Szabályosan működnek a telekocsik az új taxirendelet után? Blablacar, Oszkar

Az új taxisrendeletet már többen ízekre szedték, és meglepő számomra, hogy az online sajtó még mindig félre értelmezi az Uber és a Taxik viszonyát. Amint tudjátok, az Uber a szolgáltatását úgy próbálja tálalni, mintha az közösségi fuvarozás lenne, közösségi autómegosztás, holott attól elég messze áll, sőt nevezhetjük inkább taxinak. Az új taxirendeletből egyértelműen kivehető, mi számít telekocsizásnak (közösségi fuvarozásnak), és taxi jellegű szolgáltatásnak.

Az Oszkar.com telekocsi szolgáltató egy nagyon jó leírással el is magyarázza ezt:

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy mindenki számára világos legyen a telekocsizás és a taxizás vagy uberezés közti hatalmas különbség:

A taxis és uberes a szabadideje terhére rendelkezésre áll utasok számára, hogy őket kívánságuknak megfelelő helyszínre fuvarozza. Ennek megfelelően a költségei mellett a fuvarozásra szánt szabadidejének árát is szeretné megtéríttetni az utassal. Ezzel ellentétben a telekocsizás során az autós az Oszkáron meghirdetett viszonylaton és időpontban mindenképp utazik, valóban csak az adott utazással kapcsolatos közvetlen költségeit osztja meg. Ezáltal üzletszerűség nem áll fenn. Az útdíj kalkulációjánál az Oszkár rendszer nem is engedi üzleti csomag nélkül olyan drága hozzájárulás beállítását, mely profitot eredményezhet.

Telekocsis utazás – útiköltségmegosztás - Forrás: Oszkar.com
Telekocsis utazás – útiköltségmegosztás – Forrás: Oszkar.com
Nem telekocsis utazás(ok) –  Vagyis taxizás - Forrás: Oszkár.com
Nem telekocsis utazás(ok) – Vagyis taxizás – Forrás: Oszkár.com

A fenti illusztráción jól látszik, hogy míg a telekocsis autós maximum minimális kitérőt tesz az utasért miközben a saját útvonalán halad, a taxis vagy uberes egy kört ír le, néhány lebonyolított fuvar után visszatér a kiindulási pontjára.Szintén fontos különbség, hogy a taxi és az UBER kapcsán egy szolgáltató fuvarszervezést végez – autót közvetít ki az utazási szándékát jelző utasnak, melybe az utasnak nincs beleszólása. A telekocsizás során viszont az autósok meghirdetik útjaikat, majd az utasok maguk szervezik meg az utat, kezdve azzal, hogy kiválasztják a legszimpatikusabb sofőrt, aki viszonylatban, időben és minden egyéb feltételben megfelel. /Forrás: Oszkar.com

Sajnos a weboldalakon, a Facebookon is a hozzászólásokban is olvasni több olyan kommentet, amiből leszűrhető, hogy a legtöbb ember a fogalmakkal nincs tisztában, és így úgy érzi, mintha a fejlődésnek szabna határt a taxirendelet. Levonhatjuk tehát a következtetést, hogy az Oszkar és a Blablacar telekocsizók szabályosan működnek, és nem tartoznak a rendelet hatálya alá (vagyis a fent említett képes illusztráció alapján). Arra, akik üzletszerűen végzik a tevékenységüket (Uber, Wundercar), rájuk vonatkozik a rendelet.

A Hallotaxi weboldalán pedig a taxirendeletet boncolgatták, értelmezték, érdemes belenézned.

Több régebbi cikkünkben pedig már boncolgattuk a témát, ezek közül a Forbes cikket már több ezren olvasták is:
Még a Forbes is benézte az über Uber közösségi dolgot?

fotó: oszkar.com

Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozok azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!