernek a közlekedésre, a rollerektől kezdve a biciklin és motorkerékpárokon, telekocsi- és Uber-klón szolgáltatásokon át egészen a – sokszor nem is olyan rossz – tömegközlekedésig. A chariot nem bírta a versenyt, vagy ha úgy tetszik: sok szereplő között nem tudott érvényesülni.

A tanulság az, hogy egy “papíron” életképes, újszerű, innovatív modell nem biztos, hogy sikerre vezet, ha az aktuális piaci környezetben sok hasonló ötlet verseng egymással. Sohasem szabad abszolút értékben elemeznünk egy ötletet, mindig a induláskori környezet ralációjában kell mérlegelnünk.

A chariot a kétezres években könnyen lehet, hogy óriási sikereket ért volna el, az Uber és az applikációval indítható elektromos rollerek korában azonban ez már nem ilyen “egyszerű”.

ezhome – Smart Gardening

Bár itthon is rengeteg embernek van kertje, az USA-ban összehasonlíthatatlanul több otthonhoz tartozik zöld terület, totál értékben, arányosítva egyaránt. Ennek megfelelően a kertgondozás óriási üzlet, nem csoda, hogy ezt a piacot is elérte az internet “szellemisége”.

Az ezhome előfizetés alapú kertápolást ígért, már az ajánlatkérés is modern eszközökkel történt: műholdképek alapján mérték fel a szükséges munkamennyiséget, ennek megfelelően a havidíjat is. A webes felületükön, és persze egy applikáción keresztül is menedzselhettük előfizetésünket, ráadásul közel 30 egyéb szolgáltatást is kínáltak az ablakmosástól kezdve a kárpittisztításig.

Húszmilliónyi USD befektetés, százmilliós becsült cégérték sem volt elegendő azonban ahhoz, hogy az ezhome talpon maradjon, úgy tűnik túl nagy fába vágták a fejszéjüket.

Nem találtunk pontos okokat a kudarc magyarázatára, azonban sejtésünk szerint egész egyszerűen az történt, hogy volt ennél sokkal kézenfekvőbb megoldás is. A kertápolás feladatára – főleg az USA kertvárosi közösségeiben – áthívják a szomszéd gyereket, vagy a helyi magazinból kivágnak egy kupont, amivel megkeresik a jól ismert kertészeti céget aki sokat dolgozik a környéken.

Sőt, az is gyakori, hogy a család saját maga előveszi a gereblyét, hogy a grillezés előtt szép legyen a kert. Nem minden terület igényli az innovációt, sok mindent száz év múlva is pontosan úgy fogunk megoldani, ahogy száz évvel ezelőtt is tettük.

Folytatjuk, hamarosan jelentkezünk 2019 további kudarcos, ám tanulságos projektjeivel!

Fotó: techcrunch

Köszi, hogy olvasol! Gyere vissza többször is! Sikeres 2020-at!

Újságíró, vállalkozó, a Kriptopénz ABC című, a HVG Könyvek gondozásában megjelent kriptopénz, blokklánc témájú ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, olyan nagy sikerű webes vállalkozások alapítója, mint a Ducitárs.hu, vagy a SkypeSuli.hu.